GUIDE - Undervolta din laptop (minska värmen)
Undervoltning av Laptop (GUIDE)
Eftersom det finns en del Zepto-användare som haft problem med throttling på sina 6224W/6324W så tänkte jag skriva en liten guide som troligtvis kan ta bort problemet helt. Min 6214W hade inga sådana här problem från början, men tidens tand har nog satt sina spår och damm har samlats upp inuti vilket gjort att temperaturen numera inte är vad den en gång var. Själv tappade jag cirka 18C vid max-belastning.
Varför undervolta?
Om din dator brukar bli ovanligt varm eller har problem med throttling (CPU-n varnar ner för att inte skadas av värmen) vilket kan skapa prestandahugg (fps drops t.ex.).
Förlorar jag inte prestanda då?
Nej. Att undervolta orsakar ingen prestandaförlust. Det är inte samma sak som att underklocka.
Vad är det jag sänker volten på?
Processorn
Vad behöver jag?
Orthos (för att pressa din CPU)http://www.overclock.net/downloads/138142-orthos.html
RightMark CPU clock utility a.k.a. RMclock (för att undervolta) http://cpu.rightmark.org/download.shtml
Steg 1.
Ladda ner RMclock och Orthos
Om du har Vista x64 krävs det ett litet tweak för att komma runt drivrutinssigneringen. Ladda ner ats1v.exe och döp om filen till atsiv.exe och lägg i din RMclock installationsmapp. Gör sedan ett nytt textdokument med innehållet:
'Initialise vars
FstCmd = """c:\program files (x86)\RMClock\Atsiv.exe"" -u ""c:\program files (x86)\RMClock\RTCore64.sys"""
ScndCMD = """c:\program files (x86)\RMClock\Atsiv.exe"" -f ""c:\program files (x86)\RMClock\RTCore64.sys"""
Program = """c:\program files (x86)\RMClock\RMClock.exe"""
'Initialise objects
Set WshShell = WScript.CreateObject("WScript.Shell")
Return = WshShell.Run(FstCmd, 1, true)
Return = WshShell.Run(ScndCMD, 1, true)
Return = WshShell.Run(Program, 1, true)
Och spara det som “filename.vbs”. Genom den filen kommer du starta RMclock. Vill du att RMclock ska startas med windows lägger du den filen i ”Autostart”-mappen i startmenyn. Detta gäller alltså enbart Vista x64.
Steg 2.
Kör orthos ”small FFT-s stress CPU” i cirka tio minuter med RMclock igång. Välj ”monitoring” till vänster i RMclock för att hålla koll på din temperatur under tiden. Skriv ner / logga dina högsta temperaturer.
Steg 3.
Gå in i RMclock under ”Advanced settings” och dubbelkolla så att CPU type selection står på ”mobile” och klicka i ”Apply these settings at startup”. Starta om vid behov.
Om om du kör vista, gå in i kontrollpanelen -> Energialternativ -> Visa ytterligare scheman, och klicka för "RMclock Power Management. Jag är osäker på om det behövs, men det kan vara bra att göra.
Steg 4.
Gå in i ”performance on demand” i ”profiles”-trädet. Klicka i ”use p-state transitions (PST)” under AC power och Battery. Bocka i rutan för alla multipliers. I mitt fall 0,1,2,3,4,5,6, men antalet varierar beroende på ens CPU. Gör detta för både battery och AC power.
Steg 5.
Tryck på ”profiles” i menyn till vänster och välj ”Performance on demand” på AC power och battery i drop-menyn för ”current”. Vänta med att välja det för ”Startup” tills du har gått igenom hela guiden.
Klicka i ”Auto-adjust intermediate state VIDs”.
Steg 6.
Den lägsta Multipliern, i mitt fall 6.0x är den som används när datorn är idle eller bara hanterar enklare saker. Den högsta, i mitt fall 12.0x, används när datorn är som mest belastad. Stegen mittemellan hanterar situationer mellan idle och full belastning.
I mitt fall var alla multipliers satta på 1.2125V (högsta). Börja med att sänka dina multipliers med ett eller två steg i taget, tryck ”apply”, och kör Orthos stress-test (som i början) i minst tio minuter och kolla dina temperaturer. Orthos kommer varna om volttalet blir för lågt. Fortsätt sänka volttalet tills du känner att du nått en stabil nivå utan BSODs och med bra temperaturer.
För att dubbelkolla så att processorn verkligen kör efter de nya volttalen kan du kolla Voltage ID (VID) under ”monitoring” i RMclock.
Min dator fungerar bra på 0.975V för 6.0x och 1.000V för 12.0x.
Steg 7.
Har du nått en bra och stabil nivå kan du välja att köra RMclock när windows startas. Klicka då i ”Run at windows startup” under ”settings”. Kör du Vista x64 kan du göra som nämnts tidigare.
Tänk på att RMclock måste vara igång alltid för att undervoltningen ska gälla.
Resultat:
CPU: 2,0 Ghz Intel Core 2 Duo (T7200)
Före
Efter
Guide- Undervolta din laptop Recension Trust Bluetooth mini mouse 8800RP