Långsam hårddisk vid till synes slumpmässiga tillfällen

Permalänk
Medlem

Långsam hårddisk vid till synes slumpmässiga tillfällen

Hejsan!
Har problem med min ca ~1,5 år gamla Samsung 1TB disk (kan kolla upp specifik modell vid behov).
Jag har två stycken diskar av samma typ, båda för främst lagring och jag kör mitt system och de flesta spel via min Intel 520 SSD.

Ända sedan jag införskaffade min SSD, så började jag ha problem med just denna disken vid tillfällen.
Ibland så kan den fungera perfekt, utan några specifika benchmark siffror så presterar den där den bör, runt ca ~120-150 mb/s läshastighet.
Vid andra tillfällen, vilket för mig verkar vara helt slumpmässigt är det omöjligt att ens spela upp xvid encodade filmer eller att bara unzippa valfritt innehåll.
Det händer även att disken helt försvinner när detta händer, jag kan inte längre lista den i "den här datorn", men jag kan se den igen om jag bara rebootar.

Värt att tillägga kan vara att den andra disken som fungerar perfekt vid alla tillfällen är inte partitionerad och relativt nyligen formaterad medans disken som har problem är partitionerad och har inte blivit formaterad på ett längre tag.

Mer info om specifika detaljer kan självklart ges vid behov.

Är det någon som har erfarenhet av detta och som har lite idéer om vad problemet kan vara?

Permalänk
Hedersmedlem

Jag skulle kontrollera SMART-status på hårddisken. Försvinner den och har instabil prestanda kan den kanske vara på väg att dö eller liknande.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Jag skulle kontrollera SMART-status på hårddisken. Försvinner den och har instabil prestanda kan den kanske vara på väg att dö eller liknande.

Antar att detta inkluderas i Health kollen i HD Tune?
Allt sägs vara OK där samt inga skadade block i Error scan.

Funderar på om det kan vara några problem med SATA Controllern.
Har ett MSI P67A-GD65(B3) och hade tidigare lagringsdiskarna i port 5-6 och har nu flyttat dem till 3-4, ska kolla snart om det hjälper.

Permalänk
Medlem

Glapp i diskens kablar kan vara orsaken.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem

Min Samsung HDD fick spatt för ett par veckor sedan men problemet var lösa kablar Har du testat CrystalDisk btw?

Permalänk
Medlem

Jag gissar också på glapp om SMART är ok (inga remappade sektorer?). Kolla sata-strömmen framflörallt.
Annat: Hur många diskar kör du på samma strömkabel? Bara två? Fler? Splitters?

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem

Verkar som om det var något problem med kablarna / SATA portarna.
Flyttade diskarna från port 5-6 till port 3-4 och nu lyckades jag flytta 500 gb utan några problem.
Det kan även ha varit någon kabel som suttit illa, nu blir det iaf till att formatera disken efter backup har tagits.

Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av bofink:

Verkar som om det var något problem med kablarna / SATA portarna.
Flyttade diskarna från port 5-6 till port 3-4 och nu lyckades jag flytta 500 gb utan några problem.
Det kan även ha varit någon kabel som suttit illa, nu blir det iaf till att formatera disken efter backup har tagits.

Tack för hjälpen!

-------------
Du ändrade förmodligen från marvells skräpkontroller till intels sata2 är vad jag i förväg antar, så det var inte så underligt

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

-------------
Du ändrade förmodligen från marvells skräpkontroller till intels sata2 är vad jag i förväg antar, så det var inte så underligt

Förmodligen, visste bara att 7-8 var Marvell SATA III, har inte haft något annat än problem med marvell.