Bränna 4,484gb på en "vanlig" dvd? / För stor?

Permalänk

Bränna 4,484gb på en "vanlig" dvd? / För stor?

Hejsan!

Försöker bränna filer som totalt är 4.484GB på en vanlig dvd dvs. 4.7GB. ändå så säger den i Nero när jag ska bränna att den är ca 1-2mb för stor (4.482 är ledigt på disken och 4.484 ska brännas).

Använder mig av Nero Express Essentials samt "Bränna dvd-filer till dvd" alternativet eller ngt dylikt tror jag det heter.

Går detta att lösa i något annat program? Lyckats bränna det en gång i Nero när jag testat flera ggr. men cd:n blev repad (av mig manuellt av misstag) så behöver bränna om den.

Tacksam för svar återkom gärna om ni behöver mer info så skriver jag det / TheSwede86

Visa signatur

i5 8600K / Asus ROG Z370-F Gaming / Asus GTX 1070 Ti ROG Strix / Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe m.m.

Permalänk
Medlem

4,7 Gb räknas som om en gig= 1 000 meg. Det skall dock vara 1024 meg/gig. Alltså blir det inte mer än ca 4,4 gig om man räknar som man ska.
Här är ett urklipp från susning.nu:
GB används som förkortning för gigabyte när det används som dataterm. Det är viktigt att förkorta byte med stort B, för att inte förväxla GB med Gb (Gbit). En GB kan betyda två olika saker, 1 000 000 000 byte eller 1 073 741 824 byte (10^9 resp 2^30). Det kan ibland vara omöjligt att veta vilket som avses, men som generell regel kan man säga att det mindre värdet avses då t.ex. en hårddisktillverkare vill tala om hur mycket data som kan rymmas på en hårddisk. Om GB anges i ett sammanhang som avser mängden data som kan rymmas i det s.k. RAM-minnet för en dator så avses det större värdet.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nussse
4,7 Gb räknas som om en gig= 1 000 meg. Det skall dock vara 1024 meg/gig. Alltså blir det inte mer än ca 4,4 gig om man räknar som man ska.
Här är ett urklipp från susning.nu:
GB används som förkortning för gigabyte när det används som dataterm. Det är viktigt att förkorta byte med stort B, för att inte förväxla GB med Gb (Gbit). En GB kan betyda två olika saker, 1 000 000 000 byte eller 1 073 741 824 byte (10^9 resp 2^30). Det kan ibland vara omöjligt att veta vilket som avses, men som generell regel kan man säga att det mindre värdet avses då t.ex. en hårddisktillverkare vill tala om hur mycket data som kan rymmas på en hårddisk. Om GB anges i ett sammanhang som avser mängden data som kan rymmas i det s.k. RAM-minnet för en dator så avses det större värdet.

Okej tack för förklaringen ang. det men hur kan jag bränna den?

Visa signatur

i5 8600K / Asus ROG Z370-F Gaming / Asus GTX 1070 Ti ROG Strix / Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe m.m.

Permalänk
Medlem

I Preferences kan du ställa in stödet för överbränning. Då borde din brännare kunna trycka in hela filen på en skiva.

Permalänk
Medlem

DVD-R har även någon mb mer utrymme än DVD+R.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nussse
4,7 Gb räknas som om en gig= 1 000 meg. Det skall dock vara 1024 meg/gig. Alltså blir det inte mer än ca 4,4 gig om man räknar som man ska.
Här är ett urklipp från susning.nu:
GB används som förkortning för gigabyte när det används som dataterm. Det är viktigt att förkorta byte med stort B, för att inte förväxla GB med Gb (Gbit). En GB kan betyda två olika saker, 1 000 000 000 byte eller 1 073 741 824 byte (10^9 resp 2^30). Det kan ibland vara omöjligt att veta vilket som avses, men som generell regel kan man säga att det mindre värdet avses då t.ex. en hårddisktillverkare vill tala om hur mycket data som kan rymmas på en hårddisk. Om GB anges i ett sammanhang som avser mängden data som kan rymmas i det s.k. RAM-minnet för en dator så avses det större värdet.

Nej, 1 GB = 1000 MB, ABSOLUT inget annat.
Däremot är 1GiB = 1024 MiB.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av Random-person
Nej, 1 GB = 1000 MB, ABSOLUT inget annat.
Däremot är 1GiB = 1024 MiB.
[/QUOTE

Alltså ärligt, vem fan bryr sig? Det finns nog en 100 trådar redan där folk ska påpeka allt vad storleken har för betydelse, känns som man vet det nu.

OnTopic, overburn är väl det enda som gå om du inte väljer dual-layer, personligen har jag aldrig lyckats bränna via overburn.

4,35gb brukar jag gå efter i windows när jag ska bränna filer till dvd-skivor, över det så blir det för stort.

Permalänk

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av Def_Dog
[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av Random-person
Nej, 1 GB = 1000 MB, ABSOLUT inget annat.
Däremot är 1GiB = 1024 MiB.
[/QUOTE

Alltså ärligt, vem fan bryr sig? Det finns nog en 100 trådar redan där folk ska påpeka allt vad storleken har för betydelse, känns som man vet det nu.

OnTopic, overburn är väl det enda som gå om du inte väljer dual-layer, personligen har jag aldrig lyckats bränna via overburn.

4,35gb brukar jag gå efter i windows när jag ska bränna filer till dvd-skivor, över det så blir det för stort.

[/QUOTE]

Precis, ärligt talat inte intresserad om ett copy-paste från wikipedia där folk ska bevisa sin kunskap! Frågan var ju hur jag kan bränna det på en DVD, overburn visste jag dock redan om (heller aldrig fått det att funka). Tack ändå för tipset

Dock löste jag det genom att bränna på en DVD-R skiva som en person här påpekade hade lite mer utrymme än DVD+R skiva.

Tråd stängd, inga mer svar behövs!

Visa signatur

i5 8600K / Asus ROG Z370-F Gaming / Asus GTX 1070 Ti ROG Strix / Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe m.m.