RAID eller inte? akut :O

Permalänk
Medlem

RAID eller inte? akut :O

Det är så här att jag efter många om och men nu har förstått varför min installation av xp inte fungerar, pågrund av att drivrutinerna för hårddiskarna inte är installerade. Det jag undrar är vilken av följande disketter jag skall använda när jag gör det?
Så här heter dom:
Silicon image sil3132 SATA RAID
silicon image sil3132 SATA (non RAID)
nVIDIA S-ATA RAID 5.21

Snälla hjälp måste få igång datorn igen

tack på förhand

p.s. har dubbla 200 gb diskar

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Avstängd

Beror på några saker i ditt fall:

1. Vilken kontroller de sitter på
2. Ska du köra raid eller ej

Permalänk
Medlem

Ta först reda på var du kopplat in hårddiskarna. På SIL-kontrollern eller Nvidias kontroller. Konsultera manualen. Det avgör om det är drivrutin 1/2 eller 3 du ska använda.

Om det är nvidia kontrollern du kör på. Använd nvidias drivrutin.

Om det är SIL-kontrollern du kör på, ta då reda på om du ska köra hårddiskarna i RAID eller ej. (använd inte RAID-0, det är bara dumt.)

Ska du använda RAID, kör med 1). Ska du inte använda RAID, använd 2).

Lycka till

Permalänk
Medlem

Tack, innan kraschen stod det alltid att det fanns 400 gb utrymme om jag hade kört utan raid borde den kanske visats som 2 skillda enheter på 200 gb?

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Avstängd

Förstår tyvärr inte frågan

Permalänk

Om du har två 200g diskar som listades som en 400gb enhet borde du ha kört raid-0, svar ja.

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Medlem

TACK ska lösa den här skiten imorgon, kör på nVIDIA RAID 0
tack för all hjälp

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7