Fel på hårddisk?

Permalänk
Medlem

Fel på hårddisk?

Min bror har fått en ny dator och ska ta gamla hårddisken från gamla datorn och ha till nya datorn. Det är där det blir fel. För när man kopplar i den precis som vanligt så blir det problem. Har det med slave/master att göra? verkar som slave hittar hårddisken men inte master och den inte bootar hårddisken. Man kommer ju in i bios osv. Formaterar helst inte då saker finns på hårddisken och jag tror inte det är felet. Det kommer fram något i stil med "primary harddrive fail" inte ordagrant men som sagt det verkar som datorn hittar hårddisken men inte vill starta med den. Har sattit auto detect på allting där i biosen. Själva hårddisken har en liten "plupp" som man kan byta plats på och få "Slave only" "Master and signle" "Cable nånting" osv.

Har inte varit med om detta problem själv då jag byggde ihop en annan dator helt själv. Då var det bara att koppla in och starta igång hur lätt som helst så detta problem har jag ingen aning om hur man ska hantera.

Permalänk

Han kan ju inte starta den nya burken med den gamla disken heller. Då krävs det ett nytt system!

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xplane_uppsala
Han kan ju inte starta den nya burken med den gamla disken heller. Då krävs det ett nytt system!

vad menar du exakt?:P