problem med att installera DVD-brännare

Permalänk

problem med att installera DVD-brännare

Jag har just köpt en DVD-brännare (bl a) men den hittas inte av BIOS. Då jag bara har strömkabeln i så lyser den och jag kan öppna och stänga luckan (dvs den får ström). Men då jag stoppar i IDE-kabeln så går inte det. Den lyser inte ens. Kan IDE-kabel vara sönder? Eller är det jumper inställningen som kan strula?

Permalänk

Kan ju vara kabeln som gett upp. Om du har en annan så testa.

Har du några fler enheter på kabeln? Sätt en av dem som master och den andra som slave. Hur du byglar står ju på baksidan av enheten. Den som skall vara maste skall sitta längst ut har jag för mig, men är inte säker om det är av betydelse.

Hur många enheter har du just nu på den IDE kabel du satt in den DVD på? Man kan max ha två enher per kabel efter det så måste man köpa ett kontrollerkort om man vill utöka.

Vissa kablar är ju olikfärgade på kontakten längst ut, blått har då jag bara sett hittills och den skall ned i moderkortet, läst om det här på sweclockers men kommer inte ihåg tråden.

Kanske nåt att gå vidare på.

Permalänk

Jag har en DVD-rom också. Men jag har testat utan den. Nu är det så att jag hittar inte nån av spelarna. Kanska kabeln gick sönder i bytet.

Permalänk

Kanske kan vara så enkelt att kontakten till moderkortet har råkat lossnat lite så den inte har full kontakt?