Gorilla glas - Hur reptåligt är det egentligen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Den illitterata korkskallen har med andra ord sandkorn i fickorna. Oväntat att en redneck skulle vara i skitig miljö lite då och då...

Shit happens.
B!

Du verkar vara en kul figur med både humor och självdistans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse9292:

Fast ett fall så ökar farten, annars hade den ju svävat? Det går bara att jämföra om dom har olika hastigheter, avstånd osv. Är det samma så är det ingen skillnad på kast och fall.

I ett fall ökar hastigheten, till en viss nivå, och därefter stabiliserar sig hastigheten. Exakt hastighet avgörs av föremålets aerodynamik, och vikt. I ett kast är förhållandet det omvända. Om du försöker hävda att "kasta" telefonen är när du lobbar den mot soffan, sängen, polaren osv, så är du ganska märkligt på det. Visst, telefonen rör sig i en ballistisk bana vilket ger den bättre möjlighet att behålla sin hastighet än att ha "kastat" den rakt upp, men kontentan när telefonen missar sitt mål och dundrar i golvet är densamma som från "tappat". Med andra ord, oavsiktlig kollision med hårt föremål, olycka.

Skrivet av Skrotnisse9292:

Bara för att något har farthjälp betyder det inte att det går fortare än vid ett fall, det kan vara mildare. Om du nu inte menar att en telefon går sönder i själva sekunden du kastar och inte den träffar något...

Det är nu direkt felaktigt. Med starthjälp kan sluthastigheten bara bli densamma eftersom accelerationstakten är densamma om hastigheten inledningsvis understiger TV. Och det oavsett om utgångspunkten var ett avsiktligt destruktivt kast mot hårt föremål eller ej.

Skrivet av Nisse-Tuta:

Du verkar vara en kul figur med både humor och självdistans.

Inte jag inte. Det tänker jag inte gå med på.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Skrotnisse9292:

Fast ett fall så ökar farten, annars hade den ju svävat? Det går bara att jämföra om dom har olika hastigheter, avstånd osv. Är det samma så är det ingen skillnad på kast och fall.

Bara för att något har farthjälp betyder det inte att det går fortare än vid ett fall, det kan vara mildare. Om du nu inte menar att en telefon går sönder i själva sekunden du kastar och inte den träffar något...

Om du tappar något från örat ner i backen eller om du kastar något in i väggen på 1,8 meters avstånd så har det du kastar i väggen en högre hastighet, alltså riskerar det att lättare gå sönder då den är byggd för att klara fall, men inte kast

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Om du tappar något från örat ner i backen eller om du kastar något in i bäggen på 1,8 meters avstånd så har det du kastar i väggen en högre hastighet, alltså riskerar det att lättare gå sönder då den är byggd för att klara fall, men inte kast

Skickades från m.sweclockers.com

Vi har inte nämnt några avstånd innan, och jag har inte fysik kunskaper för att påstå vad som är korrekt. Men jag vet iaf baserat på det du påstod tidigare, att oavsett avstånd så är kastet värre än ett fall, är felaktigt.

Jag är ute från den här tråden då det bara är offtopic pågrund av stolpskottet här och jag.

Edit: mr b, ja jag orkade inte citera ditt förra svar då det var självklart hur rätt du har och jag såg även att jag skrev minst sagt otydligt innan. Men det var inget som sa att det skulle vara samma hastighet. Bara stolpskottet som påstod att den inte kan tåla ett kast, men kan tåla ett fall.

End of story. Jag hoppas mod rensar upp tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse9292:

Vi har inte nämnt några avstånd innan, och jag har inte fysik kunskaper för att påstå vad som är korrekt. Men jag vet iaf baserat på det du påstod tidigare, att oavsett avstånd så är kastet värre än ett fall, är felaktigt.

Som jag sagt tidigare, så i ett fall där luren hinner uppnå TV, och ett kast där luren hinner bromsas av luftmotståndet till TV, har du rätt.Men eftersom telefonen behöver falla "rätt långt" för att nå TV, (som jämförelse behöver en fallskärmshoppare 30 sekunder på sig för att uppnå 99% av TV, och även om man får anta att hastigheten för fallskärmshopparen är högre, så är tidsåtgången nog ungefär densamma för telefonen) tror jag vi kan bortse från ett sådan scenario. I alla realistiska "kasta" vs "tappa" scenarion kommer telefonen ha högre hastighet när den gör kontakt med en hård yta efter lika lång resväg. Risken för att någon ska stå på taket till en skyskrapa på Manhattan, och försöka sådär slappkasta telefonen till polaren på den andra skyskrapan en så där tre kvarter bort, är ganska liten, och om någon trots allt får för sig att prova, tvivlar jag på att de räknar med att ens hitta telefonen igen.
Å andra sidan var det ju någon fallskärmshoppare som hittade sin iPhone efter att den trillat ut ur ett flygplan. Den fungerade, men... Jo, ni gissade rätt, glaset var sopor.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Har en liiiten repa på min S3 som jag märkte efter några månader. Den är minimal och syns dock bara i stark ljus om van vinklar skärmen lite. Slängde på ett skärmskydd iallafall.

Visa signatur

Intel Core i5 750 4GHz | Thermalright Silver Arrow | MSI GTX 770 Lightning | Corsair XMS3 8GB | ASUS P7P55D-E | Corsair Force GT 120 GB | Spinpoint F3 1TB | Seagate Barracuda 2 TB | Samsung Spinpoint T166 500 GB x2 | Fractal Design Tesla 650W | NZXT Phantom
Benq G2420HDB | Benq XL2420T (120Hz Lightboost) | Qpad MK-85 | Qpad 5K | Qpad QH-90 | Samsung Galaxy S III - Temasek Cyanogenmod 11

Permalänk
Medlem

På min gamla HTC Sensation hade jag inte en endaste liten repa i skärmen o då tappade jag dem mycket o satt o gnuggade skärmen i olika saker av nån anledning och så haha

Visa signatur

Kör bara köör

Permalänk
Skrivet av Alfsvåg:

Då borde ju min telefon inte ha blivit repad för vi var på väg utomlands=inge sand i väskan.

Man har lyckats hitta spår av sand även i Sverige!
Vem kunde ha trott det?

Sand och små gruskorn finns överallt. Även i Sverige. Från Wikipedia:

Citat:

Genom frostsprängning och nötning har sand även bildats under istidernas avsmältningsperioder då stora ismassor och smältvattenströmmar skapade bl a sand- och rullstensåsar. Sand ingår ofta som en beståndsdel i moränmark.

Morän är förövrigt Sveriges vanligaste jordmån, tänk på det nästa gång ni stoppar telefonen i fickan.

Dold text
Permalänk
Medlem
Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-