Nyformaterad 232gb säger att 105gb används

Permalänk
Medlem

Nyformaterad 232gb säger att 105gb används

Har nyss köpt en Seagate Barracuda 250GB till min Compaq Presario 8590EA. Den är helt tom, Windows ser att kapaciteten ligger på 232gb, men det står att 105gb används. Varför står det så? Jag har testat allt möjligt bl.a. EnableBigLBA, formatera om... Kommer inte ihåg allt. Jag har inte hittat någon BIOS-uppgradering eller nya drivers. DriverAgent.com säger dock att mina IDE ATA/ATAPI controllers är out-of-date, men jag kan inte hitta några nyare... Jag har testat att byta plats på jumpern flera gånger utan framgång. Jag har gått in i BIOS och pillat lite utan någon som helst framgång där heller. Någon som har förslag? Nedan följer information som kanske hjälper...

--------------------------------------------------
Modell: Compaq Presario 8590EA

Moderkort och BIOS-information (från programmet CPUz):
Motherboard manufacturer Compaq
Motherboard model 0784h,
BIOS vendor Compaq
BIOS revision 686Y2 v3.04
BIOS release date 07/29/2002
Chipset Intel i845D rev. 04
Southbridge Intel 82801BA (ICH2) rev. 05
Sensor chip SMSC 6D00

Windows-version:
Microsoft Windows XP Home Edition (Build 2600)
(vet ej vilket service pack, om den ens har något)

Hårddisken som strular (från programemt HDinfo):
IDE Channel..............: Primary Slave
Drive Model..............: ST3160021A
Serial...................: 3JX0CXTS
Firmware.................: 3.06
Manufacturer.............: Seagate
Size.....................: 160.1 GB
Type.....................: Fixed
Cylinders................: 19457
Tracks/Cylinder..........: 255
Sectors..................: 63
Drive Features...........:
48-bit LBA.............: Supported
LBA....................: Supported
DMA....................: Supported
IORDY..................: Supported
PIO Modes..............: 3 4
ATA/ATAPI Specs........: 2 3 4 5 6
Ultra DMA Modes........: 0 1 2 3 4 5
Current Ultra DMA Mode.: Mode 5
-----------------------------------------------------

Tacksam för svar!

Visa signatur

PhII 955BE TRUE | Gigabyte 790FXT-UD5P | GTX 960 4GB | 16GB 1333MHz | Intel 330 120GB | 20TB | Corsair HX520 | Antec P182 | 27" BenQ VA | 2x 22" BenQ | 46" TV

Permalänk
Avstängd

Partitionera om?
Högerklicka My Computer
Manage

Du får nu upp en ny ruta med två fönster. I det vänstra går du till diskhanteraren och i den högra ska nu ett nyttnfönster öppna sig.

Någonstans där, runt mitten på rutan, ska det stå Disk0 och sedan till höger om det står det med stor sannolikhet din Windowspartition alternativt namnet på din partition. Till höger om det har du nu förhoppningsvis en svart ruta. Högerklicka i den och välj Skapa ny Partition.

Permalänk
Medlem

Det var endast en partition på Disk1(det handlade om Slave, inte Master), jag testade att ta bort den och nu skapas en ny partition i det ej allokerade utrymmet. Får se hur det går alldeles strax. Tidigare stod det alltså i "Den här datorn" att utrymmet var 232gb, så jag är inte säker på om det är ett partitionsproblem... Men vi får se.

Visa signatur

PhII 955BE TRUE | Gigabyte 790FXT-UD5P | GTX 960 4GB | 16GB 1333MHz | Intel 330 120GB | 20TB | Corsair HX520 | Antec P182 | 27" BenQ VA | 2x 22" BenQ | 46" TV

Permalänk
Avstängd

Hmm, läste fel förut. Fick för mig att du fick ut 105gb av 232, inte att det var 105 använda...Sorry.

Men tja...det måste ju vara något som tar upp så mycket plats iaf...

Permalänk
Medlem

Själv tror jag att det är något jobbigt i stil med att datorn är low-tech och inte stöder så stora hårddiskar, men vettefasen hur jag fixar det. Men det jag tycker är konstigt är att det står överallt att den är 232gb, så det verkar på så sätt som du säger att det finns någonting dolt där. Men hur det skulle komma dit vet jag inte...

EDIT:
HAHA YES! Det fungerade direkt efter formateringen:D! Trodde ärligt talat inte det efter allt slit! Tackar så mycket!

Visa signatur

PhII 955BE TRUE | Gigabyte 790FXT-UD5P | GTX 960 4GB | 16GB 1333MHz | Intel 330 120GB | 20TB | Corsair HX520 | Antec P182 | 27" BenQ VA | 2x 22" BenQ | 46" TV