Följ Black Week på SweClockers
Permalänk

Faq: Plexiglas

Vad Är Plexiglas?
Plexiglas är en genomskinlig plast. Inom datormoddning används oftast plexiglas till fönsterglas. Plexiglas är vanligt att man graverar på, men också akrylplast kan användas. Om man belyser plexiglaset med en lysdiod i kanten till plexiglaset eller vad man nu har för material så lyses motivet/texten upp. Plexi/plexiglas heter egentligen PMMA som betyder PolyMetylMetAkrylat. Plexi går fint att bocka med en vanlig varmluftpistol och lösligt i kloroform. Nackdelen med PMMA är att den är så repkänslig. Dock så går det att få bort smårepor med diverse produkter.

Bild på en plexiglas gravyr

Akryl Eller Plexiglas?
Akrylglas är ett material som liknar plexiglas fast har namnet akryl plexiglas. Akryl är ett noname plexi och plexiglas är ett varumärke. Till ett fönster på din dator kan du gott använda vanlig genomskinlig plast. Akryl är billigare än plexiglas. Ska du bygga ett chassi som är genomskinlig då tycker jag du ska använda plexiglas som är tjocklek 5 mm eller tjockare. Till ett fönster skulle jag ha tagit tjockleken 3 mm + Använd inte Bauhaus billiga akrylplast till något väldigt lättrepat

Vart köper man plexiglas?
Plexiglas är generellt dyrt. Men om du går till din lokala glasmästare och frågar om spillbitar kan du ofta få det biligare.
Här är några som säljer plexiglas:

Clas Ohlson
Mediaplast

Skriver upp flera sen.

Vad saknas ? Säg så skriver jag upp

Bild på ett plexiglas chassi
Bild på en upplyst plexigravyr

[b]Bild på en plexi gravyr som är upplyst[/b]

Akrylplast har utmärkta optiska egenskaper med en transmissionsförmåga på cirka 92%.
Har mycket god beständighet utomhus.
Har en hög yt glans och hårdhet.
Kan ej kallbockas. Måste värmas för att kunna formas.
Påverkas ej av alkaliska lösningar, utspädda syror och oljor, men angrips av starka syror, alkoholer, aceton och klorväten.
Brinner med en gul knastrande låga med blå kärna, luktar aromatiskt.
(Icke självslocknande)
Vid fullständig förbränning avges CO2 och H2O.

sen finns det ju macrolon. med kära namn som , Makrolon, Lexan, Tuffak, Sustonat. kemisk beteckning Polykarbonat.

Karbonatplast är stark, seg och slagtålig även vid låga temperaturer.
Karbonatplast kan kallbockas och klippas i plåtsax.
Vattenabsorptionen är i rumstemperatur låg (0,17%). Men vid kontakt med varmt vatten över 60oC bryts karbonatplasten ned och blir spröd.
Vid fastsättning måste karbonatplasten ha möjlighet att röra sig, annars kan mikrosprickbildning uppstå.
Dimensionsstabiliteten är utmärkt även vid höga temperaturer.
Transmissionsförmågan är 85-90 %.
Karbonatplast är självslocknande, röken luktar sött.
Karbonatplasten är resistent mot svaga syror, alifatiska kolväten, paraffin, alkoholer (ej metanol), animaliska och vegetabiliska oljor och fetter, men angrips av oxiderade syror, baser, ammoniak, aromatiska och klorerade kolväten

Vad saknas ? Säg så skriver jag upp

Av JonasCaseModder och ( GoTaLL )

Visa signatur

Nytt projekt av mig. Klart hösten 2006

Permalänk

[IM G] [/IM G] uttan melln slag vid M och G sedan så kan vissa sidor envisas med att inte visa det så.. får du fixa en anna host

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Fixa till alla hemska särskrivningar och felstavning, får tyvärt bryt på sådant!

Visa signatur
Permalänk

Någon som kan skriva vad som är felskrivet ?:D tacktack

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Re: Faq: Plexiglas

stav/grammatikfel: använder, akrylglas, billigare, akrylplast, fönster, spillbitar.

Fixa!

Visa signatur

dfi lanparty ultra-d ::: amd 3700+ ::: ocz pc4000 2x1024mb (2gb) ::: xfx geforce 7800gt @ 474/1400 ::: 2x samsung spinpont 250gb (500gb) ::: hiper type-r 580w

Permalänk

Plexiglas är en genomskinlig plast. Ofta inom datormoddning använder vi oftast plexiglas till fönster. Plexiglas är vanligt att man graverar på man ochså acrylplast användas. Om man belyser plexiglaset med en lysdiod i kanten till plexiglaset eller vad man nu har för matrial så lyses motivet/texten upp. Plexi/plexiglas heter igentligen PMMA som betyder PolyMetylMetAkrylat. Plexi går fint att bocka med en vanlig varmluftpistol och lösligt i kloroform.
nackdelen med PMMA är att den är så repkänslig.. dock så går det få bort smårepor med diverse produkter mm...(förslag)

någon annan får rätta lite .. skrev dit lite ochså..

sen så tycker jag det är ganska jbbigt att läsna när det står kursiverat.. tycker isf att endast några få ord ska vara det...

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Tack för hjälpen .

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vad Är Plexiglas?
Plexiglas är en genomskinlig plast. Ofta inom moddnigen använer vi plexiglas till fönsterglas. Plexiglas är vanligt att man graverar på. Om man belyser plexiglaset med en _lys_diod i i kanten lyses motivet/texten upp. Plexiglas kan också kallas PMMA-plast som [k]står för[/k] PolyMetylMetAkrylat. (Polymetakrylsyrametylester?) Plexi går att [k]forma[/k] med en vanlig varmluftpistol och är lösligt i kloroform.

Akryl Eller Plexiglas? - Plexiglas är en akrylplast och PMMA är samlingsnamnet.
Akrylglas är ett liknade material som är nästan som plexiglas fast biligare och mjukare. Till ett fönster på din dator kan gott använda akrylglas. Akryl är biligare än plexiglas. Ska du bygga ett chassi som är genomskinlig då tycker jag du ska använda plexiglas som är tjocklek 0,5 eller tjockare. Till ett fönster skulle jag tagit Tjockleken 0,3 + När man mäter tjockleken av skivor använder man oftast millimeter, ex är 5mm bra tjocklek när man ska bygga stora lådor.

Vart köper man plexiglas?
Plexiglas är generellt dyrt. Men om du går till din lokala glasmästare och frågar om spillbittar kan du ofta få det biligare.
Här är några som säljer plexiglas:

Bild på ett plexiglaschassi

Visa signatur
Permalänk

tur att alla sweckare är så hjälp samma

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ända felet jag kan finna är att plexi är ett varumärke inte en typ av plast.
Varumärket plexi "tillverkas" av plasten Akryl (PMMA). PMMA är glasklar till sin natur och kan färgas till valfri färg.
PMMA är den kemiska betäckning och Akryl är handelsnamnet

Att plexi är dryrare än noname akryl beror mer på att man betalar för ett namn/varumärke samt att man får en produkt av jämn kvalité. samt oftast med någon form av ytbehandling ex repskydd.

Är nyfiken på vilken källa som säger något annat. Då alla företag som hanterar plast säger samma sak.

http://www.glasfiber.se/produkter-industri-pmma.html

Permalänk
Medlem

kan hjälpa till med lite mer benämningar ..

plexi har en del olika handelsnamn, dock samma produkt, plexiglas, perspex, vendril, oroglas, repsolglass men har som sagts tidigare "kemisk beteckning" polymetylmetakrylat.

att använda "bauhaus" billiga akryl plast är att begå självmord för ett fönster .. då efter första avtorkningen så har man repor .. visst kraven hos alla kanske inte är så stora..

att gå till en glasmästare är klockrent då de flesta ställen behöver bulle på en fredags eftermiddag och de har oftast spillbitar ..

lite info om plexi eller "pmma",

Akrylplast har utmärkta optiska egenskaper med en transmissionsförmåga på cirka 92%.
Har mycket god beständighet utomhus.
Har en hög ytglans och hårdhet.
Kan ej kallbockas. Måste värmas för att kunna formas.
Påverkas ej av alkaliska lösningar, utspädda syror och oljor, men angrips av starka syror, alkoholer, aceton och klorväten.
Brinner med en gul knastrande låga med blå kärna, luktar aromatiskt.
(Icke självslocknande)

sen finns det ju macrolon. med kära namn som , Makrolon, Lexan, Tuffak, Sustonat. kemisk beteckning Polykarbonat.

Karbonatplast är stark, seg och slagtålig även vid låga temperaturer.
Karbonatplast kan kallbockas och klippas i plåtsax.
Vattenabsorptionen är i rumstemperatur låg (0,17%). Men vid kontakt med varmt vatten över 60oC bryts karbonatplasten ned och blir spröd.
Vid fastsättning måste karbonatplasten ha möjlighet att röra sig, annars kan mikrosprickbildning uppstå.
Dimensionsstabiliteten är utmärkt även vid höga temperaturer.
Transmissionsförmågan är 85-90 %.
Karbonatplast är självslocknande, röken luktar sött.
Karbonatplasten är resistent mot svaga syror, alifatiska kolväten, paraffin, alkoholer (ej metanol), animaliska och vegetabiliska oljor och fetter, men angrips av oxiderade syror, baser, ammoniak, aromatiska och klorerade kolväten.

men detta är just om man ska prata vad det är för något ..

om man sen ska ge råd så är macrolon ruskigt slagtåligt men repas lätt dock ..

"riktig" plexi kan man rekommendera varmt då den är ruskigt reptålig i gämnförelse med akrylplast köpt på ex:bauhaus.

bara nåt att tänka på

sen om man är plast fanatiker kan man läsa på om andra plaster som kan vara användbara..ex:

Etereterketonplast.
Amidplast
Etenplast
Etentereftalatplast
Acetalplast
Propenplast
Fluorplast
Vinylkloridplast
etc, etc

go jul på er alla

Permalänk

Tack för den finna infon gotall.

Visa signatur

Permalänk

tycker någon kan skriva dit då jag inte vet presis skilnaden på alla de olika "plexina" men spricker de inte lätt vid hårdborrning sprickbildningar i hörn av borrning/slipning/sågning mm (kraftigt)?... och så kan du skriva dit länkarna till philips faq och faqén om gravering och så kan du ta länkarna till de som satt i fönster mm och länka till deras inlägg.. kan ju finnas en del bilder och hur folk har löst det så kanske man slipper 3 sånna har inlägg om året?

edit: en länk på ett upplyst julgrans plexia chassi o så var man kan köpa sånna gtek. kylning komplett inwarehouse DB mm fler tror jag har..

reseverat för fel skrivningar med mkt mer

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

att få en plexi bit att spricka är inte särskillt svår oavsett om du borrar i mitten eller i en hörna .. se till att ex: sätt en bräda eller nåt stabilt under .. ska man borra ett hål för skruv så borra sakta men säkert då kan du borra hur långt ut i kanten du vill men tryck inte genom borren genom plasten utan låt den jobba sig igenom .. samma sak när man ska göra ex: fläkthål .. ha plexin på stabilt underlag och låt verktygen jobba sig igenom . brukar vara de som stressar som misslyckas eller de som har borren som pappa använt för att borra motorblock med som misslyckas .. riktiga verktyg och planerat jobbande så löser sig det mesta ..

Permalänk

slipade träslag eller flera handukar kan användas för att undvika repor..

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Tror ni dom lägger upp den som länk på faq sidan? .. Det här verkar ju bli en gansska bra faq

Visa signatur

Permalänk
Medlem

http://files.upl.silentwhisper.net/upload1/texten.txt

Så skulle jag vilja ha första biten på texten.
Har säkert missat en del fel men en del är iaf fixat

EDIT:

Byt ut PMMA mot [URL="http://www.answers.com/topic/polymethyl-methacrylate-2"]PMMA[/URL ]
Utan mellanslaget i sista taggen

EDIT2:
Kom på att jag missade att länka till vissa bilder, aja det löser du nog själv iaf

Permalänk

Lägg även gärna till hur man gör för att ta bort repor. Jag har själv ingen aning och har aldrig fått fingrarna ur att söka. Små och stora repor.
En grej vet jag dock, jag skaffade en miniblåslampa på classe och den går att få ganska fina kanter med om man är försiktig, men det blir alldeles för lätt så att det syns att Glaset bryter ljuset annorlunda.

Visa signatur

PS3 40GB

Permalänk
Medlem

Lägg till hur man ska placera lysdioderna för att få bra spridning i plexit och hur starka dioderna måste vara för att dom ska lysa upp texten/gravyren.
En annan fråga jag undrar är att hur djup måste man gravera för att ljuset ska fångas upp av gravyren.

Visa signatur

Sist jag var aktiv här var nedan min setup, nu vet jag inte ens vad jag har för hårdvara under mina händer...

|AMD Athlon 3800+ Dual Core|DFI Lanparty Ultra-D Nf4|2048 mb Ram|DiamondMax160 gb 7200rpm|Tagan 2force 430w|Thermaltake Tsunami <---- Till salu!! |XFX 7800 GT 256mb |

Permalänk
Medlem

Men gud, hur postar man en FAQ när man inte ens kört texten genom word's stavnings grejj..

Visa signatur

Svarar du på ett inlägg, Citera mig!, tack!

Permalänk
Medlem

hampster: Det finns snabbare sätt att "rätta". Lära sig skriva från första början!

Visa signatur
Permalänk

Jaop tänkte inte använda word. försöka själv först:D

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Mja, bra tänkt men inte godkänt skrivet.
I det här stycket finns nästan bara fel .
"Jobba med plexiglas
Där du bör tänka på när du borar i plexiglas att det spriker lätt oavsett om du borrar i mitten eller i en hörna .. se till att exempel: sätt en bräda eller nåt stabilt under, ska man borra ett hår för skruv så borra sakta men säkert då kan du borra hur långt ut i kanten du vill men tryck inte genom borren genom plasten utan låt den jobba sig igenom. samma sak när mans ka göra exempel: fläkthål. Att ha plexin på stabilt underlag och låt verktygen jobba sig igenom så blir det bäst resultat.
Riktiga verktyg och planerat jobbande så löser sig det mesta"

Första meningen borde se ut såhär :
Det* man* bör tänka på när man* borrar* i plexiglas
är* att materialet* lätt spricker om man borrar nära
kanten, tänk också på att ha ett stadigt stöd under
skivan om man har tänkt att borra ett hål i mitten
av skivan, risken att den viker sig blir mindre då.

* Är rättstavade och/eller flyttade ord .

MVH T-R

Visa signatur
Permalänk
Medlem

så kan man se det .. ock inte min guide bara lite hjälp på traven .. ..
(sen har jag för mig att akriform inte säljer mindre partier till privatpersoner förutom över disk mot kontant betalning) .. länka till en sida som inte säljer "spillbitar" eller "mindre" beställningar till privatpersoner förutom över disk är nog rätt lönlöst även då sidan är bra ..

Permalänk
Medlem

GoTaLL : Jaha, missade det .

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jonascasemodder fixa gärna texten också istället för att bara skriva att du inte tänkte på att word finns. Jag har gjort en txt-fil som är länkad i mitt förra inlägg som innehåller en del rättningar, även andra har skrivit en del fel och hur det borde stå. Om du nu inte orkar lägga till text var efter och fixa dom stavfel och övriga språkfel som finns bör du aldrig ha börjat.

Permalänk

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ja men man kan inte dra igång en FAQ och sen tro att allt är bra efter sitt första inlägg och sen inte orka göra ändringar

Permalänk
Medlem

Men sluta nu, nu göra någon en sammanställning av tråden och sen försöker dom kunninga svara på osvarade frågor.

Visa signatur

Sist jag var aktiv här var nedan min setup, nu vet jag inte ens vad jag har för hårdvara under mina händer...

|AMD Athlon 3800+ Dual Core|DFI Lanparty Ultra-D Nf4|2048 mb Ram|DiamondMax160 gb 7200rpm|Tagan 2force 430w|Thermaltake Tsunami <---- Till salu!! |XFX 7800 GT 256mb |

Permalänk

OKej hehe .

Visa signatur