Hur prisvärda är "färdiga" datorer?

Permalänk
Medlem

Hur prisvärda är "färdiga" datorer?

Hej!

Jag är inte speciellt kunnig på vilka datorkomponenter som är bra eller vad som passar ihop med vad, så jag tittar runt lite på färdiga datorer på komplett och inet. Men hur bra och prisvärda är dem? Vet att det blir billigare om man bygger och väljer själv, men hur stor skillnad är det mot butikernas?

Ex:
http://www.komplett.se/k/ci.asp?sku=10274
https://www.inet.se/datorer/stationaera/inet-frequent-gamer/1...
http://www.dustinhome.se/pd_5010313080.aspx

Permalänk

Kompletts och Inets datorer är bättre än märkesdatorer från Elgiganten osv., men du får alltid mest för pengarna om du bygger själv. Inet kan även montera datorn åt dig.
Vad har du för budget?

Permalänk
Medlem

Antar att budgeten ligger på 8000-9000, då förslagen låg på det

Permalänk
Medlem

Svårt att sätta budget, för jag vill ju att den ska klara det jag vill ha den till. Det jag vill är att kunna spela Starcraft 2 och Diablo 3 på mellan- till höggrafik och kunna spela upp 1080p-video. Förstår att det är svårt att sia om krav på spel som inte finns, men kan du säga ungefär vad budgeten bör ligga på utifrån det?

Permalänk
Medlem

Både komplett och inet har hyfsade paket. Jag letade efter en enkel lösning med garanti och färdigbygd och valde den ultimate gamer för 15k hos inet. Ända nackdelen var att slänga 1200 i sjön för vista men leverans nästa dag och bra paketpris vann till slut.

Permalänk

Mycket bättre paket än dom färdiga datorerna du länkade till

kom ihåg fraktfritt

om du inte vill montera själv

https://www.inet.se/artikel/9990250/

och köp på windows 7

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk

här har du Inet Frequent Gamer.

Skillnaden är Moderkortet som inte längre fanns att beställa så jag tog ett litet dyrare, hårddisken som är lite annorlunda(Caviar istället för Green), low power versionen av grafikkortet, möjligtvis annat Nätaggregat(tog den billigare varianten av FSP 400W.

La också till montering och priset blev lite under 8k.

Permalänk
Medlem

jooelhoglunds paket ser bra ut

Permalänk
Medlem

Ja, jooelhoglunds paket är bra, bara att välja till montering och sen laddar du ner Windows 7 och kör med det tills det går att köpa!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Hur mycket brukar priser gå ned egentligen med tiden? De spelen jag vill ha släpps ju inte än, tidigast i jul. Om vi tar det paketet jooelhoglund satte ihop, hur mycket lär det kosta i säg januari?

Om vi vänder på det, kommer det något "revolutionerande" inom den närmsta tiden man bör vänta på (inom min budget)?

Permalänk
Medlem

Ett litet tips är ju att även om det inte kommer något i "sin budget" så sänks ju priserna på nästan allt när det kommer nyheter.

Men räkna inte med några mirakelsänkningar, kommer du inte använda datorn knappt fram till jul känns det ju ganska meningslöst att köpa nu annars är det ju bara att handla :>

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brallor
Ett litet tips är ju att även om det inte kommer något i "sin budget" så sänks ju priserna på nästan allt när det kommer nyheter.

Men räkna inte med några mirakelsänkningar, kommer du inte använda datorn knappt fram till jul känns det ju ganska meningslöst att köpa nu annars är det ju bara att handla :>

Okej, kommer det några nyheter då inom den närmsta framtiden? (fram till jul)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Paer86

dx11 kort och I5. Spara pengar så mycket som möjligt så har du råd med det!

Permalänk
Medlem
Citat:

Inte så mycket... Bara:
-Windows 7
-DirectX 11 grafikkort
-Nya Core i5 serien
-Och billigare SSD för de med högre budget

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av id_hunter
dx11 kort och I5. Spara pengar så mycket som möjligt så har du råd med det!

Ojoj. Vad kommer sådant kosta då? Låter ju lockande, och innan jul lär jag nog inte köpa något. Antar att det kommit ut då. Och vad lär jooelhoglunds paket kosta då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ojoj. Vad kommer sådant kosta då? Låter ju lockande, och innan jul lär jag nog inte köpa något. Antar att det kommit ut då. Och vad lär jooelhoglunds paket kosta då?

Du lär inte villa ha hans paket då..

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WeeMaan
Du lär inte villa ha hans paket då..

Om den klarar de saker jag vill att den ska göra, så varför inte? Den lär väl vara billigare då?

Permalänk
Citat:

Om den klarar de saker jag vill att den ska göra, så varför inte? Den lär väl vara billigare då?

Det är långt kvar till jul! Nya komponenter kommer komma så hade du inte tänkt köpa förens jul är den här tråden helt onödig. Någon Admin kan väl låsa den.

Permalänk
Medlem

köp i5, SSD, DirectX 11 , Windows 7, som alla kommer under hösten. Typ oktober/november finns allt på marknaden!

Visa signatur

HTPC