Permalänk
Medlem

problem me raid

har precis skaffat ett highpoint rocket raid med 16 portar var av 8 av dem har jag 500gb diskar och jag har satt upp allt som ett raid 5 set och fått igång allt men jag har lite problem:

1. när jag går in i diskhanteraren så anger den att jag bara har 2047gb tillgängligt, men de borde ju vara 3500gb. Hur fixar ja så ja kan komma åt hela

2 när jag går in i raid management consol och tittar på diskarna så står de transfermode sata-150, men de är sata300 diskar.

Permalänk

Några av diskarna måste ju hantera paritets infon och då kan dom ju av naturliga skäl inte ingå i det totala tillgängliga utrymmet. Stöder ditt RAID-kort SATA-2 då? Vilket Highpoint Kort är det du har? Namn och nummer tack?

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xplane_uppsala
Några av diskarna måste ju hantera paritets infon och då kan dom ju av naturliga skäl inte ingå i det totala tillgängliga utrymmet. Stöder ditt RAID-kort SATA-2 då? Vilket Highpoint Kort är det du har? Namn och nummer tack?

Men om han bara får ut hälften av utrymmet han ska ha så är ju något fel. Vet inte exakt hur raid5 fungerar, men är säker på att man får mer utrymme själv än om man kör raid1 iaf.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem

RAID 5 innebär ju att en av hårddiskarna används för att lagra en kontrollsumma av dom övriga diskarna. Rent tekniskt kan man inte säga att pariteten ligger på en disk eftersom kontrollsumman sprids ut på alla diskar i systemet. Men den lagringsförlust man får motsvarar alltid EN disk, dvs 500 gb i detta fall. Han borde alltså som sagt få 3500 gb över...

Visa signatur

3570K @ 4.181 GHz | Asus GTX 670 Directcu II | Asus P8Z77-V | Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | Samsung SSD Basic 830-Series 128GB

Permalänk
Medlem

Kontrollera att du fått med alla diskar.

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk
Medlem

Hej

Alla diskar är med när jag kollar i management consol och den anger att jag har 3,50 TB

Kortet är ett highpoint 2340, som ska klara av större än 2tb diskar.
http://www.highpoint-tech.com/USA/rr2340.htm

både moderkort och raidkortet har den senaste BIOSet och jag har laddat ner den senaste programvaran till kortet

Måste man "slå igång" 64 lba genom någon bygling eller att ändra i bios? Jag har lusläst manualerna men har inte hittat nått

Eller kan de vara nått med Windows XP?

Permalänk

Windows XP stödjer väl inte mer än 2TB?
Fick någon lapp med mitt Areca-kort om hur man kunde kringgå den spärren men jag verkar ha förskingrat den tyvärr

EDIT: http://www.microsoft.com/whdc/device/storage/LUN_SP1.mspx
http://www.webconnexxion.com/raid/info_pages.php?pages_id=43

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hulka-Pulka
Windows XP stödjer väl inte mer än 2TB?
Fick någon lapp med mitt Areca-kort om hur man kunde kringgå den spärren men jag verkar ha förskingrat den tyvärr

EDIT: http://www.microsoft.com/whdc/device/storage/LUN_SP1.mspx
http://www.webconnexxion.com/raid/info_pages.php?pages_id=43

Aj fan :S

Någon som vet om Vista är bättre på att hantera de? Har en licens på business versionen liggandes här nånstans. Hade tänkt vänta ett tag med att uppgradera men om de löser problemet så kanske de e värt att uppgradera med en gång

Permalänk
Medlem

Självfallet klarar Vista av mer än 2TB. Bara att ta o uppgradera

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem

även 32bitars versionen? Vet inte om jag vill riskera köra 64 bitars i fall nån drivrutin inte skulle fungera

Permalänk
Medlem

Nej skitsamma om vad jag skrev innan det är jag som är morgon trött. Det är NTFS som sätter stop för volymer över 2 tib. Du får skapa en till dynamisk volym för att komma åt resterande plats (partionera). MBR klarar inte mer än 2tib partioner på NTFS. Alternativt gå över till 64 bitars OS

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrfisse
Nej skitsamma om vad jag skrev innan det är jag som är morgon trött. Det är NTFS som sätter stop för volymer över 2 tib. Du får skapa en till dynamisk volym för att komma åt resterande plats (partionera). MBR klarar inte mer än 2tib partioner på NTFS. Alternativt gå över till 64 bitars OS

De fungerade alldeles utmärkt i Vista 32bit. de var bara att installera drivisarna och sen konvertera den till en gpt disk(jag skuille vilja kalla de BFD ist... Big F*cking DISK ). Men håller fortfarande på att formatera så ja vet inte till 100% om de fungerar men än så länge ser de ljust ut