Installera windows

Permalänk
Medlem

Installera windows

Har skaffat en ny sata2 disk. samsung spin point t166. Den hittas i bios på datorn. men när jag ska installera med windows säger den att ingen disk finns. har provat att rycka på f6 men det hjälper ej. vad göra?

Permalänk
Medlem

Den vill nog ha drivrutiner för SATA, finns att hämta på modekorts tillverkarens hemsida. När du sedan installerar dem så kommer han hitta den.

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E6600, Gigabyte GA-965P-DS4, P965, PC5300 DDR2 2048MB, XFX GeForce 7950GT 570M 512MB GDDR3, eXtreme

Permalänk
Medlem

Jag har ett asus a7n8x-delux. hitta inte sata drivers.. hjälp

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maGot
Jag har ett asus a7n8x-delux. hitta inte sata drivers.. hjälp

Som jag skrev så finns de på tillverkarens hemsida.....:/
Sök på A7N8X på följande sida, kan inte direktlänka den sidan...http://support.asus.com/download/download.aspx?SLanguage=en-u...
Osäker men bör inte modekortet stödja SATAII för att fungera? Eller arbetar den som en SATAI?

Jaja där har du drivisarna iaf
GL

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E6600, Gigabyte GA-965P-DS4, P965, PC5300 DDR2 2048MB, XFX GeForce 7950GT 570M 512MB GDDR3, eXtreme

Permalänk
Medlem

Nä, moderkotet klarar bara sata1. har ställt in hd på sata1.. tnx! silicon driver nånting hitta jag. provar den.

GG

Edit: nu tror jag att jag får dåra. Windows säger att den vill ha en disket. Men jag har ju inga disketter. Har drivrutinerna på en cd-rom, men windows-install vill inte läsa den "du har ingen diskett" säger den bara. Vad göra?

Permalänk
Medlem

Jo du lär nog få dem på några disketter. Men någon annan kanske vet om något annat sätt att läsa in dem på.

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E6600, Gigabyte GA-965P-DS4, P965, PC5300 DDR2 2048MB, XFX GeForce 7950GT 570M 512MB GDDR3, eXtreme

Permalänk
Medlem

Så jäkla kass att de inte går att läsa in med cd-rom! Det är år 2007 nu. Vem använder disketter? INGEN! Tror inte det säljs disketter längre. Får köpa på ebay...

Jag blir galen

edit: går det att gå runt detta problem på något sett och anväda cd-rom istället?

Permalänk
Medlem

Hehe... de går ju utan floppy om man gör en Slipstremat xp-skiva med SATA drivisar inbakt men de tar ju en stund om man inte har kunskapen.
Om du vill veta mer prova sök på Slipstreama....

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E6600, Gigabyte GA-965P-DS4, P965, PC5300 DDR2 2048MB, XFX GeForce 7950GT 570M 512MB GDDR3, eXtreme

Permalänk
Medlem

Jaha, det låter krångligt. Är det bara att lägga dom i i386 mappen lr?

edit igen: Jag har en bra ide, kan inte du Swefire fixa en sån windows cd?

Permalänk
Medlem

Hehe de tycker du allt.....måste gå mycket snabbare om du kilar över till grannen och lånar disketter eller sticker ner till närmaste affär som säljer disketter.

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E6600, Gigabyte GA-965P-DS4, P965, PC5300 DDR2 2048MB, XFX GeForce 7950GT 570M 512MB GDDR3, eXtreme

Permalänk

Köp Vista och installera så slipper du allt vad disketter heter. Året är ju 2007 som sagt...

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk
Medlem

Eller så gör du en slipstreamad själv med hjälp av detta lilla program.....http://www.nliteos.com/

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E6600, Gigabyte GA-965P-DS4, P965, PC5300 DDR2 2048MB, XFX GeForce 7950GT 570M 512MB GDDR3, eXtreme

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maGot
Så jäkla kass att de inte går att läsa in med cd-rom! Det är år 2007 nu. Vem använder disketter? INGEN! Tror inte det säljs disketter längre. Får köpa på ebay...

Från vilket årtal tror du installationsmjukvaran kommer ifrån? Bara för att åren går så uppdateras ju inte dina OS-skivor automagiskt :). Problemet var ett faktum i windows 2000, och problemet finns kvar XP. Det är bara att bita i det sura äpplet och antingen slipstreama (passa på att fixa fler drivrutiner, service packs osv när du ändå håller på) eller köra med diskett.

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem

Om det är Win xp det handlar om så måste du väl ha Win xp med servicepack 2 integrerat för den hårddisken.

Och disketten går att ersätta med ett usbminne, de flesta biosversionerna har stöd för att boota från en usbsticka

Visa signatur

Evga, q9650

Permalänk
Medlem

Det här kanske inte funkar alls... men jag ska iallafall prova när jag installerar om, för jag har inte heller nån diskettstation.

Sätt i en mp3spelare eller ett usbminne i en usbport, starta om datorn och gå in i Bios setuppen. Nånstans där dyker det upp ett extraalternativ när man har en usbsticka inkopplad, där man kan låta den emuleras som just FLOPPY. Alltså kanske det går att lägga in filerna på USBminnet, och låta Windows tro att dom ligger på en diskett i själva verket (Tryck på F6 vid setup).

Notera att det här är på Asus P5B Deluxe.

Notera även att den kanske inte kan låtsas att den är en floppy/diskett om minnet är större än 512mb, läste nåt om det.

Visa signatur

Antec P180 + Noctuafläktar | 2500k | P8P67 Pro | Corsair 32GB RAM | 2 x SSD Intel 330 RAID0 | Noctua NH-U12F | Geforce 560 | ESI Maya XTe | Edirol PCR-800 | Novation Zero SL MK II | Akai MPD24 | Benq 27" + LG 27" IPS <-------- fan vad jag älskar prylar! :D

Permalänk
Medlem

Jag köpte disketter i en affär långt ute på landet nånstans. dom kosta 39kr för 10st. Billigt! Nu funkar allt som det ska! Tack för hjälpen!