Prisvärda SATA eller SAS kontrollerkort med minnesbuffer

Permalänk
Medlem

Prisvärda SATA eller SAS kontrollerkort med minnesbuffer

Hejsan

Ja som rubriken lyder, jag vill ha tips på prisvärda SATA eller SAS raid kort med minnesbuffer som inte kostar skjortan men ändå erbjuder bra prestanda. PCI-X eller PCI-E ska det vara.

Jag är ett stort fan av LSI LOGIC men tyvärr så kostar ju dessa kort hur mycket som helst

//Henrik

Visa signatur

Workstation: -€ Corsair Carbide 500R -€ DFI DK X58 -€ Intel Core i7 920 -€ 2 X GTX670 SLI

Permalänk
Hedersmedlem

Och vad ska du göra med det?
Raid? Vilken nivå?
Och vilka diskar förresten, SATA är ju klart, men blir det lite SAS som du får ett sådant kontrollerkort?

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Tjena.

Användes till en Workstation dator, som kommer att användas till bildbehandling, ha windows installerat på sig, sen så kommer väl användaren att vilja spel lite spel, surfa o.s.v (typ det alla andra använder datorn till)

Jag är mäkta imponerat av prestandan hos t.e HP Smartarray P400 SAS kontrollern som sitter i HP servrar, känns som att minnet på hårddiskkontrollen verkligen hjälper till vid skrivning till diskarrayen.

tänkte använda 2 eller 3st 73GB SAS diskar eller 2st 150GB raptor (om det är SATA).

Det skulle kunna vara aktuellt med U320 SCSI också.

2 SAS diskar så raid0, så får man köra en disk på sidanav typ stor SATA disk för backup.

EDIT: Såg att Fujitsu MAU U320 73,5Gb diskar ligger på bra pris ungefär 1300kr styck. Dessa ihop med ett LSI U320 kontrollerkort från typ ebay kanske vore en bra idé.

//Henrik

Visa signatur

Workstation: -€ Corsair Carbide 500R -€ DFI DK X58 -€ Intel Core i7 920 -€ 2 X GTX670 SLI