Enhanced eller legacy?

Permalänk
Medlem

Enhanced eller legacy?

Hej!

Har byt dator (allt utom hårddiskar), installerade win 2000 SP4 och alla drivrutiner. Men nu är min Samsung 500GB (HD501LJ) disk uppdelad. En 128GB partition som inte är formaterad och 338GB "Inte allokerat".

Gick in i BIOS och kollade hittar den där, hittade en inställning som jag inte vet var den gör. Enhanced eller legacy mode? Kan det hjälpa?

Hur gör jag för att få tillbaka min ~500GB partition som jag hade i förra datorn?

Tack på förhand
Robban

Permalänk
Medlem

Nu är jag inte hundra på detta, men det råkade inte bli så att du startade win2k med disken i INNAN du hade installerat servicepacks:en? Jag har aldrig varit med om det, men jag skulle kunna tänka mig att när win2k bootar (utan service packs) och den försöker använda 24bitars lba och hittar en 500GB disk, så kan det kanske skita sig. SP4 skall ju användas för att få 48bitars lba. Jag har aldrig varit med om det, och hur som så skall ju inte win2k ta sig friheten att partitionera godtyckligt i vilket fall som helst. Men det känns som den enda vettiga förklaringen.

Ett annat alternativ (istället för att skylla på windows) är att det är gammal firmware till din SATA-kontroller som gjorde det. Men åter igen, saker och till skall ju inte ta sig friheten att pilla runt.

Testa och kika på disken i partition magic och se hur den ser ut där. Finns väl annars tonvis med 'GetDataBack'-mjukvaror som du kan testa.

Angående Enhanced / Legacy: Kör enhanced. Legacy är ju som det låter, och skall väl bara användas om det är riktigt gamla diskar som kanske inte fungerar annars. Tror inte ditt nuvarande fel skulle lösas av att köra legacy, tvärt om.

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem

Min win2k skiva har redan sp4 vid installation..
Och hade bara c: disken i vid installation.

'GetDataBack'-mjukvaror har inte nån plats att "rädda" alla filer till.

Partition magic ska jag ta o testa.

Tack för svaret så länge.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robban.W
Min win2k skiva har redan sp4 vid installation..
Och hade bara c: disken i vid installation.

'GetDataBack'-mjukvaror har inte nån plats att "rädda" alla filer till.

Partition magic ska jag ta o testa.

Tack för svaret så länge.

Ok, men att en partition fått det magiska utrymmet 128GB tyder ju på att 24bitars LBA används. Vad är det för kontrollerkort/krets som hårddisken är kopplad till?

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem

Sata kontrollern på moderkortet används till dvd brännarn och samsung disken
http://www.intel.com/products/motherboard/D915GAG/index.htm

Sökte lite innan jag skrev tråden och hitta att man kunde ändra till 48bitars LBA, vilket jag gjorde, då kom "inte allokerat" upp också i diskhanterarn.

Testade partition magic nu och disken kommer upp som en 477GB RAW - "BAD".
Men hittar inget jag kan göra, förutom "Set active"

Permalänk
Medlem

Med andra ord, vad som hänt är:
Disken har identifierats, men eftersom 24bitars LBA används, så har den trollat om partitionen till en 128GB. När du sen aktiverade 48bitars fick du se resten.

Det borde gå att reparera det hela. Finns det inget partitionsprogram som kan plocka fram gamla partitioner och styra upp det hela?

Kan också säga att min 150GB raptor dyker upp som BAD i pm8, trots att den fungerar. Vet ej varför.

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem

Japp exakt, så måste hitta nåt program som kan trolla tillbaka min orginal partiton.

Har kollat runt lite i pm8 men hittar inget.

Så tips på program/lösningar!

EDIT:
Hittade "Partition Table Doctor 3.5" funkade utmärkt.
Var bara till att köra "recover partition", hittade min gamla partition så var bara att återskapa vilket gick väldigt snabbt och reboota så var det klart