Hårddisk utrymme borta???

Permalänk

Hårddisk utrymme borta???

Hej!

Jag undrar varför det alltid försvinner ett visst antal gigabyte från hårddisken när man tex köpt ny burk som i detta fallet har jag införskaffat en ny bärbar dator och på den ska det vara 80gb men det har jag ej. Jag har bara strax över 70gb. Oki jag vet självklart att Windows XP tar en del plats men inte borde det ta upp nästan 10gb på burken. Jag har även kompisar som köpt nya hårddiskar alternativt nya burkar och en av dom hade en 250gb hårddisk men denne hade bara ca 200gb att tillgå. Alltså denne förlorade 50gb av någon märklig anledning. Är det som så att desto större hårddisk du har desto mer försvinner? Vart försvinner det och varför försvinner det? Kan man med hjälp av tex något program få tillbaka dom gigabyte som fattas? Jag har även läst någonstans för länge sedan att det finns någon fast procentsats som försvinner från alla hårddiskar och givetvis då att har du större hårddisk så försvinner det mera.

Tacksam för svar!

Tack på förhand!

Mvh,Maggot77a!!!

Permalänk
Medlem

jag har också en bärbar "sign" 80gb och har bara "66,7gb" fast jag tror det ska vara så... varför vet jag inte

Permalänk

MS räknar prefiken olika..

av en disk på 250gb så ska man få ut ca 232-233gb räkna med 5% som försvinner i att en 1024 mb är en gb alltså det försvinner ju en massa där men inte i linux där de räknar hela tal

sen så kan det vara opationerat utrymme eller någon form av backup system som ligger där.. inte ovanligt att det gör de ifrån compaq mm

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Jag har införskaffat en "Asus".

Tack för svaren men jag måste erkänna att det blev lite på "grekiska" det sista svaret eftersom jag ej tyvärr är så haj på datorer.=0)

Mvh,Maggot77a!!!

Permalänk
Medlem

Papperskorgen "tar" 10 procent. plus restore funktionen tar nån Gb. plus vanligtvis är en hårddisk oftast på Gibi byte, se http://sv.wikipedia.org/wiki/Gibibyte och datorn läser Gigabyte och där "försvinner" även en mängd.

Visa signatur

Utbildad datortekniker/elektriker.
Pluggat Optoteknik.
Eget företag under konstruktion.

Permalänk
Medlem

Din 80GB hårddisk är 75GiB, vilket Windows felaktigt kallar för GB.
250GB = 233GiB, men Windows säger 233GB.

Varför kommer folk med så sjuka förslag som "Windows tar utrymme" eller "papperskorgen tar utrymme"?
Även om de gjorde det (vilket de kanske gör), så förblir disken fortfarande lika stor.

Ett alternativ vore iförsig nån slags backup-partition som ibland finns i färdigbyggda datorer. Har kompisar som har sånt, och där är det bara att plussa ihop storlekarna på partitionerna.

Permalänk
Medlem

På märkes datorer finns det även dolda partioner, som du sa.

Man hittar dessa genom Den här datorn - Hantera - Diskhantering

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1