Varför dör alla mina DVD brännare?

Permalänk

Varför dör alla mina DVD brännare?

Nyligen fick jag problem med min Pioneer 111D, när man stoppade i en tom skiva så stod den liksom o hackade och hittade ingen skiva. Till slut (efter totalt 300 bränningar kanske) tröttnade jag på detta och köpte en ny, nu blev de en Optiarc och den har funkat skitbra i runt 100 bränningar men nu börjar samma sak hände denna också!
Ibland kan de funka om man stoppar ur o i skivan flera gånger, då på 5-10e försöket så hittar den skivan, riktigt irriterande.

Använder Verbatim DVD+R (16x) skivor och bränner oftast i 8x.

Nån som känner igen detta? Lever DVD brännare så jäkla kort tid?

Visa signatur

CPU: Intel i5 12400f | CPU kylning: CM Hyper 212 EVO V2 | GPU: XFX Speedster SWFT RX 6600 | RAM: Kingston Fury 16GB 3200MHz | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 512GB | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1TB | SSD: Samsung 850 EVO 250GB | HDD: Seagate 2TB | Mobo: Asus Prime B660-PLUS D4 | PSU: Be Quiet! System Power 9 700W | Chassi: Fractal Design Define R5 | Skärm: AOC 27G1G4 + Samsung S27F350

Permalänk
Medlem

Nja så kortlivade tycker jag inte de ska va.
Om jag vore du hade jag testat min brännare i en annan dator för att se om det kan vara ngt med din övriga hårdvara som orsakar felet.

Sökt på respektive tillverkares hemsida ang problem med de brännarna och t.ex det chipset du använder på moderkortet?

Har haft problem med en Samsung tsh552b, rena lottot att bränna med, hade du tur fick du varannanskiva helt utan störningar.
Slängde den åt helvete dock o köpte en plextor 755a, kostar ngn hundring mer men det är ett bra köp, inte haft en felbränning sen dess!
Så det kan va ngt kanske.

Har du funderat på om dina brännare inte tycker om dej kanske?


Skämt åsido, tycker det är allt för osannolikt att 2 brännare av olika tillverkare spontant ska ge exakt samma fel, så jag tror det kan va ngt med din övriga setup som sagt...

Mvh

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

Permalänk
Medlem

För varmt i burken kanske? Har Nec 1300 i en systerbrors burk som så vitt jag vet funkar ännu. Kolla även nätagget så inte spänningen varierar mer än +-5%.

Permalänk
Medlem

Re: Varför dör alla mina DVD brännare?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bloodfeast
Nån som känner igen detta? Lever DVD brännare så jäkla kort tid?

... Starforce?

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
För varmt i burken kanske? Har Nec 1300 i en systerbrors burk som så vitt jag vet funkar ännu. Kolla även nätagget så inte spänningen varierar mer än +-5%.

Kan de bli så pga värme alltså? Osäker på värmen i burken men CPU, GPU och allt de där ligger mycket bra till (runt 30-35).

Hur kan jag kolla det där med nätagget?

Visa signatur

CPU: Intel i5 12400f | CPU kylning: CM Hyper 212 EVO V2 | GPU: XFX Speedster SWFT RX 6600 | RAM: Kingston Fury 16GB 3200MHz | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 512GB | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1TB | SSD: Samsung 850 EVO 250GB | HDD: Seagate 2TB | Mobo: Asus Prime B660-PLUS D4 | PSU: Be Quiet! System Power 9 700W | Chassi: Fractal Design Define R5 | Skärm: AOC 27G1G4 + Samsung S27F350

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bloodfeast
Kan de bli så pga värme alltså? Osäker på värmen i burken men CPU, GPU och allt de där ligger mycket bra till (runt 30-35).

Hur kan jag kolla det där med nätagget?

Kolla min länksamling så ser du hur du kollar med hjälp av en multimeter.

Permalänk
Medlem

Brännare är spänningskänsliga.
Men jag tror inte att man skadar dom = "har sönder dom" genom att köra med för låg spänning.

Ett enkelt sätt att kolla om spänningsaggregatet räcker till, är att koppla bort något i burken, som drar mycket ström. Och kolla om brännaren hoppar igång igen.

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk

larryd: Hmm, ja vad skulle de vara.
Drar ja ut grafikkortet så blir de ju kaos

Finns väl inget ja kan ta bort o testa med direkt.

olirc: en multimeter är inget jag har eller kan fixa

Visa signatur

CPU: Intel i5 12400f | CPU kylning: CM Hyper 212 EVO V2 | GPU: XFX Speedster SWFT RX 6600 | RAM: Kingston Fury 16GB 3200MHz | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 512GB | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1TB | SSD: Samsung 850 EVO 250GB | HDD: Seagate 2TB | Mobo: Asus Prime B660-PLUS D4 | PSU: Be Quiet! System Power 9 700W | Chassi: Fractal Design Define R5 | Skärm: AOC 27G1G4 + Samsung S27F350

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bloodfeast
larryd: Hmm, ja vad skulle de vara.
Drar ja ut grafikkortet så blir de ju kaos

Finns väl inget ja kan ta bort o testa med direkt.

olirc: en multimeter är inget jag har eller kan fixa

Har du kollat så du inte har StarForce på burken då? Det ska ju typiskt ge sådana problem med DVD-enheterna.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lincoln
Har du kollat så du inte har StarForce på burken då? Det ska ju typiskt ge sådana problem med DVD-enheterna.

Var inte längesen jag formaterade och har nog inte installerat nåt med Starforce sen dess, så de är nog inte felet.

EDIT: Har brännt runt 10 skivor sedan detta har hänt och alla har fått ett speciellt streck på undersidan av skivan och när man kikar på en film och kommer till denna punkt så hackar hela filmen och går inte att se
Helvete vad trött jag är på detta problem jämt!

Får köpa ny brännare igen!

Visa signatur

CPU: Intel i5 12400f | CPU kylning: CM Hyper 212 EVO V2 | GPU: XFX Speedster SWFT RX 6600 | RAM: Kingston Fury 16GB 3200MHz | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 512GB | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1TB | SSD: Samsung 850 EVO 250GB | HDD: Seagate 2TB | Mobo: Asus Prime B660-PLUS D4 | PSU: Be Quiet! System Power 9 700W | Chassi: Fractal Design Define R5 | Skärm: AOC 27G1G4 + Samsung S27F350

Permalänk
Medlem

hmm, skumt har haft min brännare i 2 år, samsung, men jag vet att många har brännare har problem med skivor av diverse märken

Permalänk

om du har det väldigt dammigt hemma så kanske det beror på att det hamnat skit på den optiska läsaren/lasern ??

själv har jag alltid kört lite-on som funkat väldigt bra, aldrig några problem

Visa signatur

min skärm är större än din

Permalänk
Medlem

Har haft liknande problem på en firewire brygga.Den har förstört 3 st brännare (Plextor 716a).
Stopar i skiva och den dyker aldrig upp. Dom andra tre bryggorna har funkat felfritt i ett år (ca 5 000 bränningar).

Skulle testa en annan ide port.

Mina brännare gick dock inte att rädda.

Visa signatur

Jag förbehåller mig rätten att stava som en kratta, så eventuell kritik hänvisas till dyslexi avdelningen på SU. Grammatiskkritik hänvisas till samma avdelning.