Permalänk
Medlem

hmm d60 vs d80

Jag har läst en del på hemsidor och hört mig runt, det jag undrar över är:

1. Är Nikon D80 en "gammal" och "utgående" model, teknikmässigt? säg att vi jämför med "budgetkameror" som D60 och liknande.

2. För och nackdelar, mellan D60 och D80, vilken kamera är mest prisvärd?

3. Är det något i D60 som man får, men inte i D80? som man skulle sakna?

4. Det här med autofokus i kamerahuset samt objektivet, och bildstabilisator, någon som kan förklara?

Permalänk
Hedersmedlem

D80 är klart bättre än D60 när det gäller saker som sökaren, fler fokuspunkter, extra LCD skärm för viktiga inställningar och har bättre byggkvalité. D60 har dammborttagning från sensorn och kostar mindre men i stort är D80 proffsigare.

D90 är efterföljaren till D80 och visar vart Nikon är på väg men när det kommer en budgetversion vet jag ej.

Det spelar ingen större roll om man har stabilisering och autofokus i objektivet på Nikon då det finns så många objektiv med detta och som jag nyss har fått lära mig inte gör så mycket extra på priset.

Nu är det faktisk en liten fördel att ha detta i objektivet då autofokusen blir liten snabbare och att man redan i sökaren kan se en stabiliserad bild som ger en bättre upplevelse och förenklar manuella inställningar jämfört med kameror som stabiliserar sensorn.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

D60:n är en budgetmodell som bygger på D80. Det är samma generation av bildsensor osv. Man kan, i stort sett, säga att D60 är en nerbantad (både vad gäller funktioner och storlek) version av D80.
D60:n har, som sagt, en antidammfunktion, vilket inte D80 har. Jag tycker personligen inte att det är något att lägga så stor vikt vid. Att rengöra sensorn mekaniskt är något man ändå måste göra så småningom, antidammfunktionen bara fördröjer det hela lite.
D60:n har enl. en del, ett lite enklare menysystem. Jag tycker personligen att den stora fördelen med en systemkamera med massa knappar osv är att man öht inte behöver gå in i några jobbiga menyer och där är D80:n bra mycket bättre, med fler inställningar direk åtkomliga utan att gräva i menyer.
D80:n har även ett mycket bättre autofokussystem. Sedan är det ju en rad andra funktioner och inställningar som man nästan måste kolla i manualen för att ha koll på. i dpreviews recensioner brukar dock en ganska bra sammanfattning av alla menyfuntioner och inställningar finnas.

Att ha AF-motor i huset gör att man har ett större utbud av objektiv att funda bland begagnat, som ger AF. Man får även ett större urval av fasta objektiv som ger AF (nikon har bara ett fast objektiv som ger AF på D60, tror jag och tredjepartstillverkarna har bara något enstaka åxå)

Att ha bildstabilisering i objektivet är en fördel för att sökarbilden blir stabiliserad, vilket gör det skönare att titta i sökaren samt enklare för AF:en att göra sitt jobb. I teorin ger det även bättre prestanda, framför allt på lite längre teleobjektiv, men hur stor skillnaden blir i praktiken vågar jag inte svara på.
Fördelen med att ha det i huset är att man har det på ALLA objektiv.
Personligen tycker jag att förträffligen heten av bildstabilisering är något överdriven. Det är såklart ingen nackdel att ha (den går ju åxå att stänga av) men i de flesta fall tycker jag att en ljusstark optik är att föredra.

Hade D80:n kostat så mycket som den gjorde när den kom (som D90 gör nu, typ) förstår jag om valet hade varit svårare, men idag när D80:n inte kostar mycket mer än D60:n så ser iaf jag personligen D80 som ett självklart val. Spara ihop en tusenlapp till, vilket typ är skillnaden mellan de två kamerorna är helt klart värt det. Sen är frågan vilket objektiv man tycker sig ha råd med. Jag skulle personligen satsat på 18-105 VR i första hand, eller 18-135 i andra hand. Nu vet jag förstås inte om D80:n säljs i kit med 18-105:an...

Permalänk
Hedersmedlem

Jo D80 finns även med 18-105/3,5-5,6 VR men det kostar lite extra

Nikon D80 + 18-55/3,5-5,6 VR från 5990kr
Nikon D80 + 18-135/3,5-5,6 från 5990kr
Nikon D80 + 18-105/3,5-5,6 VR från 6975kr
Nikon D80 + 18-70/3,5-4,5 från 6990kr

Visa signatur

Rocking hard !!!

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite.

Om man vill ha ett allround objektiv , vilket ska man satsa på då?

Kommer fota lite allt möjligt. Är inte så intresserad av zoom eller macro.

Tack på förhand!

Permalänk

Enligt mig så bör man satsa på endera d40 eller d90
Glöm d80 d90 är mycket bättere och inte så mycke dyrare
Glöm d60 d40 har bättere blixtsynk och om du inte ska skriva ut större än a4 så spelar upplösningen mindere roll än prisskillnaden.

Permalänk
Medlem

D90 inte så mycket dyrare? Lite beroende på vilket kit man väljer så skiljer det ju runt 3000kr, eller 30%, om man så vill. Beror ju på hur gott ställt man har det, men det är inte försumbart, IMO.
Visst är D90 bättre, men är den tillräckligt mycket bättre och är den bättre för de behoven "old" har?
D90 har ungefär 1 steg bättre brusegenskaper. Fotar man mycket motiv som rör sig i dåligt ljus är det en fördel. Fotar man landskap, med stativ är ingen fördel.
D90 har lite snabbare sekvenstagning, vilket kan vara bra för actionbilder. Fortar man inte action så ofta är det ingen fördel.
D90 har liveview. Användbart för tex makro i konstiga vinklar osv, i övrigt är den optiska sökaren att föredra.
D90 kan filma. För vanligt "hemmabruk" är kanske inte D90:ns filmfunktion så användbar. Inte AF osv. För lite mer "seriöst" filmskapande på amatör/hobbynivå är den klart intressant, däremot.

Om man har (tillräckligt) mycket nytta av någon av dessa funktioner/fördelar så kan D90 kanske vara värd pengarna, men rent generellt är D80 mycket mer prisvärd. Den är nästan lika bra som D90, till ett avsevärt lägre pris.

D80 har även fördel i att den har lägre upplösning, vilket ger mindre bildfiler och lägre krav på datorn man behandlar bilderna med, som du sa så räcker 6Mpix (och D80 har 10) långt och det räcker väldigt mycket längre än A4. Min D300 hade gärna fått ha "bara" 6Mpix, om jag fick bestämma...

Ang. blixtsynken på D40 så har man ju nytta av den om man använder upplättningsblixt i lite ljusare miljöer, tex porträtt utomhus, kanske i solljus. Annars är det ingen egentlig fördel. Att ha en hybridslutare innebär även nackdelar, som tex att man får blooming med starka ljuskällor i bilden.
(D80:n, om man går den vägen, har även FP-synk, vilket gör att man "kommer runt" detdär med blixsynk).
Däremot är kanske inte D60 tillräckligt mycket mer kamera för att motivera prisskillnaden. D40 är i stort sett samma kamera som D60, men med en 6Mpix sensor, för typ 25% lägre pris.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Jo D80 finns även med 18-105/3,5-5,6 VR men det kostar lite extra

Nikon D80 + 18-55/3,5-5,6 VR från 5990kr
Nikon D80 + 18-135/3,5-5,6 från 5990kr
Nikon D80 + 18-105/3,5-5,6 VR från 6975kr
Nikon D80 + 18-70/3,5-4,5 från 6990kr

Vart hittar du dom priserna? Låter ju väldigt intressant!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av luuie
Vart hittar du dom priserna? Låter ju väldigt intressant!

Oj glömde visst lägga med en länk till prisjakt.
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=101&o=produkt_pris_inkm...

Tyvärr finns inte de bästa priserna kvar eller så skrev jag fel för det är lika troligt vilket som men jag tyckte nog allt att jag koperade och klistrade...Ibland får man bra priser på gråimporterade kameror så det är därför många med högre pris anger att man köper in kamerorna från svenska Nikon.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Permalänk

Idag så köper man D80 framför D60 eller så var de innan D90 kom till och med i alla fall för HDR nördar som mej själv! För mej är "bracket mode" ett måste i alla fall vad jag vet så funkar de inte på D60.

Och skippa allt auto, om du vill få bättre bilder så ska du göra så mycket som möjligt manuellt, bättre kontroll också.

Visa signatur

I look up at the moon and stars and I am comforted knowing that we see the same thing, and that connects us, even if we are separated by a great distance.

Permalänk
Medlem

Ska man köpa D80 idag får det bli begagnat, för tydligen tillverkas den inte längre (Enligt en försäljare på MediaMarkt). Farsan tänkte nämligen köpa den, men som sagt så tillverkas den inte längre. Så han tog en Canon EOS 450D istället (för det verkar inte finnas nån annan Nikon kamera i samma prisklass som är lika bra) som är ungefär lika bra. Kanske inte byggkvalitémässigt, men bildkvalitémässigt iaf.

Det var tydligen för att priset hade gått ner så mycket så att det inte fanns någon anledning att köpa D60. Därför tog man bort D80. Jävligt synd för det är en riktigt bra kamera.

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Hedersmedlem

Eh D80 har blivit ersatt av D90. Restlagrena av D80 säljs just nu ut men det verkar som om efterfrågan har gjort att de sänkt priserna relativt lite (faktum är att den var billigare för ett par månader sedan).

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Hedersmedlem

Det blir ett ganska stort steg från D60 till D90 så kanske kommer det någon ny modell snart eller så går D90 ner i pris.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Det blir ett ganska stort steg från D60 till D90 så kanske kommer det någon ny modell snart eller så går D90 ner i pris.

Jag ser ingen anledning till att D90 skulle gå ner i pris. Kanske någon hundralapp på ett år men inte mer än så, inget att vänta på alltså. En efterträdare till D90 kommer inte att komma förns om ~ två år.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Jag ser ingen anledning till att D90 skulle gå ner i pris. Kanske någon hundralapp på ett år men inte mer än så, inget att vänta på alltså. En efterträdare till D90 kommer inte att komma förns om ~ två år.

Jag menar om D80 tas bort så blir det ett ganska stort gap som de andra tillverkarna fyller så det är lite konstigt om inget kommer istället för D80.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag menar om D80 tas bort så blir det ett ganska stort gap som de andra tillverkarna fyller så det är lite konstigt om inget kommer istället för D80.

?
Det är ju D90 som ersätter den gamla modellen D80.

Vilket gap fyller de andra? Du menar att Nikon inte har någon insteg med live view och annat lullull? Ptja det kanske kommer inom en tid men jag tror inte att en sådan kamera skulle sänka priset på D90. Jag menar, de spelar ju i olika serier.

Permalänk
Medlem

Han menar nog att tex 450D är ganska mycket billigare än D90 och ger NÄSTAN lika mycket funktioner osv. Nikon har inget mellan D60 och D90 (gapet mellan dem är ganska stort, både vad gäller funktioner och pris), och mitt däremellan ligger tex 450D. Vill man ha fler funktioner än D60 erbjuder men tycker att D90 kostar för mycket så väljer man kanske 450D istället, vilket är mindre bra för Nikon.
Tom 1000D som kostar nästan samma som D60 erbjder mer funktioner.

Sen kan man ju ha åsikter om ergonomi och byggkvalitet osv och där ligger IMO Nikon före Canon.

Permalänk
Hedersmedlem

Japp jag tänker på priset då D90 kostar för mycket för de flesta och D60 är för enkelt utrustad för att stå emot 1000D, 450D, E-520, A300, A350...Visst D60 har sina fördelar men när glade amatören står i butiken så ser den ganska tunn ut. Sedan ser jag inte Live View som lull lull då jag använder det ofta och det har sina fördelar och om det nu är så mycket lull lull så kan man fråga sig varför D90 har det då? och video därtill. Nej Det är synd att D80 inte tillverkas längre då jag föredrar den före D60 och jag skulle gärna se en ny D80 med just Live View..

Visa signatur

Rocking hard !!!

Permalänk
Medlem

Då D60 bara är en smärre uppdatering på D40 (som har funnits i nu ~3 år) så kan man förvänta sig en modell som ersätter D40 på riktigt. Men jag tror inte att det kommer en serie mellan D40s och D90s. Undrar vad en efterträdare till D40 kan tänkas komma att heta... Nikon har troligen den mest fuckad namngivningen på sina modeller
Och att en efterträdare till D40 skulle dra ner priset på D90 tror jag inte.

Permalänk
Hedersmedlem

Alltså som redan sagts så heter efterträdaren till D80 inte helt otippat D90 och den kostar som D80 gjorde när den kom för ett par år sedan. Vad är det som är så svårt att förstå med detta MaLo, man undrar ju om du har svårt för att läsa ... ?

D60 säljer som fan men det är en gammal modell och därför är det inte helt galet att tippa att det snart kommer en ersättare med Live View och ny sensor (den från D90?), vilket isåfall skulle ställa allt vad konkurrenterna heter i skamvrån. Men först vill nog Nikon mjölka ur så mycket som möjligt ur D90n.

Edit: Nikon och Canon verkar fö ha någon slags tyst överenskommelse att inte ha några kameror i samma prisklass. Det är nästan komiskt att jämföra Nikons och Canons sortiment, i princip skiljer det sig alltid ett halvt steg mellan dem både pris- och funktionsmässigt.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

D60 -> 1000D -> 450D -> D90 -> 50D -> D300

Ungefär så är förhållandet mellan Nikon och Canons kameror aktuella modeller ser ut. D40 kan man placera på samma plats som D60 och D80 kan man sätta mellan 1000D och 450D om man vill placera in även dem.

D60 får antagligen en efterträdare inom kort, det ryktas om att den kommer redan på PMA mässan som är snart. Jag anar att den kommer att ärva en hel del från D90 och D300, på samma sätt som D40 och D40x har gjort av det större modellerna.

Ska man prata korkad namngivning så hamnar Canon på ohotad förstaplats med sina namn i USA.. där kan vi snacka om total förvirring.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy
Alltså som redan sagts så heter efterträdaren till D80 inte helt otippat D90 och den kostar som D80 gjorde när den kom för ett par år sedan. Vad är det som är så svårt att förstå med detta MaLo, man undrar ju om du har svårt för att läsa ... ?

D60 säljer som fan men det är en gammal modell och därför är det inte helt galet att tippa att det snart kommer en ersättare med Live View och ny sensor (den från D90?), vilket isåfall skulle ställa allt vad konkurrenterna heter i skamvrån. Men först vill nog Nikon mjölka ur så mycket som möjligt ur D90n.

Edit: Nikon och Canon verkar fö ha någon slags tyst överenskommelse att inte ha några kameror i samma prisklass. Det är nästan komiskt att jämföra Nikons och Canons sortiment, i princip skiljer det sig alltid ett halvt steg mellan dem både pris- och funktionsmässigt.

Det är klart jag vet att D90 kom efter D80 utan det jag säger att det borde komma en nyare modell under D90, D60s kanske? Men jag hade föredragit om man bygger på D80 som är lite bättre byggd.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Det är klart jag vet att D90 kom efter D80 utan det jag säger att det borde komma en nyare modell under D90, D60s kanske? Men jag hade föredragit om man bygger på D80 som är lite bättre byggd.

Skall bli intressant att se hur Nikon namnger kameran nu med tanke på att de har använt allt mellan D40 till D90 redan

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSkar000
Ska man prata korkad namngivning så hamnar Canon på ohotad förstaplats med sina namn i USA.. där kan vi snacka om total förvirring.

Kanske.
Men här är den felfri, med undantag för (canon) D30 och D60.

Blir ju "kul" att se vad efterträdaren till D90 kommer att heta. Blir jävligt flum om den namnges som D110. Eller om efterträdaren till D40/D60 får heta D110.
Man får hoppas på en introduktion av ett smartare namngivningssystem.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy
Skall bli intressant att se hur Nikon namnger kameran nu med tanke på att de har använt allt mellan D40 till D90 redan

Ja dom har inte planerat det så bra men kanske de bara sätter ett N för (ND40) och börjar om från början. Men kanske det är dags att göra som Canon och hitta på ett namn som t ex Scoundrel SS X1 eller något.

En sak är dock säker och det är att det blir något riktigt bra oavsett namn.

Visa signatur

Rocking hard !!!