Permalänk
Entusiast

Detta ser najs ut, ska följas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kryll:

Blev lite slöseri på plexi ja
Funderar på att måla kanterna i hålen, tror det blir snyggare resultat än att försöka sig på att få en blank yta i alla hålen.

Skrivet av Superolle:

Vi brukar använda värmepistol på jobbet för att få till blank yta efter sågning men det kanske inte fungerar rent praktiskt att komma åt med en pistol i hålen :/

Jag har sett videos där folk använder en sån "minibrännare" typ som biltema har.. Värmepennan borde nog funka bra till dina hål du kan ju testa på de första du bockade Pennan och gasrefill flaskan går ju på 110kr bara så de är de nog värt
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Svetsning-och-lodning/Gasbra...

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spille:

Jag har sett videos där folk använder en sån "minibrännare" typ som biltema har.. Värmepennan borde nog funka bra till dina hål du kan ju testa på de första du bockade Pennan och gasrefill flaskan går ju på 110kr bara så de är de nog värt
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Svetsning-och-lodning/Gasbra...

Ingen dum idé alls! Tänk dock på att vara försiktig så du inte bränner sönder plasten!
Öva först på spillbitar (hört att du har sådana )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superolle:

Ingen dum idé alls! Tänk dock på att vara försiktig så du inte bränner sönder plasten!
Öva först på spillbitar (hört att du har sådana )

Ja vet att jag sett en del videos om de på youtube, ska se om ja hittar nån vettig där de visar hur man gör! Man fick iaf inte hålla lågan så den nuddar plasten och absolut inte hålla de stilla utan man måste röra på den hela tiden

edit: här har vi en väldigt genomgående variant iaf http://www.youtube.com/watch?v=8RSz_x7HIqs
och en lite snabbare där han kör över lite olika tjocklekar http://www.youtube.com/watch?v=kRCnVBM3R0c

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spille:

Jag har sett videos där folk använder en sån "minibrännare" typ som biltema har.. Värmepennan borde nog funka bra till dina hål du kan ju testa på de första du bockade Pennan och gasrefill flaskan går ju på 110kr bara så de är de nog värt
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Svetsning-och-lodning/Gasbra...

Skrivet av Superolle:

Ingen dum idé alls! Tänk dock på att vara försiktig så du inte bränner sönder plasten!
Öva först på spillbitar (hört att du har sådana )

Skrivet av Spille:

Ja vet att jag sett en del videos om de på youtube, ska se om ja hittar nån vettig där de visar hur man gör! Man fick iaf inte hålla lågan så den nuddar plasten och absolut inte hålla de stilla utan man måste röra på den hela tiden

edit: här har vi en väldigt genomgående variant iaf http://www.youtube.com/watch?v=8RSz_x7HIqs
och en lite snabbare där han kör över lite olika tjocklekar http://www.youtube.com/watch?v=kRCnVBM3R0c

Kom på att vi hade något liknande på jobbet. Körde lite tester på spillet, problemet var att dom relativt smala flänsarna ville slå sig lite när dom blev varma. Skall experimentera lite till imorgon och se om jag kan få till nått.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kryll:

Kom på att vi hade något liknande på jobbet. Körde lite tester på spillet, problemet var att dom relativt smala flänsarna ville slå sig lite när dom blev varma. Skall experimentera lite till imorgon och se om jag kan få till nått.

tror att du värmer för mycket isf! men är väl svårt om man har riktigt tunn akryl förstås :/

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem

Skippade "glasiga" kanter, dels var det svårt att få bra på såpas tunna bitar och dels skulle det bli ett helvete att maska av alla kanter på ett bra sätt när jag skulle måla.

Resultatet med målade kanter istället.

Permalänk
Medlem

En sista update innan lite jul ledighet

Börjar ta form.

Permalänk
Medlem

Mmmmmmmmmmmmm *dregel*

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem

Ser riktigt fint ut sofar!

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem

Tusan också, varför missar jag alltid en massa intressanta byggen? Jaja, bättre sent än aldrig.

Ang. plexit, när jag höll på med akrylplast tyckte jag att det blev väldigt fin yta på kanten bara av att slipa med finkornigt papper. Kanske lite sent kommet dock, och så har du väl ett annat material...

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hag.com:

Tusan också, varför missar jag alltid en massa intressanta byggen? Jaja, bättre sent än aldrig.

Ang. plexit, när jag höll på med akrylplast tyckte jag att det blev väldigt fin yta på kanten bara av att slipa med finkornigt papper. Kanske lite sent kommet dock, och så har du väl ett annat material...

Har kört med vass kniv och dragit jäms med kanten och samma metod för att döva av kanterna. Funkar i för sig bättre på snitten som är frästa vilka blir slätare än dom sågade kanterna.

Permalänk
Medlem

Men dra åt h-durumvete vad du är duktig! Snyggt chassi!

Visa signatur

RIVE |4930k | Sapphire Tri-X 290 CF | Asus VG248qe | Corsair Vengeance 16gb 2133mhz | AX1200i |
Clevo P370EM3 120hz | GTX680m SLI | i3740qm | Intel 520 180gb

Permalänk
Medlem

Har kommit igång och jobbat på lite på mitt bygge.
Har mest håligt på att med att putsa och passa in delarna, inte så roligt på bild. Blir lite bilder när allt är färdigt putsat istället.

Redo för lack.

Börjat lacka.

"Ramen" och "huven" klara.

Har hunnit med en lite snabb tur till Ikea och och köpt mig lite gardiner till chassiet

Permalänk
Medlem

Jösses de här måste följas .. ser ju ut att blir RIKTIGT nice !!

Visa signatur

Chassi : NZXT H440W | CPU : I7 4770k @ 3,5Ghz | GPU : EVGA 780 sc Acx | PSU : Evga 750W Gold | MOBO : MSI Z97M-Gaming | RAM : 16GB 1600mhz Corsair Vengeance | HDD Samsung 830 128gig - Samsung 840 250gig | Egenkomponerad kylning av Ek och Black ice | Benq XL 2420T

Permalänk
Medlem

Kom på att jag nästan är klar med bygget. Lite trist faktiskt, vad skall man nu hitta på?

Limmar gardiner, eller filter kanske det heter.

Inte så vackert på insidan, men inget som kommer synsa.
Sidorna sitter fast med magneter som syns på bilden, tur att Prodigy i gjort i stål och inte aluminium.

"dammfilter"

Bara inredningen kvar då....
Skall försöka få till lite mer bilder senare.

Permalänk
Medlem

Lite ny hårdvara och monterings dax

ASUS P8Z77-I DELUXE
i5-3570K
ASUS GTX 670 DirectCU II
16GB Corsair Vengeance

Börjat montera.

Använder ett Corsair AX850, är precis så att det får plats i chassiet.
Tog även bort alla kabelstrumpor som sitter på nästan alla kablar. Dom är inte direkt vackra och gör det faktiskt bara jobbigare att dra kablarna.

Skall ta och snygga till kablarna och sätta fast lite stripes/ankare senare. Skall bara provköra allt ett tag först.
Kabelgömmorna bredvid PSUn är riktigt smidigt förresten.

Skall slänga upp ett galleri lite senare.

Permalänk
Medlem

Snyggt! Grattis till Bit-Tech nomineringen:D

Permalänk
Hedersmedlem

Trevligt! Rolig hårdvara också, i princip samma som i mitt projek!

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johnny71:

Snyggt! Grattis till Bit-Tech nomineringen:D

Tackar. MOTM nomineringen kom som en överraskning, kul att det var så många "från" SweC med i samma månad.

Skrivet av CCWarlock:

Trevligt! Rolig hårdvara också, i princip samma som i mitt projek!

Funderade först på i7 och ett 680 kort men kändes som slöseri med tanke på vad jag använder datorn till. Asus P8Z77-I var ett riktigt trevligt moderkort, bra mycket bättre än dom flesta fullstora kort jag använt innan.

Permalänk
Avstängd

RIktigt fint jobb! Tänkte väl att jag sett den den tidigare när jag såg den i MOTM artikeln för några dagar sedan.

Visa signatur

CPU: Core i5 2500K @4,5GHz Kylare: Corsair H80 med 2st Enermax Magma i PnP Mobo: Asrock Z77 Extreme4-M Lagring: 2TB hdd + Samsung 830 128gb GPU: Asus R9 280x DCII Top @1150MHz/6800MHz RAM:16gb G.Skill Ripjawz Nätagg: Fractal Design Tesla 650w Chassi: Silverstone SG09 Lurar: Sennheiser PC360 G4ME Skärm: Samsung S23A700D Konsol: Xbox 360

Permalänk
Medlem

Passade på att "städa" lite i chassiet idag. En bunt stripes och ankare senare så blev det ganska luftigt i burken.

"Baksidan"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kryll:

Passade på att "städa" lite i chassiet idag. En bunt stripes och ankare senare så blev det ganska luftigt i burken.

Bilder

Började fundera på vad för konstig "låda" du hade dragit ner processorkylaren i, sedan insåg jag hur små mITX kort är

Riktigt häftigt bygge, riktigt coolt att se vad folk kan lyckas med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samev:

Började fundera på vad för konstig "låda" du hade dragit ner processorkylaren i, sedan insåg jag hur små mITX kort är

Riktigt häftigt bygge, riktigt coolt att se vad folk kan lyckas med.

Asus P8Z77-I Deluxe är lite lustigt gjort också, byggt på höjden med ett vinklat kort för deras "digital strömförsörjning" grej.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Kryll:

Asus P8Z77-I Deluxe är lite lustigt gjort också, byggt på höjden med ett vinklat kort för deras "digital strömförsörjning" grej.

Samma när jag köpte det moderkortet jag bara va fan

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Missat det här bygget av någon anledning, riktigt sjukt snyggt. Personligen blir det ett litet minus för belysningen vilket, för mig åtminstone, förstörde helhetsintrycket som annars var väldigt cleant.

Bra jobbat oavsett!

Visa signatur

ETT @ CPU: i7-10700K - RAM: 32GB - GPU: RTX 3080 - MON: 32" 1440p 144Hz
TVÅ @ CPU: i9-9900K - RAM: 64GB - GPU: GTX 1660 Ti - MON: 49" 1440p 120Hz
TRE @ CPU: i7-6700K - RAM: 16GB - GPU: GTX 1080 - MON: 27" 1080p 144Hz
FYRA @ CPU: i7-11700 - RAM: 128GB - GPU: RTX 3060 - MON 49" 1440p 120Hz
FEM @ CPU: i7-11800H - RAM: 16GB - GPU: RTX 3070 - MON 15,6" 1440p 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murvel:

Missat det här bygget av någon anledning, riktigt sjukt snyggt. Personligen blir det ett litet minus för belysningen vilket, för mig åtminstone, förstörde helhetsintrycket som annars var väldigt cleant.

Bra jobbat oavsett!

Tackar.
Belysningen är inte lika stark som det verkar på bilderna i galleriet. Är ett ganska svagt vitt sken från fläkten i botten (går på 7v så lyser inte för fult) och ljuset från kylaren är inte lika starkt heller.

Permalänk

Det finns inte ord starka nog... jag kan bara säga som alla andra:
Jätte snyggt jobbat!

Visa signatur

---CPU---Intel Core 2 QUAD Q9550 2.83GHz 12MB FSB1333
---RAM---DDR2 PC2-8500 1066MHz CL5-5-5-15
---MOBO---Maximus II GENE ( P45/ICH10R , Dual-channel, DDR2 1300)
---PSU----Corsair HX520W ---GPU--- Radeon HD6850

Permalänk
Medlem

Kanonsnyggt bygge! Man blir lite avis när man ser vad folk med ditt kunnande kan snickra ihop!

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo