Akut hjälp med hårddisk!

Permalänk
Medlem

Akut hjälp med hårddisk!

Hej,

Min (ena) hårddisk har på senare tid krånglat då jag fick fel meddelanden som "Hårddisk inte tillgänglig" och liknande. Jag har mina filer (musik,filmer,dokument etc.) där och använder dagligen. Sen när jag startade om datorn gjorde XP automatiskt en CHKDSK på den och rättade till problemet. Detta har hänt flera gånger.

Men nu fungerar inte den alls. Jag försöker göra en CHKDSK men det går inte.

Vet nån hur jag kan fixa den eller har den tjänat sitt liv och jag måste säga bye bye till mina filer?? Finns det ett program som kan rätta till eventuella diskproblem? Typ hjälper Norton Systemworks eller Hard Drive Mechanic 2007?

Tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

Använd tillverkarens eget verktyg. Hitachi har iaf, de andra också antagligen. De kan berätta mer om vad som är fel på hårddisken och kan ofta "reparera" fel på disken. Om de lyckas, kopiera data till annan hårddisk asap.

Om du haft problem med disken innan, varför inte byta ut den?
Om du är rädd om din data varför inte ha säkerhetskopior?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TechGuru
Använd tillverkarens eget verktyg. Hitachi har iaf, de andra också antagligen. De kan berätta mer om vad som är fel på hårddisken och kan ofta "reparera" fel på disken. Om de lyckas, kopiera data till annan hårddisk asap.

Om du haft problem med disken innan, varför inte byta ut den?
Om du är rädd om din data varför inte ha säkerhetskopior?

Du har inte lust att länka till Hitachis program, har problem med min hårddisk som är en Hitachi disk, Får "Hittar inte begärd sektor", "Fördröjd skrivning"

Visa signatur

Bärbar:  Macbook Pro TB 13 - i5 2.9 GHz - 8 GB RAM - 256 GB SSD
NAS: Synology DS1819+ - 60 TB | NAS: Synology DS1815+ - 9 TB
ESXi-1: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 16 GB RAM - 250 GB mSSD - 1 TB SSHD
ESXi-2: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 16 GB RAM - 250 GB mSSD
RDP: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 8 GB RAM - 120 GB mSSD - 250 GB SSD

Permalänk
Medlem

Länken kommer här. http://www.hitachigst.com/hdd/support/download.htm#DFT

Jag kör själv med en CD skiva, med Windows PE, som bootar ett enkelt XP i internminnet, och tillåter att köra HD tillverkarnas testprogram därifrån.

Försök med att byta port eller IDE kabel

Om du får den att fungera, säkerhetskopiera rubbet direkt. Den är på nedräkning.

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk
Medlem

jag letade efter Seagates program med kunde inte hitta. Hittade en ISO fil som jag brännde på CD men den bootade alldrig från skivan. Har du nån länk till seagates prog?

jag ska försöka med Windows PE också och se om det funkar...sen ska jag slänga skiten!

Permalänk
Medlem

Seagates testverktyg finns på Windows PE skivan. Iallafall på min upplaga.

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk
Medlem

larryd,

nu har jag tankat ner WinPE. Efter 9 timmars körning av GetBackData NTFS så hittade programmet faktiskt alla filer. Men när jag skulle kopiera filerna till annan HD så fick jag bara "0 bytes" av alla filer som kopierades, trots att jag i HD Explorern kunde se faktiska storleken. Betyder det att mina filer är blåsta upp i luften eller har jag missat något?

btw, jag har bara kört GetBackData...jag kunde hitta andra "nödvändiga" program. Under vilken meny finns Seagates program?

Permalänk
Medlem

Här finns Seagates diagnosprogram:
http://www.seagate.com/ww/v/index.jsp?locale=en-US&name=SeaTo...
Försök att kopiera med ett råläsande program som dd eller dd_rescue.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem

Nejdå,
Jag tror att filerna finns kvar. Gör om det igen, gärna med ett rå-filsläsande program, som föreslås.

Kolla i Bios att den HD du tänkt kopiera filerna till, kommer upp rätt vid booten.

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk
Medlem

larryd och fagerja,

tack för era svar. jag uppskattar det verkligen.

jag läste lite om dd och dd_rescue. vad jag förstår körs dessa under linux? måste i sådana fall fixa en ny HD, partitionera, installera Linux och köra dd för att spara en avbild/speglnig/image av den trasiga HDn på den nya HDn?

Eller kan man köra dd under XP?