Hårddisk skriver långsamt

Permalänk
Medlem

Hårddisk skriver långsamt

Innan någon frågar: Ja, jag har kollat i Device Manager och varken Primary eller secondary IDE Channel står i PIO. (Står i Ultra DMA Mode 5 och Ultra DMA Mode 2).

Jag har två seagate hårddiskar i datorn (Barracuda 7200.7 160GB (ST3160021A) och Barracuda 7200.10 320GB ST3320620A). Har länge tyckt att den ena disken skrivit förfärligt slött tar till exemplet år när torrent filer ska allokeras. Anledningen till att jag skriver nu är jag inte tycker det borde ta 40+min att unrara en 4GBs fil. Tror inte det är processorn som begränsar eftersom winrar bara drar max 5% cpu.

En av partitionerna är i behov av defragmentering men det går långsamt att skriva även på den andra partionen på samma disk och på den andra disken.

Hjälp!

Har jag utlämnat viktig information (troligt) så säg bara till. Vill gärna får detta löst!

Permalänk
Medlem

Kanske lite jobbigt svar, men jag tror du har missat en hårddisk när du kollade om dom gick i PIO läge, Ultra DMA 5 är en hårddisk och Ultra DMA 2 är antagligen en cd/dvd-drive...du kan ju alltid testa att avinstallera kanalerna och se om det blir bättre

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frispel
Kanske lite jobbigt svar, men jag tror du har missat en hårddisk när du kollade om dom gick i PIO läge, Ultra DMA 5 är en hårddisk och Ultra DMA 2 är antagligen en cd/dvd-drive...du kan ju alltid testa att avinstallera kanalerna och se om det blir bättre

Tror inte jag missade men kanske utryckte mig lite klumpigt.
Både Device 0 och 1 på Primary står på Ultra DMA 5 och
både Device 0 och 1 på Secondary står på Ultra DMA 2.

Du råkar inte ha linkage eller en kort beskrivning på hur man ominstallerar kanalerna. Känner inte riktigt för att fibbla med det på bara känsla

Permalänk
Medlem

http://www.overclockers.com/articles1161/

Men om jag förstod dig rätt så har du två hårddiskar på den ena IDE-kabeln och två cd/dvd på den andra? Skulle kunna vara värt att testa att köra hårddiskarna på olika kablar, har för mig att datorn bara kan kommunicera med en enhet åt gången på samma kabel...fast 4gig borde inte ta 40+ min, tog inte mer än ca 20 min för mig när min hårddisk valde att arbeta i PIO-läge

Permalänk
Medlem

Stämmer att jag har båda hårddiskarna på samma kabel och två dvd-enheter på andra (en skrivare och en läsare). Har tidigare testat att koppla ur den ena hårddisken för att se om det gick snabbare men ingen framgång

Vet inte hur bra detta program är men körde ett par test med DiskBench:
----------------------------------------------------------

Starting Create File Bench...

Created file: D:\Program\DiskBench\DiskBench1.bin
Size: 100663296 bytes
Time: 28578 ms
Transfer Rate: 3,359 MB/s

Create File Bench ended

----------------------------------------------------------

Copy File Bench started...

Copy D:\Program\DiskBench\DiskBench1.bin to D:\Program\DiskBench\DiskBench2.bin
Size: 100663296
Time: 23906 ms
Transfer Rate: 4,016 MB/s

Copy File Bench ended

----------------------------------------------------------

Read File Bench started...

Read file: D:\Program\DiskBench\DiskBench1.bin
Size: 100663296 bytes
Time: 188 ms
Transfer Rate: 510,638 MB/s

Read File Bench ended

----------------------------------------------------------

Det verkar inte som jag har några problem med läsandet (510,638 MB/s) men skrivandet går i 3-4MB/s.

Började läsa länken jag fick och öppnade Event Viewer. HIttade dock inga errors som stämde in på deras (var mest bara ati2mtag errors vilka jag antar kommer från gfx-kortet)

Ska testa att installera om IDE controllern men jag betvivlar att det hjälper eftersom den står i DMA.

Skulle det kunna vara något slags drivers eller liknande som fattas?

Edit: Installerade om ide controllern och det fick upp hastigheten till 40MB/s. Uppenbarligen var write cachen avstängd på båda diskarna. Är det normalt att disken skriver i sådär 4-7MB/s när cachen är av?