Vilket moderkort med x48 är bäst till CF?

Permalänk
Medlem

Vilket moderkort med x48 är bäst till CF?

Vilket moderkort med x48 är bäst till CF?

Permalänk
Medlem

Ja alla X48 borde prestera lika i pci-e portarna sedan skiljer andra egenskaper sig. Men till det fråga så är alla X48 bäst till crossfire.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Gigabyte GA-X48-DQ6 har fått väldigt bra kritik på prisjakt. Det kan du kolla in.

mvh

Visa signatur

NR200P | 2xNF-A12x15 | SF1000L | STRIX B450-I GAMING | 5800X3D | NH-U12S | 32GB LPX 3600 MHz | RX7800XT PULSE

Permalänk
Medlem

Dum fråga pass på, vad menas med x48? Hur påverkar detta crossfire

Edit: Då förstår jag bättre, den ena pci-e slotten är i praktiken ingen x16 utan en x4, vilket får det "andra" grafikkortet att lida. Korrekt?

Något bra alternativ till Gigabyte's GA-EP35-DS4 P35 då jag vill behålla klockningsegenskaperna och givetvis DDR-2, Intel 2 core duo kompatibel fast redo för optimerad crossfire prestanda?

Letar också några schyssta minnen av PC2-8500 serien, vill få upp min intel 2 core duo i ca 4ghz. Några tips?

2nd Edit: Kollat lite på Gigabyte's GA-X48-DQ6 som ovanstående nämde. Verkar båda klockvänligt, crossfirevänligt, schysstbios, dock relativt dyrt men det kan det vara värt. Någon som kan backa-up denna mobo?

*Söker fortfarande minnen

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tajmie
Dum fråga pass på, vad menas med x48? Hur påverkar detta crossfire

Edit: Då förstår jag bättre, den ena pci-e slotten är i praktiken ingen x16 utan en x4, vilket får det "andra" grafikkortet att lida. Korrekt?

Något bra alternativ till Gigabyte's GA-EP35-DS4 P35 då jag vill behålla klockningsegenskaperna och givetvis DDR-2, Intel 2 core duo kompatibel fast redo för optimerad crossfire prestanda?

Letar också några schyssta minnen av PC2-8500 serien, vill få upp min intel 2 core duo i ca 4ghz. Några tips?

2nd Edit: Kollat lite på Gigabyte's GA-X48-DQ6 som ovanstående nämde. Verkar båda klockvänligt, crossfirevänligt, schysstbios, dock relativt dyrt men det kan det vara värt. Någon som kan backa-up denna mobo?

*Söker fortfarande minnen

X48 är chipset på moderkortet. Chipset sköter kommunikationen mellan komponenter och bestämmer över hur många HDDs du kan ha, CF eller SLI, minneshantering (intel, amd har det i CPUn) och mycket mer.

ASUS P5K serien

Corsair eller OCZ

Jag har noll erfarenhet av Gigabyte moderkort. Alltid ägt ASUS moderkort. Och kommer alrig att byta

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X, 16 GB RAM, RTX 2080Ti, Meshlicious