Partitionera hårddisken? Med vad?

Permalänk
Medlem

Partitionera hårddisken? Med vad?

Hej, har provat partition magic och liknande, men de fungerar inte om man inte köper dem.

Vet ni något gratis program för att partitionera hårddisken med, då jag tänkt prova Windows 2003 server.

Tack.

Permalänk
Medlem

Pröva med installeringsprogrammet för windows server 2003? Går ju att partitionera innan du installerar.

Permalänk
Medlem

Jag antar att du vill ändra storlekar på partitioner, i så fall ta en titt på Ranish.
http://www.ranish.com/part/

Skaffa en bootdisk från www.bootdisk.com och lägg programmet där.

Permalänk

som sagt, installationsprogrammet för win funkar klockrent

jag har bara dåliga erfarenheter av partitionmagic och liknande program..
de har vid flera tillfällen pajat mina partitioner när jag använt de...

Permalänk
Medlem

Jag kör på win2000 nu(jag har inga partitionerextra partitioner, bara c:\) men tänkt köra dualboot, berättade inte det.

Permalänk

så du ska alltså ha en till partionen på din redan partionerade disk?
isf rekomenderar jag partition magic. har funkat 3 ggr av det 4ggr jag använt programmet. den fjärde gången pajade den samtliga partitioner.
mindre kul

Permalänk
Medlem

Partition magic har aldrig jäklats med mig...

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, 7900xt, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV7, Teuenas och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic

Permalänk
Medlem

Leta efter ett program som heter SwissKnife. Det har fått dåliga recensioner, men jag (som inte är någon fantom på Windows) använde det utan problem när jag skulle partionera en ny extra hårddisk. Men kolla noga vad som är inskrivet som default innan du kör igång processen!

Visa signatur

sten45

Permalänk
Permalänk
Hedersmedlem

Tanka ner och boota upp från skivan:
http://www.sysresccd.org/
Kör sedan QtParted (står på skärmen vad du ska skriva). Det är en grafisk klon av Partition Magic typ. Under skalet körs ntfstools, ntfsresize specifikt för uppgiften (om man nu har NTFS alltså). Enligt vad jag läst ska det fungera stabilt. De knappa handfull gånger jag ändrat storlek på ntfs-partitioner har det fungerat bra.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Tanka ner och boota upp från skivan:
http://www.sysresccd.org/
Kör sedan QtParted (står på skärmen vad du ska skriva). Det är en grafisk klon av Partition Magic typ. Under skalet körs ntfstools, ntfsresize specifikt för uppgiften (om man nu har NTFS alltså). Enligt vad jag läst ska det fungera stabilt. De knappa handfull gånger jag ändrat storlek på ntfs-partitioner har det fungerat bra.

Kan man skapa nya/splitta partitioner med den?

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se