Permalänk
Medlem

Defekt LG L245WP-BN. Vad göra?

Min kära monitor har gått sönder (3 månader efter utgången garantitid) och jag tänkte höra med er vad som är smartast att göra åt det.
Den har tjänat mig väl och jag har varit väldigt nöjd med den. Nypris på en liknande skärm idag (24", 1920x1200, PVA, 8ms, CCFL, schysst ergonomi) startar kring 2700 så jag funderar om det kan vara värt att kosta på en reparation.

Felbeskrivning: Det började med att skärmen ibland inte startade ordentligt.
Man trycker på powerknappen och bakgrundsbelysningen tänds, sedan kommer LG-loggan upp. Efter det blir den kolsvart, och hela proceduren börjar om igen.
Det där kunde gå om 2-10 gånger innan den slutligen startade (och fungerade finfint). Men efter några veckors tid slutade den helt att starta. Stendöd alltså.

Känner någon till det här problemet? Kan det gå reparera? Var vänder man sig? Vad kan det kosta? Är det ens värt att besvära sig med det? Hur skulle ni gjort?

Permalänk
Medlem

Försökte hitta liknande problem.. men kunde inte.

Är det affärens garanti som tagit slut? Tror jag såg något om att LG har 3 års garanti på skärmen. Men orkade inte leta upp det igen då Lg's hemsida är piss. Var tvungen o hålla på med IE.. vilket jag hatar.

Men du kan alltid ringa in och fråga.
http://www.lg.com/se/support/repair/support-repair-options.js...

Visa signatur

Chassi: H2 | Processor: Ryzen 3950x| 64GB DDR4 | 1tb m.2| Grafikkort: RTX 3070 | Nätaggregat: Corsair, 800W modulär | Tangentbord: ASUS ROG Falchion 65% MX Brown Wireless | Mus: Logitech MX518 | Skärm: 32"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gathor:

Försökte hitta liknande problem.. men kunde inte.

Är det affärens garanti som tagit slut? Tror jag såg något om att LG har 3 års garanti på skärmen. Men orkade inte leta upp det igen då Lg's hemsida är piss. Var tvungen o hålla på med IE.. vilket jag hatar.

Men du kan alltid ringa in och fråga.
http://www.lg.com/se/support/repair/support-repair-options.js...

Garantin ligger på 3 år och hade passerats med 3 månader när felet inträffade.
Vill helst höra av någon som kan ge mig uppriktiga svar och tips... Alltså inte LG själva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMadMan:

Min kära monitor har gått sönder (3 månader efter utgången garantitid) och jag tänkte höra med er vad som är smartast att göra åt det.
Den har tjänat mig väl och jag har varit väldigt nöjd med den. Nypris på en liknande skärm idag (24", 1920x1200, PVA, 8ms, CCFL, schysst ergonomi) startar kring 2700 så jag funderar om det kan vara värt att kosta på en reparation.

Felbeskrivning: Det började med att skärmen ibland inte startade ordentligt.
Man trycker på powerknappen och bakgrundsbelysningen tänds, sedan kommer LG-loggan upp. Efter det blir den kolsvart, och hela proceduren börjar om igen.
Det där kunde gå om 2-10 gånger innan den slutligen startade (och fungerade finfint). Men efter några veckors tid slutade den helt att starta. Stendöd alltså.

Känner någon till det här problemet? Kan det gå reparera? Var vänder man sig? Vad kan det kosta? Är det ens värt att besvära sig med det? Hur skulle ni gjort?

Det går att reparera och vi är flera stycken som gjort det.

För 66kr kan du få den att fungera Låter nice va?

Leta åt tråden om skärmen, där har det diskuterats. Det är två kondensatorer du får köpa sen löda dit, ersätta de två som sitter där.

http://www.sweclockers.com/forum/101-skarmar-och-tv-apparater... kolla de två/tre sista sidorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Det går att reparera och vi är flera stycken som gjort det.

För 66kr kan du få den att fungera Låter nice va?

Leta åt tråden om skärmen, där har det diskuterats. Det är två kondensatorer du får köpa sen löda dit, ersätta de två som sitter där.

http://www.sweclockers.com/forum/101-skarmar-och-tv-apparater... kolla de två/tre sista sidorna.

Låter helt underbart! Tack så otroligt mycket. Jag återkommer med resultat

Permalänk
Medlem

Det fungerade!
SÅ lycklig just nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMadMan:

Det fungerade!
SÅ lycklig just nu

Kul att man kunde hjälpa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Kul att man kunde hjälpa

Tacktacktack!