Scythe Ninja RevB på Asus P5B dlx, minimodd

Permalänk
Avstängd

Scythe Ninja RevB på Asus P5B dlx, minimodd

För ett tag sedan köpte jag en Ninja Rev B, som jag monterade på mitt moderkort, ett Asus P5B-deluxe, det funkade fint även om själva ramen tog i kondensatorerna.

Dock tyckte jag tempsen var alldeles för höga, även om jag körde ninjan "passivt", full load oklockad 60/55 enligt TAT.

Så jag begav mig ut i min lilla verkstad (garaget ), och tog helt enkelt vinkelsslipen och gick lös på den stackars lilla plattan.

Det behövdes bara ~5 mm på det tjockaste stället, sedan passade den precis!

Temps efter min sk "modd"

Bara ett litet tips till alla er med ett P5B o en ninja, som ni ser så sänktes min loadtemp oklockad med ~10 grader! Då har jag ändå inte bränt in pastan, och ingen superpasta, Arctic Ceramique.

Ha de bra!

Visa signatur

Antec P180B :: E6300@2,93ghz :: TeamXtreme DDR2-6400 :: XFX 7950GX2 eXtreme ::

Permalänk

Temperaturförminskningen uppnåddes alltså genom att se till att kondensatorerna och ninjan inte hade nån kontakt och inte kunde påverka varandra?
Vad menar du med "passivt" också?

Visa signatur

PS5, ledsen folks :(

Permalänk
Avstängd

att ninjan inte har någon fläkt, men att den har chassifläktar i närheten (2 st).

Temperaturen sänktes tack vare att ninjan nu är helt i kontakt med processorn, innan vilade den på kondensatorerna en liten bit ovanför.

Visa signatur

Antec P180B :: E6300@2,93ghz :: TeamXtreme DDR2-6400 :: XFX 7950GX2 eXtreme ::

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _ChillaX_
att ninjan inte har någon fläkt, men att den har chassifläktar i närheten (2 st).

Doh, såg först nu att du hade P180, det hade man ju kunnat gissa sig till i så fall.
Kan ju tänkas att en hel del har samma setup vad gäller kylare och moderkort så det här var ett generöst och snällt bidrag, får se hur många tack du får sen

Visa signatur

PS5, ledsen folks :(

Permalänk
Avstängd

man måste hjälpa till om man kan ;).. Jo, det är en riktig tabbe av Scythe iaf!

Visa signatur

Antec P180B :: E6300@2,93ghz :: TeamXtreme DDR2-6400 :: XFX 7950GX2 eXtreme ::

Permalänk
Medlem

Utförde samma modifikation på mitt P5B idag.

Tog ca 2min att fila.

Visa signatur

Intel e6400 @ 3200mhz@1,55v - Asus P5B - ATi x1800GTO - 2Gb DDR2 - 1,2Tb - Corsair HX520W@Antec Solo.Quiet!.Viewsonic 37" LCD.
3dMark05: 8165p.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av yuioN
Utförde samma modifikation på mitt P5B idag.

Tog ca 2min att fila.

Resultat?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _ChillaX_
man måste hjälpa till om man kan ;).. Jo, det är en riktig tabbe av Scythe iaf!

Tur Schythe i alla fall varit ärliga och uppmärksammat problemet, och kommer skicka med en ny fästplatta snarast. De som redan fått en som inte passar ska tydligen få en utbytesplatta, lär ju bli som med P180-dörren. Bara att skicka ett mail med kvitto sen hade man den på posten en vecka senare

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

Har själv gjort modden nu, verkar dock inte ha gjort något för mig. Har dubbelkollat så att fästramen inte tar i. Temperaturen jag har är hursomhelst inte dålig så jag antar att min kylfläns hade bra kontakt innan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HMB
Resultat?

Ja,svårt att säga.
Moderkortet hade inte haft kylaren monterad innan så har inget att jämndöra med.
Å andra sidan var det ett så pass enkelt jobb att det knappt påverkar om man ska köpa den eller inte.

Men jag är kanon nöjd med ninjan isig,den är verkligen galet stor.

Visa signatur

Intel e6400 @ 3200mhz@1,55v - Asus P5B - ATi x1800GTO - 2Gb DDR2 - 1,2Tb - Corsair HX520W@Antec Solo.Quiet!.Viewsonic 37" LCD.
3dMark05: 8165p.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av yuioN
Ja,svårt att säga.
Moderkortet hade inte haft kylaren monterad innan så har inget att jämndöra med.
Å andra sidan var det ett så pass enkelt jobb att det knappt påverkar om man ska köpa den eller inte.

Men jag är kanon nöjd med ninjan isig,den är verkligen galet stor.

Nej, Ninjan e jätteliten, jämfört med tex Scythe Infinity, den är stor som ett hus. F.ö. är det en kille (som antagligen har för mycket fritid) på XS som satt sin Infinity på sitt grafikkort (7900GT) o voltmoddat som fasen... ;D

Visa signatur

Antec P180B :: E6300@2,93ghz :: TeamXtreme DDR2-6400 :: XFX 7950GX2 eXtreme ::

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _ChillaX_
Nej, Ninjan e jätteliten, jämfört med tex Scythe Infinity, den är stor som ett hus. F.ö. är det en kille (som antagligen har för mycket fritid) på XS som satt sin Infinity på sitt grafikkort (7900GT) o voltmoddat som fasen... ;D

Har du länk?
Låter nästan för otroligt för att vara sant

edit: Mitt moderkort (se signatur) klarade sig med nöd och näppe

Några andra kort som har samma problem, eller gäller detta uteslutande P5B dlx?

Visa signatur

PS5, ledsen folks :(

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av notepad.exe
Har du länk?
Låter nästan för otroligt för att vara sant

edit: Mitt moderkort (se signatur) klarade sig med nöd och näppe
http://nordin.faltsvin.com/temp/ninja.jpg
Några andra kort som har samma problem, eller gäller detta uteslutande P5B dlx?

Som sagt även Abits kort något i stil med AB9 eller något sånt...
Länk: http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=121074

Ser helt sjukt ut...

Visa signatur

Antec P180B :: E6300@2,93ghz :: TeamXtreme DDR2-6400 :: XFX 7950GX2 eXtreme ::

Permalänk
Medlem

Har själv en ninja monterad på ett Asus P5B-e. Där var det inga problem. Vet inte om det beror på en nyare platta på kylaren eller mindre kondensatorer på mobot.

Visa signatur

e6400 @ 8x400=3200MHz | 2x1024 Corsair PC-6400 @ 800MHz 4-4-4-12 | Asus P5b-e| XFX eXtreme 7950GT @ 570 | Antec P180b | Seasonic 430W | Scythe Ninja