hjälp!! en pappa som inte kan [problem med minnen]

Permalänk
Medlem

hjälp!! en pappa som inte kan [problem med minnen]

hej jag e tacksam för all hjälp jag kann få ! jag har köpt två st 512 sdram ECC varför funkar dom inte på min data p4 1.5 mhz dom funkar på grabbens dator å han har en celiron 1000 mhz ?? har kollat bios non ecc å jag kan ställa det på ecc ? men funkar inte en då kan det va nått med moder.k tack på för han för hjälpen
mvh XwisOn

Permalänk
Medlem

hmm okej jag själv har ingen erfarenhet av ECC minnen..
Men ska det inte vara DDR minnen till en p4:a?

Annars tror jag att det ska vara vanliga SDRAM till den där.

Visa signatur

"The midget Bush and that Rumsfield deserve only to be beaten with shoes by freedom loving people everywhere." - Muhammed Saeed al-Sahaf

Permalänk

ECC minnen brukar väl normalt sett inte fungerara i vanliga datorer?

Visa signatur

-: Crestron :-

Permalänk

Re: hjälp!! en pappa som inte kan

Citat:

Ursprungligen inskrivet av XwisOn
hej jag e tacksam för all hjälp jag kann få ! jag har köpt två st 512 sdram ECC varför funkar dom inte på min data p4 1.5 mhz dom funkar på grabbens dator å han har en celiron 1000 mhz ?? har kollat bios non ecc å jag kan ställa det på ecc ? men funkar inte en då kan det va nått med moder.k tack på för han för hjälpen
mvh XwisOn

Det står i moderkortets manual om du skall ha ECC minnen eller inte, har ditt moderkort inte stöd för ECC så fungerar heller inte dina minnen... Det har ingenting med själva processorn att göra.

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk
Medlem

Bara för man köper ECC minnen behöver inte betyda att ditt moderkort gillar dom det brukar finnas en lista. Med specifika minnen som passar med just ditt moderkort.

Visa signatur

Hawaii

Permalänk
Medlem

jag har för mig att det är ganska ovanligt att ECC fungerar.. Har själv en P4 1,7 Ghz (troligen liknande moderkort) och där fungerar inte ECC.

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Permalänk
Medlem

Passar de ens, rent fysiskt alltså, på din ditt moderkort? Annars är det nog som de andra säger att du har bitit dig lite i handen genom att skaffa ECC minnen. Hur kommer det sig att du skaffade sådana, i min erfarenhet är de dyrare och ibland även långsammare.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

sdram ecc

först skall ni ha tack!! jag köpte dom på tradera jag vet att jag skall ha sdram 133 cl3 jag trodde det var samma minnen men så var det inte ! jag fick till uppgift at dom skulle passa å det gör dom och att det gick å ändra i biosen från nonecc till ecc men det stämmer nog att det är moderkortet som bestämer det! man lär sig nått varje dag:) mvh XwisOn

Permalänk
Hedersmedlem

Men läser ni inte? Han kan ställe in om det är ecc-minnen eller inte i BIOS. Då ska det väl (på pappret) fungera?
Har själv haft ett athlon (vanligt desktopmoderkort) som hade stöd för ECC-minnen (enligt BIOS där man kunde ställa in det).
ECC eller icke-ECC så är det ändå samma kontakt.

Vad har du för moderkort egentligen?

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk

I ett moderkort som har stöd för ECC minnen kan man lika gärna använda vanliga minnen och ECC minnen dock fungerar det inte i ett moderkort som inte har stöd för ECC minnen. Men det står att läsa i moderkortets manual om kortet har stöd för ECC eller inte.

Har moderkortets bios en inställning för ECC så har kortet stöd för sådana minnen också, ganska naturligt egentligen men denna inställning finns uppenbarligen inte hos trådskaparens moderkort...

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk
Hedersmedlem

"Finns uppenbarligen inte hos trådskaparens moderkort"? Visseligen skriver han jäkligt virrigt men jag tolkar det som hans P4-moderkort har just den inställningen...

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk

men om ni lusläser tråden så handlar det la om 2 olika sortes minnen?

sen så 1.5 mhz låter lite lite

EDIT: till nästa gång

§ 3.1 Välj ett ämne som tydligt visar vad tråden du skapar handlar om.

får leka lite moderator för att gottgöra mig på forumet :D;)

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Hedersmedlem

Var ser du det? Det är väl bara två exemplar av samma typ av minne? PC133 med ECC.
Dock börjar jag fundera på en grej. Krävs det något speciellt för att ett moderkort ska klara registrerade minnen? Vissligen så kan det vara ECC utan det men ofta är det ju både registrerat och ECC.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
"Finns uppenbarligen inte hos trådskaparens moderkort"? Visseligen skriver han jäkligt virrigt men jag tolkar det som hans P4-moderkort har just den inställningen...

Nja om du läser lite till så ser du vad jag har sett tror jag Att uppgiften från säljaren utav minnet är att inställningen skulle finnas på moderkortet men inte i detta fall. Fysiskt passar dom ju... Men det skulle vara intressant att se vad farsan har för ett moderkort...

EDIT: Hittade en intressant artikel som beskriver tekniken med ECC och reggade minnen här:

http://www.2cpu.com/articles/44_1.html

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk
Hedersmedlem

"jag kan ställa det på ecc"
Låter väl allt som han har en inställning trotts allt för det?

Ursäkta mig för att jag är lite elak, men jag hoppas grabben får/har en bra lärare i svenska.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
"jag kan ställa det på ecc"
Låter väl allt som han har en inställning trotts allt för det?

Ursäkta mig för att jag är lite elak, men jag hoppas grabben får/har en bra lärare i svenska.

Japp du har rätt i båda fallen, hade missat det helt med inställningen, men om det ändå inte fungerar då är iallafall jag böjd att tro att minnena är rökta. Undrar om dom ens var förpackade i ESD-påsar under transporten.

Minnen känns annars ganska osäkert att köpa begagnade just för att dom är så känsliga.

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xplane_uppsala
Japp du har rätt i båda fallen, hade missat det helt med inställningen, men om det ändå inte fungerar då är iallafall jag böjd att tro att minnena är rökta. Undrar om dom ens var förpackade i ESD-påsar under transporten.

Minnen känns annars ganska osäkert att köpa begagnade just för att dom är så känsliga.

Du är bra härlig På med läsglasögonen igen
"dom funkar på grabbens dator å han har en celiron 1000 mhz"
Om det finns ECC inställing eller inte i BIOS på den datorn vet vi inte, men tydligen fungerar datorn så minnena borde inte vara rökta.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Hej på er!! tack för alla svar men jag blev nog inte klokare på dom .Men ensak FICK jag reda på å det var att jag e dålig på att stava TACK!!;) det viste jag inte!!!!;) Men så här e det ... 1.Har 2 st 512 sdram pc133 ECC "dom var perfekt packeterat!! 2.Dom funkar på grabben celiron 1000mhz.. 3. Dom funkar "INTE" på min p4 1.5 mhz å modekortet tror att det är det här !4 CPU 1.50GHz,
F.1.2,F.1,8,0,D0,0.1800,MMX SSE SSE2,1495.08,15.0,99.67,,,12,8,256,,Socket 478 mPGA,398.7,p4logo_2,Intel i845 rev A3,Intel 82801BA (ICH2) rev 12,....jag blir inte klokare på det här men jag tror att ni klara det.. 4. I bios stor det nonecc...ecc har testat båda! fast jag vet att det skall vara ecc inställning på bios . tack skall ni ha grabbar!! inga sura miner här!:) mvh XwisOn