Dell u2711, köpa nu eller vänta till efter sommaren?

Permalänk

Dell u2711, köpa nu eller vänta till efter sommaren?

Jag har gått i tankarna om att införskaffa Dells u2711 monitor, den har allt jag behöver. Det enda som gör mig lite orolig är att det kommer nya fina 27tummare med bättre specifikationer inom en kort framtid. Hur ser läget på marknaden ut? Råder ni mig att köpa Dells skärm eller ska jag vänta några månader?

Permalänk
Medlem

beställde min i fredags 6999 från webhallen, när sommarens skärmar kommer ut så spekulerar folk kring höstens/vinterns nya modeller det kommer ju nyare bättre hela tiden.
den borde stå sig ganska ok iaf tills OLED börjar finnas på dataskärmar det är min gissning
så resonerade jag iaf nu återstår bara att se hur pass spelvänlig den är

Visa signatur

MSI 2080TI
9900k Noctua NH-D15
Asus ROG Swift PG278Q | Sony A9G 65"
IFI ZenDac + Audeze LCD 2 Classic / Sennheiser HD 650 HK 970 + Heco Music Style 900
Seasonic PRIME 850W Gold

Permalänk

Om du verkligen behöver en ny skärm idag. Köp Dells. Annars vänta. Det kommer alltid bättre (även om jag upplever att skärmutvecklingen verkar gå förhållandevis långsamt) och befintliga modeller sjunker ständigt i pris. Så låt dina behov avgöra. Själv har jag en gammal men bra CRT som jag hellre behåller ett tag till. Men jag följer marknaden för att ändå ha lite koll om den situationen uppkommer att jag plötsligt behöver köpa en ny. Och idag skulle mitt val också bli U2711.

Permalänk
Medlem

Kör u2711 på jobbet, notera att du _måste_ köra DisplayPort med denna skärm, med hdmi och dvi får man usel bild, suddigt. Inget man vill sitta 8h timmar med. Gissningvis sitter det nåt DRM codec på HDMI porten som inte klarar av skärmens nativa upplösning.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Martinos98:

Jag har gått i tankarna om att införskaffa Dells u2711 monitor, den har allt jag behöver. Det enda som gör mig lite orolig är att det kommer nya fina 27tummare med bättre specifikationer inom en kort framtid. Hur ser läget på marknaden ut? Råder ni mig att köpa Dells skärm eller ska jag vänta några månader?

Om du inte måste ha skärmen nu så vänta. S27A850 släpps när som helst. Det skulle inte förvåna mig om den kommer slå U2711.

Permalänk
Skrivet av kol:

Om du inte måste ha skärmen nu så vänta. S27A850 släpps när som helst. Det skulle inte förvåna mig om den kommer slå U2711.

Hade ingen koll på det här! Tack för alla svar, det får bli till att vänta eftersom jag inte är i akut behov. Förhoppningsvis får Samsungs skärmar bra kritik!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kol:

Om du inte måste ha skärmen nu så vänta. S27A850 släpps när som helst. Det skulle inte förvåna mig om den kommer slå U2711.

Ahfan, tack för infon! S27A950 och S27A750 är 120Hz modeller och 850 kommer då vara den "professionella" modellen, med IPS då eller?

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Noctua NH-D15 | Asus Prime X370-Pro | 32 GB G.Skill 3200 MHz CL16 | Asus GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1 TB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Fractal Design Define C
Alienware AW3423DW QD-OLED 3440x1440 175 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiklasN:

Ahfan, tack för infon! S27A950 och S27A750 är 120Hz modeller och 850 kommer då vara den "professionella" modellen, med IPS då eller?

Ja stämmer, kommer vara en variant av IPS som samsung kallar Super PLS
väntar också lite på den här skärmen då det sägs att den ska bli hyffsat billig

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Ja stämmer, kommer vara en variant av IPS som samsung kallar Super PLS
väntar också lite på den här skärmen då det sägs att den ska bli hyffsat billig

Tackar, det blir spännande detta!

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Noctua NH-D15 | Asus Prime X370-Pro | 32 GB G.Skill 3200 MHz CL16 | Asus GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1 TB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Fractal Design Define C
Alienware AW3423DW QD-OLED 3440x1440 175 Hz

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Ja stämmer, kommer vara en variant av IPS som samsung kallar Super PLS
väntar också lite på den här skärmen då det sägs att den ska bli hyffsat billig

Fast är S27A950 och S27A750 verkligen Super PLS? Är inte de "bara" TN? SA850 är ju helt klart tillverkad med nya Super PLS. Fast du kanske bara syftade på den modellen? Av inlägget du svarade på kunde man få intryck av att du bekräftade att alla tre modellerna var Super PLS.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ggustavsson:

Ja stämmer, kommer vara en variant av IPS som samsung kallar Super PLS
väntar också lite på den här skärmen då det sägs att den ska bli hyffsat billig

Tyvärr så verkar det inte riktigt så. av de priser jag sett listas i europa än så länge så ser priset ut att landa kring 8000:-. Men om man nu får tro samsung att PLS-tekniken är billigare så borde den gå ner i pris ganska snart.

Permalänk
Medlem

Var hittar ni er info? När jag googlar får jag i princip bara upp massa asiatiska länkar på moonspeak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Var hittar ni er info? När jag googlar får jag i princip bara upp massa asiatiska länkar på moonspeak.

http://www.waybeta.com/news/88560/wide-angle-of-rare-product-...

Detta är den enda länken jag hittade. Det finns inte mycket info, det är en sak som är säker iallafall.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Noctua NH-D15 | Asus Prime X370-Pro | 32 GB G.Skill 3200 MHz CL16 | Asus GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1 TB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Fractal Design Define C
Alienware AW3423DW QD-OLED 3440x1440 175 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimi84:

Kör u2711 på jobbet, notera att du _måste_ köra DisplayPort med denna skärm, med hdmi och dvi får man usel bild, suddigt. Inget man vill sitta 8h timmar med. Gissningvis sitter det nåt DRM codec på HDMI porten som inte klarar av skärmens nativa upplösning.

Då har du en defekt skärm, min U2711 är precis lika skarp på DVI som med DP.

Visa signatur

Joined the dark side in 2024. (PC till Mac)

Permalänk
Skrivet av Olegh:

Var hittar ni er info? När jag googlar får jag i princip bara upp massa asiatiska länkar på moonspeak.

Ett bra ställe att börja:

http://www.sweclockers.com/nyhet/13494-samsung-super-pls-utma...

Permalänk
Avstängd

Skulle bara tipsa om att Dustin home säljer U2711 för 6190:- nu!

http://www.dustinhome.se/pd_5010380195.aspx

Permalänk
Medlem
Skrivet av kol:

Skulle bara tipsa om att Dustin home säljer U2711 för 6190:- nu!

http://www.dustinhome.se/pd_5010380195.aspx

Bra pris. Har sneglat lite på denna skärmen ett tag nu. Det enda som gjort att jag inte beställt är att jag läst en hel del om AG-beläggningen. Många som skriver att den gör bilden grynig och att det är jobbigt att läsa text (svart på vitt). Någon som sitter med skärmen som kan ge en kommentar?
Har personligen aldrig gillat glossy skärmar utan alltid kört matta.Så jag vet inte om det är personer som endast är ute efter glossy som klagar eller om det faktiskt är ett problem.

EDIT: Hmm, kanske värt att vänta på Samsung skärmen. (google translate).
"In any case, those who eschewed classic IPS because of the "crystal effect" (visible eye characteristic pobleskivaniya, arising out of a grain anti-reflective coating), do not worry - it does not exist in SA850. "
http://translate.google.com/translate?hl=sv&sl=ru&tl=en&u=htt...

Visa signatur

Självklart!

Permalänk
Medlem

Återupplivar tråden med en förhandskoll på Samsung SA27A850. Dock ett pre-production engineering sample, men ändå.

http://www.xbitlabs.com/articles/monitors/display/samsung-sa8...

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Noctua NH-D15 | Asus Prime X370-Pro | 32 GB G.Skill 3200 MHz CL16 | Asus GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1 TB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Fractal Design Define C
Alienware AW3423DW QD-OLED 3440x1440 175 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiklasN:

Återupplivar tråden med en förhandskoll på Samsung SA27A850. Dock ett pre-production engineering sample, men ändå.

http://www.xbitlabs.com/articles/monitors/display/samsung-sa8...

hoppas dom fixar backlighten i den färdiga produkte. Isåfall är den ett givet köp för mig, gillar antiglare coatingen som används och jag måste säga att det var den snyggaste skärmen jag har sett (snyggare än u2711 tillockmed).

Visa signatur

| i7 2600k | Custom loop | Asus maximus IV gene-Z | 16gb 2133mhz | FD newton r3 1000W sleavat MDPCX | 2x Asus R9290X DCII | Caselabs Mercury s8 vit | LG 34uc88-b | Crucial mx100 512gb | Xonar essense STX | Little Dot I+ med Sennheiser HD 650|

Permalänk
Medlem

Skaffa nyligen en U2711 och är riktigt nöjd, kör skärmen med dual link DVI, dock med en lite bättre kabel än den som följer med, skärmen har underbara färger, absolut ingen färgbandning och är knivskarp, betraktningsvinklar bra som det brukar vara på IPS.
Jag har inte höjt DPI i windows då texten är så skarp att det funkar ändå

Antiglare har jag också läst massor av, och första timmarna kan man märka lite av det, sen så tänker man inte på det längre, men olika personer är olika känsliga, men så illa som en del försöker framhäva är det inte.
Men nyare IPS paneler oavsett fabrikat skulle tjäna på en mildare antiglare, för nästan alla har onödigt aggressiv sådan, är vist nästan bara LG som tillverkar IPS paneler så är därför dom alla har ungefär samma utseende, så inget unikt med U2711.

Dock om man vill ha en skärm för primärt läsa text och skriva (Svart text på vit botten) skulle jag kanske grunna på nått annat, en bra PVA skärm tex, men för all blandad användning funkar den suveränt till för bildkvalitén är hur bra som helst.
Vill man sen se på film så föredrar jag U2711 framför min stora plattTV då det är väsentligt mycket bättre bild på dellen, kanske för färgernas skull eller att dell panelen är 10 bitars, mot TV bara 8.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Beställde en idag från CDON för 5499kr, hann dock att gå ur lager just

Permalänk
Skrivet av kol:

Om du inte måste ha skärmen nu så vänta. S27A850 släpps när som helst. Det skulle inte förvåna mig om den kommer slå U2711.

S27A850 har säkerligen bra bild, men betraktningsvinklarna är vidrigt dåliga på den jmfrt med denna U2711. Så testa gärna den innan köp.

Visa signatur

iNTEL i9-9900K@5,1GHz - RTX 3070 - 32Gb 3Ghz DDR4