hur ändrar jag från pio läge till dma?

Permalänk

hur ändrar jag från pio läge till dma?

jag tror inte jag behöver förklara så mycket. Kan någon bara säga hur man ändrar till dma läge? Disken går så jäkla segt i PIO så det går inte ens att spela musik från disken :S
Skulle vara mycket tascksam om någon kunde hjälpa mig med detta

Visa signatur

OCZ GameXStream 700w || Intel core duo E6600 @ 3,0ghz boxad kylning ||Asus p5b || 2x1024mb Corsair TWIN2X 6400PRO || 8800GTX || Samsung sata 250gb || maxtor sata 160GB || Samsung Sata II 400gb ||
BÄRBAR: Intel Core Duo T2500 2.0GHz, 2048MB 667MHz DDR2, 100GB 7200rpm SATA, GeForce Go 7800 256MB, 17" UltraSharp™ WUXGA LCD skärm (1920x1200) med TrueLife™

Permalänk
Medlem

Ta bort disken i enhetshanteraren. Starta om Windows. Windows hittar ny maskinvara (disken). Låt Windows installera den.

Orsaken till att den är i PIO läget är att Windows upptäckt I/O-fel. Du bör utreda orsaken och åtgärda den. En vanlig orsak är dålig datakabel.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem

Jag har för mig att det är den felande IDE-kanalen man tar bort i enhetshanteraren, startar om datorn, det installerar sig på nytt, och vips, DMA.

Visa signatur

When in panic, when in doubt, run in circles, scream and shout.
*HP nx9420*C905*Div. Sunkdatorer*

Permalänk
Medlem

det där funkar inte . har gjort så och min hårddisk är fortfarande pio läge

Permalänk
Medlem

Som jag skrev tidigare så byter Windows till PIO-läge om det inträffar I/O-fel. Så om du inte åtgärdar det primära felet så kommer du att få PIO-läge. SATA-1 kontakter har en tendens att glappa. Glappkontakt kan vara orsaken.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem

men det är ide .. kan det hjälpa att byta ut den kablen då?

nu har jag bytt kabel också och det är fortfarande så

Permalänk

Har IDE på mina diskar, så jag tror inte att kabeln glappar tyvär

Visa signatur

OCZ GameXStream 700w || Intel core duo E6600 @ 3,0ghz boxad kylning ||Asus p5b || 2x1024mb Corsair TWIN2X 6400PRO || 8800GTX || Samsung sata 250gb || maxtor sata 160GB || Samsung Sata II 400gb ||
BÄRBAR: Intel Core Duo T2500 2.0GHz, 2048MB 667MHz DDR2, 100GB 7200rpm SATA, GeForce Go 7800 256MB, 17" UltraSharp™ WUXGA LCD skärm (1920x1200) med TrueLife™

Permalänk
Medlem

För moderna PATA-diskar måste du ha 80-ledar datakabel. Kabeln skall inte enligt standarden vara längre än 45 cm. Längre kabel kan förorsaka problem.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem

men den jag har följde med datorn dvd brännaren sitter på den och sen en hd och den hden e pio dvd brännaren tror jag inte är det

Permalänk
Medlem

men
r bägge diskarna PATA?, för om en är sata och en pata så är det inställningari biosen som måste fixas

Permalänk
Medlem

alla e pata

Permalänk
Medlem

Felet kan finnas i hårddisken eller kontrollern. Kontrollera disken med tillverkarens diagnosprogram. Att Windows ändrar till PIO-läge beror oftast på problem med hårdvaran. Ett korrupt filsystem kan också göra det så kontrollera det.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem

har testat hden i min brors dator och där funkade den som den skulle.. då måste det ju vara något med min dator. hur ska jag kunna se vad som e fel?

hittar inte något sånt där diagnosprogram det är en samsung hårddisk

Permalänk
Medlem

Kolla hur bios är inställt, dectecteringen av diskar ska oftast stå på auto för att DMA ska fungera, vidare bör HD och DVD brännaren byglas CS med HD ytterst, Om master/slave användes så ska DVD brännaren aldrig vara master och HD slave, tvärtom ska det vara

Visa signatur

Acer Predator Helios 300