Energisparläge på en westerndisk

Permalänk
Avstängd

Energisparläge på en westerndisk

Någon som känner till något vis att avaktivera "staggered spinup" på en western se16 320 GB?

Efter att jag haft disken kopplad till ett Highpoint 2220 så vägrar den varva upp på något annat kort än just detta. Antar att kortet sätter några fina register i ett flashminne på disken när man aktiverar funktionen.

Har ännu inte hittat något sätt att ställa tillbaka det. Avaktiverar jag funktionen på raidkortet så .. gör den inte det helt enkelt.

Ska dra det med western själva, men har mycket liten förhoppning om att de reder ut problemet.

Permalänk
Medlem

Re: Energisparläge på en westerndisk

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Någon som känner till något vis att avaktivera "staggered spinup" på en western se16 320 GB?

Efter att jag haft disken kopplad till ett Highpoint 2220 så vägrar den varva upp på något annat kort än just detta. Antar att kortet sätter några fina register i ett flashminne på disken när man aktiverar funktionen.

Har ännu inte hittat något sätt att ställa tillbaka det. Avaktiverar jag funktionen på raidkortet så .. gör den inte det helt enkelt.

Ska dra det med western själva, men har mycket liten förhoppning om att de reder ut problemet.

Om någon har byglat den, prova med att ta bort bygeln.

Lite beroende på vilken WD modell du har:

All Western Digital Serial ATA hard drives come with PM2 (power management) disabled. This setting should be used for desktop/workstation computers. If you are using the drive in a RAID/enterprise environment, and wish to enable power management on the drive (controlled spinup via spinup command per ATA standard), place a jumper shunt on pins 3 and 4.

Note: Pins 5-8 are for factory use only and should not be used by end-users.
Note: Power management allows the drive to be powered-up into the Standby power management state to minimize inrush current at power-up and to allow the host to sequence the spin-up of devices.

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk
Avstängd

Jo, jag vet. Problemet är bara att highpointkortet har satt pm2 i något register i disken och vad jag lyckats luska ut med energiskt sökande är att det är en "finess" i firmwaren på dessa modeller att man inte kan återställa det. Western verkar heller inte ha planer på att ta fram en ny firmware till denna så det blir nog till att skicka in på garantiutbyte istället. Alternativt att skaffa en satakontroller som är kapabel att skicka rätt signaler så att den varvar upp.

Förresten, raptordiskarna kan också råka ut för detta.

Vad jag förstått så kan man MÖJLIGEN komma runt problemet genom att koppla stift 11 på hårddisken till jord. Det ska funkar på maxtordiskar som fått samma problem.

Lysande WD, hur tänkte ni här?