Hur länge håller en DVD/CD-skiva ?

Permalänk

Hur länge håller en DVD/CD-skiva ?

Hej.

Undrar exakt de rubriken lyder: Hur länge håller en DVD/CD-skiva ?
Då menar jag även hur långt tid kan man, om man förvarar CD:n/DVD:n på bästa sätt, få en CD/DVD att hålla ? Med det menar jag, hur länge det är möjligt att få ut data ur den med hjälp av alla typer av maskiner som nu går att använda för den typen av ändamål.

Mycket tacksam för svar.

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk

Ej vetenskapligt bevisat ännu då de inte funnits tillräckligt länge för att kunna avgöra vad snittet är...
Så tjaa, de bör väl räcka ett bra par år iaf...

Visa signatur

Systemet: Win10 x64, SilverStone Temjin TJ08-E, Corsair RM650X 650W, Intel i5 3570k, Be quiet! Shadow Rock Slim, ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, Asus P8Z77-M Pro, 16GB Corsair Vengaence LP, Samsung 860 QVO 1TB, Asus VG248QE 24".

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av appoc2013
Ej vetenskapligt bevisat ännu då de inte funnits tillräckligt länge för att kunna avgöra vad snittet är...
Så tjaa, de bör väl räcka ett bra par år iaf...

Så den skulle endast hålla ca 30-40 år ? Sen skulle den vara helt oanvändar oavsett vad du har och återfå information från CD:n/DVD:n med ?

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Inaktiv

Finns hundratals åsikter om detta, men eftersom den inte funnits så länge är det helt omöjligt att ens gissa, finns de som säger att ligger den i rätt förvar skall den vara 80-100 år, men vad händer när alla ettor och nollor börjar att byta plats, och allt material åldras och bryts ner, litar mer på ett gammalt vjs band än en dvd skiva, har ett vhs från tidigt 80-tal med helt perfekt ljud och bild, kan nämnas att det bandet använts ett hundratal gånger dessutom.

Permalänk

LP skivor är väl de allra pålitligaste??

Permalänk

Okej tack.

Men skulle de KANSKE vara omöjligt att få tillbaka data efter flera hundra år ?
Nu har jag ju redan fått svar på att frågan om omöjlig att besvara men jag frågar ur ren teknisk synvinkel.

Nu menar jag igen att den ska inte behövas vara läsbar för en vanlig spelare, utan med hjälp av olika medel kan man allstå få tillbaka information på CD:n/DVD:n efter väldigt långt tid ?

Sry om jag är tjatig.

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tri_State
Okej tack.

Men skulle de KANSKE vara omöjligt att få tillbaka data efter flera hundra år ?
Nu har jag ju redan fått svar på att frågan om omöjlig att besvara men jag frågar ur ren teknisk synvinkel.

Nu menar jag igen att den ska inte behövas vara läsbar för en vanlig spelare, utan med hjälp av olika medel kan man allstå få tillbaka information på CD:n/DVD:n efter väldigt långt tid ?

Sry om jag är tjatig.

ehm... Vad du nu får för svar så är det bara teoretiska sådana, hypoteser...

Om "flera hundra år" så är det garanterat helt annan teknik som används...
Om vi ens lever då Undrar om ens en viss data från en "privatperson" idag är relevant om 'flera hundra år'. Liksom, datorn i sig har ju knappt funnits i 200år än.

/me blir nyfiken på vad Tri_State vill lagra i 'flera hundra år'.
^^

Nu undrar du kanske mer i teoretisk aspekt av rent "intresse", eheh.. ^^ Räkna inte med att lyckas få ett korrekt svar på din fråga på ett bra tag... Allt kring detta kan bara vara hypotesiskt...

Visa signatur

Systemet: Win10 x64, SilverStone Temjin TJ08-E, Corsair RM650X 650W, Intel i5 3570k, Be quiet! Shadow Rock Slim, ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, Asus P8Z77-M Pro, 16GB Corsair Vengaence LP, Samsung 860 QVO 1TB, Asus VG248QE 24".

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av appoc2013
ehm... Vad du nu får för svar så är det bara teoretiska sådana, hypoteser...

Om "flera hundra år" så är det garanterat helt annan teknik som används...
Om vi ens lever då Undrar om ens en viss data från en "privatperson" idag är relevant om 'flera hundra år'. Liksom, datorn i sig har ju knappt funnits i 200år än.

/me blir nyfiken på vad Tri_State vill lagra i 'flera hundra år'.
^^

Nu undrar du kanske mer i teoretisk aspekt av rent "intresse", eheh.. ^^ Räkna inte med att lyckas få ett korrekt svar på din fråga på ett bra tag... Allt kring detta kan bara vara hypotesiskt...

Jag nämnde i mitt förra inlägg att jag redan visste att det var omöjligt att få ett svar. Jag ville helt enkelt bara ha en hypotes.

Och ja du har rätt, detta är av rent INTRESSE.

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk

Vill man vara säker måste man nog bränna flera skivor och av olika tillverkare, och kopiera dem på nya skivor efter något år.

Hållbarheten är osäker. Man hör att vissa skivor fungerar fint efter tio år, medan andra blivit oläsliga efter bara ett år. Kan vara samma märke. Vissa fungerar i en läsare, men inte i en annan... "Super Azo" ska hålla i minst 100 år, enligt vissa, bara skit enligt andra.

Permalänk
Medlem

Mina tidiga cd-r dog för flera år sen, höll ungefär 4 år och då var det inte bara dåliga märken. Ska leta fram en Verbatim med AZO och kolla om den funkar, har några sådana i högen.

Mina första dvd-r som dog höll ungefär 1 år, riktigt kul. Kör bara på Verbatim nu, får se hur länge de håller.