Hur långt borta är Z77-moderkorten egentligen?

Permalänk
Medlem

Hur långt borta är Z77-moderkorten egentligen?

Hejsan. Jag sitter just nu på en kass "reserv"-dator och har gjort det under flera månaders tid.
För ungefär en månad sedan fick jag ihop pengar (fixade ett jobb) till en ny dator, och med Z77 och Ivy Bridge "runt hörnet" så tänkte jag att det vore dumt att inte vänta...

Men nu börjar abstinensen bli riktigt påtaglig! Ivy-processorerna blev uppskjutna, så jag tänkte att jag kan köpa ett Z77-mobo och en 350kr Celeron att använda så länge. Men när kommer moderkorten ut i handeln egentligen? Rör det sig sannolikt om dagar, veckor eller månader?

Z68 är ju trots allt framåtkompatibla och skillnaderna mot Z77 är rätt små. Om det rör sig om månaders väntan så kanske det är lika bra att slå till med ett Z68-mobo med Ivy-stöd...

Permalänk
Medlem

8 april är väl det senaste som sagts.
http://www.sweclockers.com/nyhet/15130-intel-publicerar-offic...

Och exempelvis Inet har ju redan listat flera nya moderkort...

Annars är ju faktiskt inte skillnaden mellan ett Z68 gen3 mobo och Z77 speciellt stort, tittade exempelvis på MSIs varianter, de verkar vara väldigt lika varandra. Z77 har väl native USB3 och lite annat...

Permalänk

Söker man på Z77 på prisjakt så kommer det upp lite MSI brädor som finns i lager redan och release e 8april. Skumt ?

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yrch:

8 april är väl det senaste som sagts.
http://www.sweclockers.com/nyhet/15130-intel-publicerar-offic...

Och exempelvis Inet har ju redan listat flera nya moderkort...

Annars är ju faktiskt inte skillnaden mellan ett Z68 gen3 mobo och Z77 speciellt stort, tittade exempelvis på MSIs varianter, de verkar vara väldigt lika varandra. Z77 har väl native USB3 och lite annat...

Fan... Moderkorten kommer ju "snart" (även fast det känns som evigheter just nu) och när man väl har moderkortet i hand är det väl "lika bra" att vänta på CPU:erna också... Men det är ju ändå säkert 6 veckor bort

Och ja... Z68 har ju nästan allt som Z77 kommer att ha... Jag tror fan jag slår till på ett Z68 och en G530 snart... Jag borde väl inte få ångra det?

Skrivet av ante_ante:

Söker man på Z77 på prisjakt så kommer det upp lite MSI brädor som finns i lager redan och release e 8april. Skumt ?

Kollar man på kommentarer om den enda webshop som har dem "i lager" så förstår man snabbt att det måste vara felaktig information...

Permalänk

Nu har ju fler den i lager men ingen av dom större finns ju listade. Så alla dom små delar nog på samma leverantör och har fel info.

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Medlem

Varför inte vänta och köpa allt på en gång istället? CPUerna har ju inte ens kommit ut än heller, och när Z77 väl har hunnit komma in på hyllorna så lär det ju även bli en prissänkning på Z68.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TAG9217:

Varför inte vänta och köpa allt på en gång istället? CPUerna har ju inte ens kommit ut än heller, och när Z77 väl har hunnit komma in på hyllorna så lär det ju även bli en prissänkning på Z68.

För att det är minst 6 veckor kvar innan jag kan ha något i händerna, och det kliar något fruktansvärt i fingrarna...
Det jag har nu kan knappt kallas dator (bara kapabel till surf, musik och film ungefär)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMadMan:

För att det är minst 6 veckor kvar innan jag kan ha något i händerna, och det kliar något fruktansvärt i fingrarna...
Det jag har nu kan knappt kallas dator (bara kapabel till surf, musik och film ungefär)

Vad hade du tänkt göra med bara moderkort tills cpuerna släpps då?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TAG9217:

Vad hade du tänkt göra med bara moderkort tills cpuerna släpps då?

Man kladdar på det, för att lugna suget lite! (:

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem
Skrivet av TAG9217:

Vad hade du tänkt göra med bara moderkort tills cpuerna släpps då?

Står högst upp i tråden, första inlägget.

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem

Dom är färdiga för länge sedan. Ligger bara och väntar på release antagligen.

Permalänk
Medlem

Vänta några veckor till, tror du klarar det

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av TAG9217:

Vad hade du tänkt göra med bara moderkort tills cpuerna släpps då?

Skrivet av MrMadMan:

så jag tänkte att jag kan köpa ett Z77-mobo och en 350kr Celeron att använda så länge.

Skrivet av MrMadMan:

Jag tror fan jag slår till på ett Z68 och en G530 snart... Jag borde väl inte få ångra det?

Skrivet av Batman:

Vänta några veckor till, tror du klarar det

Jag undrar det... Man kanske skulle komma på någon ny hobby att roa sig med så länge?