Att installera en SATA för någon som aldrig gjort det?

Permalänk
Medlem

Att installera en SATA för någon som aldrig gjort det?

Hej!

Jag inser givetvis att jag inte ens borde lägga upp en ny tråd för sånt här, utan försöka klura ut det själv, men jag gör det ändå eftersom folk här alltid verkar vara snabba och villiga att hjälpa!
Hur som helst har jag ett problem med min Win-HD (nämns i tråden: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6... )
Har funderingar på att köpa en ny (läs hel) HD till att slänga in Windows på, för att sedan skicka in den trasiga (garanti finns) till service-verkstaden.
Nu till mitt problem... Jag höll på mycket med att bygga datorer för ett par år sedan, så lite kan jag, men på den tiden var det IDE som var rådande och inte SATA. Så jag har egentligen ingen aning om hur man installerar en sådan...
I min dator idag sitter det två identiska 250GB SATA-diskar, varav den ena gått sönder.
På mitt moderkort finns dock bara två anslutningar för SATA... Innebär det att det bara går att ansluta två diskar samtidigt? Dvs att om jag skickar in den kassa för utbyte och sedan får tillbaka den så har den nya disken tagit dess plats?
Man seriekopplar inte SATA diskar alls som man gjorde med IDE-varianterna?

Tacksam för hjälp!

Mvh,
Anders

Permalänk
Medlem

Till skillnad från PATA (IDE) så är det enbart en enhet per kanal, så en per anslutning.

Permalänk
Medlem

Sucks to be me isf.
Hur som helst köpte jag idag en IDE-disk istället, bara för att fösöka sparka liv i datorn för att se om jag kunde hitta något på den rasade disken.

Pratar man någon skillnad i prestanda mellan SATA och IDE?

Tack!

Permalänk
Medlem

SATA & PATA = IDE

OnT:
Prestandaskillnaden är ytterst liten om ingen alls än så länge.
Läs/skrivhastigheter har tyvär inte förbättrats så mycket..

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SirMacke
[B]SATA & PATA = IDE/B]

Det där stämmer väl inte? Det är väl PATA = IDE och SATA != IDE?

Permalänk
Hedersmedlem

Jo det stämmer.
IDE handlar om att man flyttade över kontrollerkorten från ett diskret kort till hårddisken. Kolla på undersidan på vilken hårdddisk som helst så ser du att det sitter ett kretskort där.
Det introducerades i samma veva som ATA och har sedan dess blivit förvirrat.
Vanliga anslutningen blev retroaktivt benämnd PATA när SATA kom.
På engelska heter det inte kontrollerkort det vi säger på svenska (det du kopplar kabeln från hårddisken till) utan host bus adapter (HBA). Men jag har inte sett på någon vettig översättning av det, så kontrollerkort får hänga med.

Man kan med utökningar till SATA-standarden har flera enheter, s.k. port multiplexing. Men det tror jag inget man hakar på hur som helst, är nog mest för externa enheter (DAS:ar).

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Aha. tack för förklaringen. Jag trodde som du säger att IDE var detsamma som PATA.

Permalänk
Medlem

And now for stupid question number three...

Har precis slängt i IDE-disken för att köra in Windows på den. Den körs som master på den andra IDE-kanalen med DVD-brännare & Läsare som Master & Slave på den andra.
På mitt moderkort var den IDE-porten jag kopplade in HD'n på blå, medan den som DVD'erna är inkopplade på är svart. Brukar detta betyda nåt?

Min egentliga fråga var väl om det brukar innebära några speciella problem att köra både IDE och SATA diskar samtidigt?

En grej till...
På SATA-diskarna så är där en vanlig strömkabel längst till höger (sett uppifrån), SATA-kabel i mitten och sedan en strömkabel till längst till vänster. Vad gör den kabeln egentligen?

Anders

Permalänk
Medlem

sata diskarna har en ny strömkabel, har för mej att den ska vara bättre vid hotswap. många diskar har båda sorterna för bakåtkompatiblitetens skull, och man ska bara använda en av dom, vilken spelar inge roll.

Permalänk
Medlem

Okej?!
Spelar det nån roll om båda kablarna sitter i?
På min burk gjorde de nämligen det, och den har folk på Fujitsu Siemens byggt...
Skumt...

Permalänk
Hedersmedlem

Det var skumt att de satt i. Vissa diskar klarar kanske det... andra brinner kretskortet upp. Så det finns ingen anledning om man själv bygger att sätta i båda.

Och om färgerna på portarna. Det är väl bara lite halvtaskigt försök till att få lite standard på vilken som är vilken. Det spelar inte roll, lika lite så går PATA och SATA bra att köra samtidigt.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Det är det här jag menar med att det alltid funkar bra att få hjälp här på forumet!
Suveränt verkligen!!

Nåja, hur som helst lyckades jag installera Win på PATA-disken utan problem. När jag sedan startade upp datorn med den trasiga (?) SATA-disken på plats fick jag förvisso problem med att den ville boota från den disken, men det var bara för att jag missat ändra i BIOS.
Efter det kom den igång...Nästan...
Windows tyckte det var en bra idé att inkonsekvens-kontrollera C:, men det tyckte inte jag. Är den nu trasig så är det väl ingen bra idé att få den att jobba för mycket?
Hur som helst kom jag in i Windows, slängde igång Utforskaren och försökte komma åt C:
Då får jag upp detta problemet:

"C: (backslash också förvisso, men hur gör man det på en Mac?) är inte tillgänglig.
Ett fel inträffade när inpage-åtgärd utfördes."

Det lilla jag än så länge läst på om detta säger i princip att disken är paj. Fine.
Men hur man sedan ska gå tillväga råder det olika uppfattningar om... Vissa säger lämna in den på recovery för tusenlappar, andra säger "kör GetDataBack på den".
Jag har viktiga grejer på den som jag helst skulle se brända på skiva, men jag är student – så egentligen har jag inte råd att lämna in den...
Hur stor chans har man att rädda någon data om man gör det själv? Och hur stor risk är det egentligen att man gör den helt obrukbar (tom för firman)?

Tack!

Anders

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av floppa
Okej?!
Spelar det nån roll om båda kablarna sitter i?
På min burk gjorde de nämligen det, och den har folk på Fujitsu Siemens byggt...
Skumt...

Det är för att det var en idiot som monterade datorn. Jag har väldigt dålig erfarenhet med märkesdatorer..

Minns t.ex. en gång för flera år sedan då jag skulle hjälpa en ungdomsgård koppla in en dator som varit inne på reparation.. det visade sig att dom under monteringen hade nöjt sig med att fästa hela moderkortet på en(1) skruv..

tror det var en dgc dator.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ragin Pig
Det är för att det var en idiot som monterade datorn. Jag har väldigt dålig erfarenhet med märkesdatorer..

Haha, could be!
Nåja, än så länge har ju inget brunnit så...
Har fortfarande inte klurat ut hur jag ska lösa problemet med "inpage-åtgärden"

Anders