Köp av hårddisk?

Permalänk
Medlem

Köp av hårddisk?

Ska beställa en ny disk imorn lördag, en 500 gb Western Digital eller Seagate. Seagaten är ca 500 kr dyrare, är den bättre?
Sen undrar jag över en sak med denna disk, Western Digital Caviar WD5000YS 500GB Raid Edition 2 7200rpm 16MB SATA2
https://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=WDC500...
Är det special för raid? Går den använda som vanlig?

Visa signatur

Stationär: Asrock Dual VSTA | AMD Opteron 170 | Sapphire X800XT | 2*1024 MB Corsair XMS | 1*Raptor 74 Gb | 2*Seagate 250 Gb | 1*Seagate 500 Gb | NEC 3540 | Logitech MX1000 | Icemat Black Second Edition |
Laptop: IBM 600X
Telefon: W880

Permalänk
Permalänk

Jag har själv den WD-disken och jag kan bara säga att jag är helnöjd. Tyst, snabb och hyffsat sval. Går alldeles utmärkt att använda som "vanlig" disk.
Ska köpa en likadan till när jag får mer pengar.

Visa signatur

/R
"I plan to live forever, or die trying"

Permalänk
Medlem

Jag har också 500GB Western Digital RE2 och är helnöjd (ej RAID)!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peso
Jag har också 500GB Western Digital RE2 och är helnöjd (ej RAID)!

Kanondisk för RAID - hög MTBF - server enterprise diskar, lite dyrare men värt pengarna om man kör RAID.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Kanondisk för RAID - hög MTBF - server enterprise diskar, lite dyrare men värt pengarna om man kör RAID.

Ska inte köra RAID. Då spelar det ingen roll om man tar den billigare eller är den dyrare bättre oavsett?

Visa signatur

Stationär: Asrock Dual VSTA | AMD Opteron 170 | Sapphire X800XT | 2*1024 MB Corsair XMS | 1*Raptor 74 Gb | 2*Seagate 250 Gb | 1*Seagate 500 Gb | NEC 3540 | Logitech MX1000 | Icemat Black Second Edition |
Laptop: IBM 600X
Telefon: W880