Faq: Plexiglas
Vad Är Plexiglas?
Plexiglas är en genomskinlig plast. Inom datormoddning används oftast plexiglas till fönsterglas. Plexiglas är vanligt att man graverar på, men också akrylplast kan användas. Om man belyser plexiglaset med en lysdiod i kanten till plexiglaset eller vad man nu har för material så lyses motivet/texten upp. Plexi/plexiglas heter egentligen PMMA som betyder PolyMetylMetAkrylat. Plexi går fint att bocka med en vanlig varmluftpistol och lösligt i kloroform. Nackdelen med PMMA är att den är så repkänslig. Dock så går det att få bort smårepor med diverse produkter.
Bild på en plexiglas gravyr
Akryl Eller Plexiglas?
Akrylglas är ett material som liknar plexiglas fast har namnet akryl plexiglas. Akryl är ett noname plexi och plexiglas är ett varumärke. Till ett fönster på din dator kan du gott använda vanlig genomskinlig plast. Akryl är billigare än plexiglas. Ska du bygga ett chassi som är genomskinlig då tycker jag du ska använda plexiglas som är tjocklek 5 mm eller tjockare. Till ett fönster skulle jag ha tagit tjockleken 3 mm + Använd inte Bauhaus billiga akrylplast till något väldigt lättrepat
Vart köper man plexiglas?
Plexiglas är generellt dyrt. Men om du går till din lokala glasmästare och frågar om spillbitar kan du ofta få det biligare.
Här är några som säljer plexiglas:
Clas Ohlson
Mediaplast
Skriver upp flera sen.
Vad saknas ? Säg så skriver jag upp
Bild på ett plexiglas chassi
Bild på en upplyst plexigravyr
[b]Bild på en plexi gravyr som är upplyst[/b]
Har en hög yt glans och hårdhet.
Kan ej kallbockas. Måste värmas för att kunna formas.
Påverkas ej av alkaliska lösningar, utspädda syror och oljor, men angrips av starka syror, alkoholer, aceton och klorväten.
Brinner med en gul knastrande låga med blå kärna, luktar aromatiskt.
(Icke självslocknande)
Vid fullständig förbränning avges CO2 och H2O.
sen finns det ju macrolon. med kära namn som , Makrolon, Lexan, Tuffak, Sustonat. kemisk beteckning Polykarbonat.
Karbonatplast är stark, seg och slagtålig även vid låga temperaturer.
Karbonatplast kan kallbockas och klippas i plåtsax.
Vattenabsorptionen är i rumstemperatur låg (0,17%). Men vid kontakt med varmt vatten över 60oC bryts karbonatplasten ned och blir spröd.
Vid fastsättning måste karbonatplasten ha möjlighet att röra sig, annars kan mikrosprickbildning uppstå.
Dimensionsstabiliteten är utmärkt även vid höga temperaturer.
Transmissionsförmågan är 85-90 %.
Karbonatplast är självslocknande, röken luktar sött.
Vid fullständig förbränning avges CO2 och H2O.
Karbonatplasten är resistent mot svaga syror, alifatiska kolväten, paraffin, alkoholer (ej metanol), animaliska och vegetabiliska oljor och fetter, men angrips av oxiderade syror, baser, ammoniak, aromatiska och klorerade kolväten