Ingen bild med nya komponenter? Möjlig lösning.

Permalänk

Ingen bild med nya komponenter? Möjlig lösning.

Hade problem med att jag inte fick någon bild på min skärm med nya komponenter i datorn, provade med två olika grafikkort, två olika moderkort utan resultat. (fungerade med det i moderkortet inbyggda grafikkortet, men inte med ett externt i PCI express porten)
Verkar vara en del som har samma problem här? Datorn låter som att den botar som den ska, men ingen bild what so ever...

Lösningen för mig var att ta bort pin 9 i VGA kabeln, finns två olika VGA kablar. De flesta verkar ha alla pin, men det finns dom som saknar pin 9 (jag vek bara av stiftet i min kabel) Möjligen samma fel för en del andra som jag sett har samma problem!
Såg när jag sökte på detta att vissa nyare TFT skärmar inte fungerar med pin 9 ansluten, vad den har för funktion egentligen har jag inte tagit reda på men... Någon annan här lär säkert veta anledningen till detta

Hoppas det kanske löser en del problem iaf!

God Jul!

Kalle

Visa signatur

Börjar fungera bättre nu....

Permalänk
Medlem

Jag kan säga att min VGA sladd saknar pin 9 vid tillverkning/köp, jag har ändå detta problemet med skärm i "viloläge".
Monitorn funkar, men får "Input: No signal"

Jag testade en annan skärm också, samma problem, men jag får upp en status ruta där där det står exakt:
"Information
Monitor is working
Input: no signal
Activate by computer"

Ända problemet är att det blir svårt att aktivera via datorn, då jag inte kan se ngt ;/