använda raid sata-porten till en satahd?

Permalänk
Medlem

använda raid sata-porten till en satahd?

Hej jag har ett asus P4C 800 deluxe o jag använder redan dom övre sata-portarna men det finns två till som är tänkta till raid om jag kommer i håg rätt.
kan man använda dessa som vanliga sata-portar eller är det enbart kompattibellt med raid?

Visa signatur

P4C 3@3.6 Big tyfoon corsiair tvinx 2048mb 1950pro 512mb chiftech 620w

Permalänk
Medlem

Det brukar inte vara något problem. De är dock ofta kopplade till en tredjepartskontroller, som du kanske måste aktivera i bios. När det är gjort måste du antagligen också konfigurera ett raidarray (korten brukar köra sin POST direkt efter den vanliga, här står det hur du tar dig in i någon form av setup utility). När du skall konfigurera raid-array väljer du helt enkelt JBOD med bara en disk.

Om du är osäker kan du ju testa med en disk du har innan du köper en ny :>

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk
Medlem

tack det låter bra tror jag ska prova o att göra det.

är det svårt annars att konfigrera igång 2 st satadiskar i raid vet att det finns drivrutiner till raid på cd-skivan till moderkortet.

Visa signatur

P4C 3@3.6 Big tyfoon corsiair tvinx 2048mb 1950pro 512mb chiftech 620w

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av robban5
tack det låter bra tror jag ska prova o att göra det.

är det svårt annars att konfigrera igång 2 st satadiskar i raid vet att det finns drivrutiner till raid på cd-skivan till moderkortet.

Det svåraste är väl kanske att konfigurera raid-arrayn i kontrollerkortets bios (om du nu ska köra raid). Men om du redan har en Windows-installation är det bara att installera kontrollerkortet och köra hårt.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+