Permalänk
Medlem

HTPC grafikkort

Jag har försökt söka lite men hittar inget vettigt grafikkort PCI Express helst passiv kylning som klarar 1080p uppspelning på HDMI.

Finns en del att välja på och dem flesta jag hittar verkar vara gammla så vad skulle ni välja för grafikkort till en HTPC som ska klara 1080p och så tyst som möjligt = helst passiv kyllning.

Behöver inte klara av spel osv utan kommer vara bara vara film tittande och kanske lite surfande.

Tips?

Visa signatur

| Intel Core i7 8700K || Corsair Hydro H115i || ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING |
| G.Skill 16GB (2x8GB) DDR4 3600MHz CL16 || GeForce GTX1070 ARMOR 8G OC |
| Samsung 850-Series EVO 500GB SSD x 2 || Corsair RM750X 750W v2 || Corsair Carbide 400Q |
| ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING |

Permalänk
Skrivet av DeadC:

Jag har försökt söka lite men hittar inget vettigt grafikkort PCI Express helst passiv kylning som klarar 1080p uppspelning på HDMI.

Finns en del att välja på och dem flesta jag hittar verkar vara gammla så vad skulle ni välja för grafikkort till en HTPC som ska klara 1080p och så tyst som möjligt = helst passiv kyllning.

Behöver inte klara av spel osv utan kommer vara bara vara film tittande och kanske lite surfande.

Tips?

De flesta någorlunda moderna grafikkort klarar 1080p-uppspelning (mjukvaran måste ställas in så att grafikkortet nyttjas för avkodningen bara). T.o.m. min gamla HTPC-rigg där jag kör på den integrerade kretsen på mitt AM2+ mobo (GA-MA78GM-US2H) klarar att spela upp 1080P (skall man köra filter eller liknade rekommenderas dock ett separat grafikkort för femhundringen, t.ex. HD6570).

Utan större krav för post processing funkar ett HD5450 utmärkt (de är dessutom billiga och det finns ett antal varianter som är passivt kylda).
Exempel:
http://www.inet.se/produkt/5409178/msi-radeon-hd5450-1024mb

Så det krävs inte mycket för att spela upp 1080P.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Kör på en A8 3870k processor, den har Radeon 6550D integrerat, kostar 900 spänn och spelar 1080p galant. För övrigt är det en quad core på 3,0 ghz.

Visa signatur

Nostalgidator: Intel Core i7 3820 @ 4.3 ghz | 2 x XFX 7970 Black Editon OC | MSI X79A-GD45 | Corsair HX 850W | Corsair Cooling Hydro H80 | Corsair Force 3 SSD | Corsair Vengeance RAM 16 GB | Fractal Design Arc Miditower |

Permalänk
Skrivet av jerseph:

Kör på en A8 3870k processor, den har Radeon 6550D integrerat, kostar 900 spänn och spelar 1080p galant. För övrigt är det en quad core på 3,0 ghz.

Förutsatt att han nu skall köpa fler komponenter än just grafikkortet. Även en billigare variant av FM1-processor klarar 1080P galant.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Jag kommer inte köpa nytt moderkort då jag redan har ett helt sprillans nytt liggande som inte kom till användning tidigare.

Blir nog en i3 processor vilket borde kunna göra jobbet med det är ett ATX moderkort så går inte att utnyttja grafikkortet i processorn.

Därav söker jag grafikkort och HD5450 ser ut att vara vad jag söker.

Visa signatur

| Intel Core i7 8700K || Corsair Hydro H115i || ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING |
| G.Skill 16GB (2x8GB) DDR4 3600MHz CL16 || GeForce GTX1070 ARMOR 8G OC |
| Samsung 850-Series EVO 500GB SSD x 2 || Corsair RM750X 750W v2 || Corsair Carbide 400Q |
| ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING |

Permalänk
Medlem

Jag kör med Geforce 430 och detta fungerar bra. Valde detta för att det stödjer alla ljudformat via HDMI jämfört med dom äldre nvidia korten. Har ingen koll på ati korten så ska inte säga nåt om dom...

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av DeadC:

Jag kommer inte köpa nytt moderkort då jag redan har ett helt sprillans nytt liggande som inte kom till användning tidigare.

Blir nog en i3 processor vilket borde kunna göra jobbet med det är ett ATX moderkort så går inte att utnyttja grafikkortet i processorn.

Därav söker jag grafikkort och HD5450 ser ut att vara vad jag söker.

Passar på att tipsa om detta passiva HD5450 som kanske kan vara av intresse.
Det ingår i CDONs "back to school"-kampanj, 50% dras av i kassan.

http://cdon.se/hemelektronik/videocard-pci-express-amd_asus_r...

Vad är det för moderkort du har? ATX har inget med stödet för inbyggda GPU att göra utan det är chipset som avgör.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheDaemon:

Passar på att tipsa om detta passiva HD5450 som kanske kan vara av intresse.
Det ingår i CDONs "back to school"-kampanj, 50% dras av i kassan.

http://cdon.se/hemelektronik/videocard-pci-express-amd_asus_r...

Vad är det för moderkort du har? ATX har inget med stödet för inbyggda GPU att göra.

Tack!

Visa signatur

| Intel Core i7 8700K || Corsair Hydro H115i || ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING |
| G.Skill 16GB (2x8GB) DDR4 3600MHz CL16 || GeForce GTX1070 ARMOR 8G OC |
| Samsung 850-Series EVO 500GB SSD x 2 || Corsair RM750X 750W v2 || Corsair Carbide 400Q |
| ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING |