Min HD stör ut Taxi Hägersten

Permalänk

Min HD stör ut Taxi Hägersten

Hej!

Jag fick påhälsning av Post & Telestyrelsen.
De kom in med allehanda mätutrustning då de spårat att något i min lägenhet läcker ut radiovågor som ligger på exakt den frekvens som marksändningarna gör för bland annat ett taxibolag i hägersten/stockholm, där jag bor.

De spårade radiovågorna till en av mina diskar, en WD 80 gb, 8 mb cache som jag har i en IDE-raid tillsammans med en till exakt likadan disk.

De verkade dock inte ha befogenheter att ta min disk eller att inte tillåta mig ha datorn på, men det är väl lite komiskt att taxibilarna inte kan kommunicera med varandra så fort jag slår på min dator :]

Finns någon annan som varit med om nåt liknande eller någon som vet vilka skyldigheter/rättigheter jag har, återförsäljaren har för att komma tillrätta med den här typen av problem.

/Ola.

Permalänk
Medlem

Första april var flera månader sedan, berättade du inte det för dem?

Permalänk
Medlem

Om det här är sant (vilket jag tycker låter väldigt konstigt ) så ska du nog ta kontakt med tillverkaren ganska omgående, då lär du få en ny disk

BTW, visade de någon form av legetimation eller sa de bara att de kom från Post & Telestyrelsen?

Visa signatur

"Utom de elva omkomna, av vilka en var tolv år, skadades 24 oftast äldre personer, sade polisen." - expressen.se
Data/Dator?

Permalänk
Medlem

Ehm, jag undrar hur många som går på det här... Hårddiskar skickar knappast ut några starka radiovågor.

Permalänk

Inget skämt

Han som mätte hade legitimation.
Det rådde ingen tvekan om att det skulle vara något fuffens på gång.
De ringde flera gånger tidigare för att få en tid då jag var hemma så att de kunde komma in och mäta. Det blir ju lite krångligt om hårddisken skulle bytas ut då jag knappt minns var jag beställt den ifrån, men troligen datorbutiken.com och det är ju alltid lite extra krångligt om man beställt av en nätbutik.

Jag har endast hört om ett fall hittils annars där en killes trådlösa mus störde ut P3, men det vara bara i hans eget rum i stort sett. Enligt den här killen kunde sladdar agera antenner och sända radiovågen effektivare. Sen kanske det spelar roll att jag inte har några jordade urtag i lägenheten heller (byggd på 40-talet.)

Detta är alltså inget skämt.
Jag vill bara veta mina rättigheter och skyldigheter.
/Ola.

Permalänk
Hedersmedlem

I ditt läge så skulle jag se till att fastighetsägaren eller vem fasen nu som har hand om huset fixade jordat i åtminstone din lägenhet eller i hela huset.

En dator får egentligen inte anslutas till ojordade uttag, och absolut inte CRT-skärmar.

Annars får du väl packa in datorn i en blylåda

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Ok, det SKA i alla fall inte kunna hända.

De har dock ingen rätt att ändra på din dator. Däremot skulle du kunna erbjuda dig att byta hårddisk mot en viss betalning.

Jag har dock fortfarande oerhört svårt att fatta hur en hårddisk kan generera radiovågor...

Permalänk
Medlem

Hahaha. är det sant så kan du ju testa att jorda chassit i elementet. Kanske hjälper. Eller så kan du ju flytta om diskarna i lådan (byta plats alltså) Så kanske problemet försvinner. Visserligen är det ju kul att ha en taxistörande hårdisk men det kan ju vara taskigt mot dem som vill åka taxi.

Själv skulle jag försöka få pengar för att byta hårdisk

Visa signatur

||Vanligt sunt förnuft är inte särskilt vanligt ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Curse
Hahaha. är det sant så kan du ju testa att jorda chassit i elementet. Kanske hjälper. Eller så kan du ju flytta om diskarna i lådan (byta plats alltså) Så kanske problemet försvinner. Visserligen är det ju kul att ha en taxistörande hårdisk men det kan ju vara taskigt mot dem som vill åka taxi.

Själv skulle jag försöka få pengar för att byta hårdisk

så man kan köpa 2st nya 200GB SATA diskar och raida dom

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Man ska ABSOLUT INTE UNDER NÅGRA OMSTÄNDIGHETER jorda några elektriska delar i element eller liknande! Det är fara för både liv, lem och egendom! Och när det händer täcker försäkringen absolut ingenting eftersom man själv orsakat felet.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maw
Man ska ABSOLUT INTE UNDER NÅGRA OMSTÄNDIGHETER jorda några elektriska delar i element eller liknande! Det är fara för både liv, lem och egendom! Och när det händer täcker försäkringen absolut ingenting eftersom man själv orsakat felet.

Kan du utveckla detta lite mer ? Typ har du några referenser...
Är ju rätt vanligt att man blir rekomenderad just elementet av exvis hyresvärdar och så.

Kan vara ql o ha nåt o slå dom med

Visa signatur

Allmänt virrig.

Permalänk

det kan knappast vara en hd som stör...mätte snubben din dator och sen sa att det var hd ?...

låter som någon försöker bluffa dig...eller så lever du i en fantasivärd och behöver hjälp....

Permalänk

mätning

Först mätte han runt datorn och modemet som jag misstänkte för det brukar jävlas i största allmänhet... Men sen upptäckte han att det kom från datorn. Vi började med att koppla loss skärmkabeln med (den e glapp så skärmen blir lila ibland när den gröna pinnen inte kopplar men det går ändå inte o byta sladd. skitskärm från ADI.)

Åja. Sen slog vi av datorn o det lät ingenting från mätinstrumentet.
Då tog vi bort sidoplåten på burken, satte igång den igen och han bytte antenn till nån liten modell och nosade runt i datorn och den gav mest utslag vid ena hårddisken. Det var disken eller moderkortet sa killen (söm för övrigt hade giltigt leg efter vad jag kunde se.)

Sen sa han väl mest att det lixom var synd att det just skulle vara hårddisken.
Att alla elektroniska prylar sänder mer eller mindre och att min hd/mk sände betydligt mer och dessutom på exakt rätt(fel) frekvens. Något som ECC-märkta prylar inte ska få göra.

Anmälan till Post & telestyrelsen hade dessutom kommit in ungefär samtidigt som när jag köpt min hårddisk. Fan. Jag som hoppats att det var comhem-modemet så jag kunde få pengarna tillbaka nu när man ska byta till Bostream.

Jag skulle fan ha fotat och dokumenterat. Inte många som tror en :]
Men det kan man väl förstå. Det ska ju till att vara en helt osannolig otur vid datorköp on något sånt här ska uppstå. Något som endast jag verkar kunna ha. :]

Permalänk
Medlem

Hmm nu blir jag fundersam... asså när jag sätter på datorn så sprakar radion som fan... har p3 inställt, låter hu rba som helst på natten när jag ska sova och datorn är avstängd... så fort jag sätter på datorn börjar det spraka... så fort jag stänger av den slutar det... Vad fan kan det vara?

Permalänk
Medlem

Det är olagligt att använda en befintlig röranläggning av något slag som skyddsjord. Hyresvärd som gör sådan rekommendation begår lagbrott och blir i praktiken ansvarig för alla skador som eventuellt uppstår. Läs elsäkerhetsföreskrifterna: http://www.elsakerhetsverket.se/lagrum/sakregister/default.ht... främst 1999:5 men även 1996:2 är intressant.

Riskerna med att jorda dator, och/eller annan utrustning, i ex element är många. Eftersom ett rörsystem inte är avsett att användas som skyddsjord finns ingen garanti för att det är en god jordpunkt. Med lite otur så är det precis lagom mycket motstånd i systemet så att när olyckan är framme och ex chassit i datorn blir ledande så går inte säkringen utan istället blir hela rörledningssystemet strömförande. Med detta följer två allvarliga risker:

1. En av kablarna som strömmen i detta läget går igenom blir överhettad och börjar brinna.

2. Om en stackars ovetande granne tar i något korrekt jordat föremål i sin lägenhet och samtidigt råkar ta i ett element så kommer han att få ström genom kroppen och i värsta fall fastna och dö.

En dålig jordpunkt innebär också att istället för att neutralisera elekromagnetisk strålning så kan den göra saker värre. Rörledningssystemet kan alltså fungera som en sändande antenn och förstärka störningarna från datorn. Eller värre, fungera som mottagare och skicka störningar till datorn med diverse oförklarliga fenomen som följd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZweX
Hmm nu blir jag fundersam... asså när jag sätter på datorn så sprakar radion som fan... har p3 inställt, låter hu rba som helst på natten när jag ska sova och datorn är avstängd... så fort jag sätter på datorn börjar det spraka... så fort jag stänger av den slutar det... Vad fan kan det vara?

Din dator är dåligt jordad helt enkelt.

Edit: Alternativt dåligt innesluten. Dvs inte omgiven av ledande material (ex plåt/aluminium chassi).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maw
Din dator är dåligt jordad helt enkelt.

Och vad kan man göra åt det?

EDIT: Hittade just vad det var som störde... det är min sketna Adi skärm... den stör både radion och TV:n som står i vardags rummet! Kan man byta den? Eller få pengarna tillbaka för det?

EDIT: 2 ALLT är kopplat till jordade uttag!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZweX
Och vad kan man göra åt det?

Jorda den! Har du den inkopplad till ett jordat uttag?

Permalänk
Medlem

Re: mätning

Citat:

Ursprungligen inskrivet av snuttemjuk
Jag skulle fan ha fotat och dokumenterat. Inte många som tror en :]

Nej, jag är en av dem som inte gör det! Men jag har varit med tillräckligt länge för att aldrig säga aldrig (f*n, nu sa jag det två gånger ju ). Tog du namnen på de som var där? Jag känner folk som jobbar på PTS så om jag bara får något namn så kan jag få det verifierat den vägen. Det betyder nödvändigvis inte att jag på något sätt kommer att tro på att det är HDn, snarare att PTS-snubbarna flippat totalt

Permalänk

Det har hänt tvärt om för mig ett par gånger med mina gammla högtalare. Jag kunde sitta och slösurfa med högtalarna igång och plötsligt höra svaga röster och musik på typ ryska eller nått, jag lokaliserade detta fenomen till högtalarna och det var inte nått program som gjorde det. Skummt var det i alla fall.

Visa signatur

I7 4770K, MSI Z87-GD65, Gainward GTX770 SLI, 32 Gb Kingston CL11 2400Mhz XMP Beast , Corsair 750D, 2x Seagate Barracuda 3TB Raid 1, Sandisk Extreeme II 240 GB, be quiet! Dark Power Pro10 850W, Logitech G510+G400+G930+Z680

Permalänk
Medlem

ngt "liknande" har hänt mig också - får ibland in "snöröjararnas" kommunikationsradio i högtalarna.... dock sker det bara när traktorerna är precis utanför min lägenhet eller i direkt anknytning till fastigheten... ( och på vintern )

Permalänk

kan du inte scanna brev om du kan...det skulle varit intressant att se...
Bäst är nog att skriva till WD och se va dom säger om saken...tror inte affären du köpte hd kommer att bevilja utbytte om dom inte är snälla...

WD byter säkert hd...eller be taxibolaget köpa en ny till dig..

Permalänk
Medlem

Det var ju förstås antipiratbyrån som var och kollade hur mycket warez du hade på din hd. Får man för mycket börjar de störa, så jobbar de senaste kopieringsskydden

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk

mm. Jag tror inte de får jobba på det viset. Men det är sant. Jag stoppade faktiskt undan ett par caselogic256-casear i skrubben innan den tid jag bestämt med dem för säkerhetsskull :]

Permalänk
Medlem

Haha! APB kommer på besök, förklädda till Tekniker som skyller på att nåt stör Taxibolagen. Det låter mera sannolikt än att det är som han säger. Fast jag har ingen anledning att inte tro snuttemjuk.

Visa signatur

Jag är inte dum. Jag har bara otur när jag tänker!

Permalänk

Ringde dem idag igen. Staffan Åkerlund var det snubben hette som mätte iaf. Han har semester o ska göra nya mätningar efter semestern. Nu framkom även att om jag inte självmant ser till att byta ut den felande hårdvaran på lång sikt skulle de överlämna ärendet till elsäkerhetsstyrelsen då de har befogenheter gällande elektronik. Om de kopplas in kan de tydligen tvinga mig att inte ha datorn på genom diverse formella påtryckningar. Kändes nästan som ett slags hot. Uvva. Dyra prylar ju. Hoppas bara att db.com tror mig mer än man blir trodd här :/
När jag väl får det skriftliga beviset ska jag se till att publicera det iaf.

Permalänk
Medlem

Om inte annat bör WD byta ut den utan knussel, bör vara någon form av fabrikationsfel ellr dylikt?

Visa signatur

WS (Moria) Win XP SP1: ABIT NF7-S 2.0, AMD XP 2200+@2005 (h2o), 768 MB RAM, 360GB HDD, POW GeForce 2 GTS Pro
Server (Angmar) Gentoo Linux 1.4: PIII@500, 256 MB RAM, Riva TNT 16 MB, 678GB HDD
Server (Morgul) Gentoo 2004.3 PIII@700, 384 mb RAM, 457GB HDD

Permalänk
Medlem

Enligt en av mina kompisar som jobbar på PTS finns det verkligen en Staffan Åkerlund som jobbar med just sådana saker där. Tydligen ska han veta vad han sysslar med också. Så jag börjar mer och mer tro på det du säger, snuttemjuk. Jag är ledsen för att ha misstrott dig, men trots att jag har sysslat med datorer i 21 år så är det här väldigt osannolikt. Iaf, jag fick Staffans mailadress och har nu mailat honom lite frågor. Ska bli intressant att höra deras teorier.

Vad gäller utbytet av hårddisken så är det inga problem. Får du bara officiella papper från PTS har jag inga tvivel alls om att db.com byter ut den. De lär förmodligen skaka på huvudet när de gör det men... I värsta fall om Elsäkerhetsverket (förmodar att det var dem du menade) blandas in så kan de tvinga db.com att sluta sälja den hårddisken och kalla in alla sålda exemplar om de är på det humöret. Något jag tvivlar på att db.com vill ska hända. Så du behöver inte oroa dig för att förlora några pengar på saken.

Permalänk

thanx maw.
Hoppas på det. db.com verkar vara svåra att få tag på dock.
Åja. Besvära inte stackars Staffan bara. Han har ju ändå semester. Som de flesta andra. Har själv pysslat med datorer sen jag var 4 (-81) o jobbar med det nu o har själv aldrig hört talas om något liknande. Åja. Är det nån som ska råka ut för det är det väl jag :]

Permalänk
Medlem

Detta var bland det tuffaste jag har hört talas om! en HDD som stör ut Taxi-radion hos lokaltaxin. Själv skulle jag rama in den HDD:n !!

Visa signatur

Jag är inte dum. Jag har bara otur när jag tänker!