Köra raid på en Amilo xi 1546???

Permalänk

Köra raid på en Amilo xi 1546???

Hejsan!!

Jag har en sån här dator
http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010097498

Helt orginal

Jag undrar om jag kan köra raid på denna dator som den är?

Eller måste jag stoppa in en HD till för det?

Jag vill bara att hårddisken ska bli snabbare för dom känns sega nu om
jag jämför med min stationära..

Ja antar att dom kommer bli lite snabbare med raid?

Jag vet inte om det sitter en eller 2 hårddiskar i den just nu.

När jag fick den så fanns bara C: så jag antar att det bara finns en HD i den just nu?

FInns det plats för att stoppa in en HD till iden?
Eller måste jag ta bort tex dvd:en då?

Permalänk

Du kan om möjligt byta ut den interna disken till en som roterar snabbare men RAID kan du inte köra iallafall inte med endast en hd som du har i den maskinen. Däremot finns ju möjligheten att skaffa ett extern hd kabinett som klarar av RAID tex en sådan här:
Edit: Följande finns att läsa i din manual på sidan 58

"Andra hårddisk i RAID-konfiguration (beroende på enhet)
Beroende på utrustningsvariant kan du låta vår servicepartner montera in en andra hårddisk i din bärbara dator."

Så lämnar du in din burk på rätt ställe och låter teknikerna montera in en extra hårddisk så kan du skapa en RAID-array med dom interna diskarna.

http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010103947

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk
Hedersmedlem

Ja du kan köra RAID på vad jag kan läsa. Det kräver naturligtvis en till hårddisk i datorn (alla raid kräver flera hårddiskar, exakt hur många beror på vilken raid-typ).
Ska du köra raid så köp en hårddisk med samma storlek och helst samma modell som den du har i nu.

http://www.fujitsu-siemens.se/Resources/151/948767187.pdf

Citat:

HDD:
SATA HDD (5400rpm) with 8MB Cache:
60, 80, 100 and 120GB SATA hard disk (160GB in Q3/06)
RAID options (if two HDD’s are available):
RAID 0 (Stripe set for performance)
RAID 1 (mirroring for security)
RAID off (2 phsical HDD’s)

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Jag vill också köra raid på min 1546 men har bara en hdd i nu. Har öppnat den bak och kollat och förstår inte riktigt var den andra disken ska sitta. Någon som har stoppat i en extra hdd i 1546:an än som verkligen kan bekräfta?

Ringde precis Fujitsu Siemens och fick prata med den mest arroganta tjejen någonsin. Det enda jag ville veta var om det går att stoppa i en till disk i min 1546:a och det enda hon hade att säga var "vi har inte den typen av hårdvarusupport" och hänvisade sen till internetbutiken som jag köpt datorn i.

Hittils har all kontakt jag haft med FJS varit under all kritik, skitföretag!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av e2zippo
Jag vill också köra raid på min 1546 men har bara en hdd i nu. Har öppnat den bak och kollat och förstår inte riktigt var den andra disken ska sitta. Någon som har stoppat i en extra hdd i 1546:an än som verkligen kan bekräfta?

Ringde precis Fujitsu Siemens och fick prata med den mest arroganta tjejen någonsin. Det enda jag ville veta var om det går att stoppa i en till disk i min 1546:a och det enda hon hade att säga var "vi har inte den typen av hårdvarusupport" och hänvisade sen till internetbutiken som jag köpt datorn i.

Hittils har all kontakt jag haft med FJS varit under all kritik, skitföretag!

Det finns en till plats för eb extra hd men för att komma åt den så måste man skruva isär datorn och det görs inte hur som helst, bäst att lämna in den hos en service verkstad som har kunnande och verktyg för detta.

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk
Hedersmedlem

Du kanske ska fråga i forumdelen för bärbara datorer om någon vet av servicemanualer för FS och hur de är konstruerade. Dells är generellt väldigt bra att serva och de tillhandahåller utförliga beskrivningar (service manual) på hemsidan. Har man vägledning och tar det lugnt och försiktigt så är det lätt (i en Dell).

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Hmm ok, låter ju bra att man kan stoppa i en till iaf. Jag plockade av alla luckor där bak och då såg jag ingen plats, men kanske lär plocka isär hela skalet.

Får undersöka lite och se om någon vet någonting.

Vore ju klockrent om man kunde köra raid!