Kopiera en video-dvd med nero..

Permalänk
Medlem

Kopiera en video-dvd med nero..

Hej, jag har försökt säkerhetskopiera en av mina gamla dvd-skivor (den börjar bli lite repig och sliten).

Jag lade skivan jag ville kopiera i min dvd-läsare och en tom dvd-skiva i brännaren. Sedan tog jag copy-dvd i nero. Efter en stund stog det att bränningen lyckats.

När jag sedan skulle spela upp den i dvd-läsaren fattade inte datorn att det var en video. Den spelande inte upp den automatiskt som den brukar göra. Det gick heller inte att högerklicka och ta spela upp automatiskt.

Vad kan detta bero på?

Permalänk
Medlem

Kan vara ett fall av skit in-skit ut. Prova att istället (om det nu är vad du gjort) för med nero express bara "kopiera", bränn en video-dvd i nero. I foldern VIDEO_DS på "originalet", dra över alla filer du hittar i den foldern (.idx .vob mm) till motsvarande VIDEO_DS på den nya dvdn. Om du vill kan du även ge din nya kopia samma titel som originalet, eller ett annat namn om du vill, finns en titel-flik, du ser den säkert.

På så sätt kommer den nya skivan att bli formatterad som en video-dvd och en spelare, eller datorn, ska känna igen den som sådan. Din gamla skiva kan ha fått repor på ett sådant sätt att detta inte ha blivit igenkänd som video-dvd. Är det ett fall av förstörd data är det värre, som du förstår.

Visa signatur

Life is pain, love makes you weak, the world is a cold and hard place and in the end, we all die alone! So cheer up!

Permalänk
Medlem

ok, tack