Nyttan med över 300ppi?

Permalänk
Medlem

Nyttan med över 300ppi?

Många tillverkare börjar ta nästa steg på skärmsidan och släpper mobiler med Full HD och pixeltäthet på över 400 per tum (Sony Xperia Z, och troligtvis även Samsung med S4an och HTC med sin "M7").

När Apple släppte iPhone 4 med sin Retina-skärm talades det om att gränsen för när ögat inte kan urskilja enskilda pixlar hade passerats - och jag funderar därav på vad nyttan med ännu pixeltätare mobilskärmar är, när det rent praktiskt borde innebära större prestandakrav och därmed högre energiförbrukning.

Är det bara ett onödigt marknadsföringsrace eller finns det praktiska fördelar?

Permalänk
Medlem

E-penis.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Vet inte hur mycket man kan se men jag tror inte vi kommer märke någon skillnad mellan 300 och 400ppi
på en mobil. Antagligen handlar det mera om att dom försöker få högst siffror på pappret så att nördar köper
deras grejer. Ser inget "praktiskt" med mer än 300ppi, endast nackdelar.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av CatchMe:

Många tillverkare börjar ta nästa steg på skärmsidan och släpper mobiler med Full HD och pixeltäthet på över 400 per tum (Sony Xperia Z, och troligtvis även Samsung med S4an och HTC med sin "M7").

När Apple släppte iPhone 4 med sin Retina-skärm talades det om att gränsen för när ögat inte kan urskilja enskilda pixlar hade passerats - och jag funderar därav på vad nyttan med ännu pixeltätare mobilskärmar är, när det rent praktiskt borde innebära större prestandakrav och därmed högre energiförbrukning.

Är det bara ett onödigt marknadsföringsrace eller finns det praktiska fördelar?

Att få plats med mer på samma yta är väl den vanligaste anledningen till högre upplösning, precis som med datorskärmar.

Ju högre upplösning desto bättre, så vi får hoppas att full-HD-mobilerna sjunker i pris snart.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk

jag ser skillnaden mellan min iphone 4 (326PPI) och min acro s (342PPI) direkt när jag t.ex öppnar en nyhetssida och jämför texten, jämför jag min acro s mot en sg3 då är skillnaden ännu större, så att ögat inte skulle kunna urskilja pixlar på mobiler med 300+ PPI stämmer inte, iaf inte enligt mig, 1080p skärm står högst upp som krav på min nästa lur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

Att få plats med mer på samma yta är väl den vanligaste anledningen till högre upplösning, precis som med datorskärmar.

Ju högre upplösning desto bättre, så vi får hoppas att full-HD-mobilerna sjunker i pris snart.

Du har inte förstått frågan som diskuteras verkar det som. Vad det handlar om är ju att gränsen för vad ögat kan urskilja är uppnådd och öka upplösningen (läs pixeltäthet) ger ingen mänskligt märkbar skillnad. När gränsen för ögat är uppnådd är det enda sättet att öka arbetsytan är att ändra storleken på skärmen. Med större skärm krävs högre upplösning för att uppnå samma pixeltäthet och det kanske var det du missförstod.

Permalänk

Kan vara bra med hög upplösning 1080+ ifall man kopplar till tvn, eller varför inte en clambook

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av SuperBerra:

Du har inte förstått frågan som diskuteras verkar det som. Vad det handlar om är ju att gränsen för vad ögat kan urskilja är uppnådd och öka upplösningen (läs pixeltäthet) ger ingen mänskligt märkbar skillnad. När gränsen för ögat är uppnådd är det enda sättet att öka arbetsytan är att ändra storleken på skärmen. Med större skärm krävs högre upplösning för att uppnå samma pixeltäthet och det kanske var det du missförstod.

Jag har inte missförstått någonting, du kanske skulle läsa TS första post. Jag svarade på hans fråga.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Experterna är inte överens om att det Apple kallar Retina skulle vara så hög upplösning att ögat inte kan urskilja mer pixlar utan det är Apple själv som säger det och Apple är ju inte direkt opartiska när det kommer till deras egna produkter. I övrigt beror det ju på hur pass syn man har och avståndet till skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

Att få plats med mer på samma yta är väl den vanligaste anledningen till högre upplösning, precis som med datorskärmar.

Ju högre upplösning desto bättre, så vi får hoppas att full-HD-mobilerna sjunker i pris snart.

Detta.
Själv tycker jag att text kan bli lite oskarp på 720p i en mobil, så jag hoppas också att 1080 blir billigt och fint snart.

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjSweetBazz:

jag ser skillnaden mellan min iphone 4 (326PPI) och min acro s (342PPI) direkt när jag t.ex öppnar en nyhetssida och jämför texten, jämför jag min acro s mot en sg3 då är skillnaden ännu större, så att ögat inte skulle kunna urskilja pixlar på mobiler med 300+ PPI stämmer inte, iaf inte enligt mig, 1080p skärm står högst upp som krav på min nästa lur

Ord. Även om jag själv har en 480X800-mobil som jäg är mycket nöjd med för pengarna, så hoppas jag att vi snart får se 24"-skärmar till datorer med de här pixentätheterna... 1080/1200 i höjdled känns hopplöst omodernt och DÄR kan man ju tala om att kunna urskilja enskilda pixlar...

Permalänk
Medlem

Jag hade en iPhone 4 förut, och nu har jag en Xperia S med 342 ppi. Jag såg ingen som helst skillnad när jag la dem sida vid sida. Ser gärna att pixelracet tonas ner på samma sätt som megapixelracet med kameror. Allt över 300 ppi är ju superskarpt ändå. Batteritid är mycket viktigare för mig. Min Xperia S högupplösta skärm mördar batteriet tämligen snabbt, och jag har svårt att tänka mig att ytterligare 100 onödiga ppi kommer att göra något bättre i det avseendet.

Permalänk

Det är ju klart att det blir högre prestandakrav. Och högre energiförbrukning blir det också, om det skulle vara så att utvecklingen av alla andra komponenter i telefoner förutom skärmen skulle stå still. Men eftersom det hela tiden utvecklas energieffektivare komponenter så kommer ju inte energiförbrukningen öka så dramatiskt. Finns ju även nya batteriteknologier som utvecklas, vilket kommer att göra stor skillnad när det kommer till batteriprestandan.

Sen när vi har en telefon med en lika hög upplösning som ögat klarar av på "fokuserbart" avstånd (typ 10cm) Då kan vi nog vara överens om att vi inte behöver högre pixeltäthet än så.

Här är en lite intressant artikel om ppi och ögats förmåga.

http://www.cultofmac.com/173702/why-retina-isnt-enough-featur...

Permalänk
Rekordmedlem

Se det som en förberedelse inför nästa år då 802.11ad lanseras, det lär snabbt få fotfäste på mobiler och Wigig har stöd för trådlös hdmi, man kommer att koppla upp sig trådlöst mot tvn med mobilen och man kan aldrig få för hög upplösning, det är snarare datorskärmar som står kvar i samma låga upplösning som för 10 år sedan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gabrioth:

Ord. Även om jag själv har en 480X800-mobil som jäg är mycket nöjd med för pengarna, så hoppas jag att vi snart får se 24"-skärmar till datorer med de här pixentätheterna... 1080/1200 i höjdled känns hopplöst omodernt och DÄR kan man ju tala om att kunna urskilja enskilda pixlar...

4K på en 24" ger bara 184 PPI, så sådan täthet på vanliga skärmar lär inte komma särskilt snart, tyvärr! Det lär ju dock inte behövas 300+ PPI så länge som man alltid sitter >30 cm bort.
(1080p ger 91.8 PPI.)

På mobilskärmar däremot skulle jag gärna se att åtminstone 400 PPI blev standard (inte bara på prylar som kostar 4000+ kr) framöver. Nu har den visserligen PenTile också, men jag har inga som helst svårigheter att se pixlar på min S III på rätt normalt avstånd. Speciellt med vit text på svart bakgrund är det ofta lätt att se.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjSweetBazz:

jag ser skillnaden mellan min iphone 4 (326PPI) och min acro s (342PPI) direkt när jag t.ex öppnar en nyhetssida och jämför texten, jämför jag min acro s mot en sg3 då är skillnaden ännu större, så att ögat inte skulle kunna urskilja pixlar på mobiler med 300+ PPI stämmer inte, iaf inte enligt mig, 1080p skärm står högst upp som krav på min nästa lur

Det som många verkar glömma är att det inte bara är upplösning man ser när man tittar på en skärm. Det är stor skillnad på skärmar oavsett upplösning. Tex den billigaste 1080 LED mot en dyrare och bättre 1080 LED, plasma eller whatever. Det handlar om bildkvalitet, inte bara upplösning som många stirrar sig blinda på. Annars skulle man väl aldrig köpa en dyrare TV med samma upplösning och storlek om det bara är antalet pixlar som är intressant. Samma sak gäller på mobilskärmar där det inte bara är antalet pixlar som spelar roll.

Permalänk

Nyttan över 60hz? Jo, man kan faktiskt se skillnad. Eller jag kan det i alla fall, sen hur bra ni ser är en annan sak Speciellt på text ser jag ganska stor skillnad.

edit: sen är det ju också praktiskt med samma upplösning på telefonen som på tex TVn, om man ska koppla ihop dem på något sätt

Permalänk
Medlem

Jag skulle hellre se att man utvecklade batteritekniken än lite höge PPI..

Permalänk
Skrivet av Zyriak:

Jag skulle hellre se att man utvecklade batteritekniken än lite höge PPI..

Dagens sanning. Blir så less att behöva tänka på hur mycket jag använder telefonen för att jag inte ska behöva oroa mig för att batteriet tar slut, eller att jag skulle råka glömma att ladda den på natten.

Känns som att Batteriteknik är den som är minst utvecklad i förhållande till resten av telefonen...

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
99:e percentilen

Man vill förmodligen uppnå så hög pixeltäthet att anti-aliasing blir meningslöst i alla lägen. Där tror jag inte vi är än.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

Jag har inte missförstått någonting, du kanske skulle läsa TS första post. Jag svarade på hans fråga.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej. Om pixlarna är så små att du ändå inte kan urskilja dem så får du inte mer yta av att öka pixeltätheten. Om du behåller samma antal pixlar i t.ex. ikoner eller bilder så blir de mycket riktigt mindre, men eftersom du ändå inte kan urskilja enskilda pixlar så får du samma effekt av att bara zooma ut ikonerna eller bilderna. Skärpan och informationen vi kan uppfatta blir ändå densamma.

Alltså, att öka antalet pixlar för att få mer arbetsyta gäller inte om pixlarna redan är så små att du inte ser dem. Det enda som kan ge dig mer arbetsyta då är att öka storlken på skärmen.

EDIT: Allt jag säger bygger givetvis på om man verkligen inte kan urskilja enstaka pixlar, vilket är påståendet resonemanget gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Man vill förmodligen uppnå så hög pixeltäthet att anti-aliasing blir meningslöst i alla lägen. Där tror jag inte vi är än.

Jo, kan du inte urskilja en pixel ens på nära håll med blotta ögat så är antialiasing onödigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

det är snarare datorskärmar som står kvar i samma låga upplösning som för 10 år sedan.

Beror ju på hur man ser det.

Medans upplösningen på datorskärmar har stått ganska stilla så har priserna fallit som en sten. Gick det att köpa en skärm för 10 år sedan med upplösning 1920x1200? Ja troligtvis, om du var berädd att slanta upp 15000kr. Idag kostar det väl inte ens en tiondel?

Mobiler och TV Apparater däremot har väl knappast sjunkt i pris på liknande sätt, det är nog snarare så att en mobil idag med extremt bra upplösning är dyrare än motsvarande massproducerade telefonmodeller var för 10 år sedan.

Permalänk
Rekordmedlem

Tv är nog det som sjunkit mest i pris och ökat mest i kvalitet, monitorer har snarare backat i upplösning och till viss del även i kvalitet, men inte på alla punkter, Jag hade 4/3 monitorer med 1600x1200 för ca 15 år sedan och de har bättre färger och svärta än det mesta som är överkomligt att köpa idag, de flesta sitter och harvar på fullhd tn paneler och enligt andra trådar så gillar många när man reducerar upplösningen på monitorerna tex debatten när det kom 2560x1440 och även då 1080 istället för 1600, själv så vill jag upp rejält i upplösning, inte ner.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av CatchMe:

När Apple släppte iPhone 4 med sin Retina-skärm talades det om att gränsen för när ögat inte kan urskilja enskilda pixlar hade passerats - och jag funderar därav på vad nyttan med ännu pixeltätare mobilskärmar är, när det rent praktiskt borde innebära större prestandakrav och därmed högre energiförbrukning.

Är det bara ett onödigt marknadsföringsrace eller finns det praktiska fördelar?

Det handlar mycket om vad skärmen skall användas till. För att kunna bedöma om det går att urskilja enskilda pixlar så måste man alltid ta med avståndet för vilket skärmen är anpassad till, i beräkningen. Att det sedan har blivit ett populärt marknadsföringsknep med hög pixeltäthet är det ingen som förnekar.

Om det finns praktiska fördelar eller inte, beror mycket på användaren och anpassningen av mjukvara. Vissa program kan te.x. dra nytta av att visa bilder i full upplösning samtidigt som man låter texten skalas upp.

Skrivet av Gunmoses:

Experterna är inte överens om att det Apple kallar Retina skulle vara så hög upplösning att ögat inte kan urskilja mer pixlar utan det är Apple själv som säger det och Apple är ju inte direkt opartiska när det kommer till deras egna produkter. I övrigt beror det ju på hur pass syn man har och avståndet till skärmen.

Apple har väl aldrig påstått att man inte skulle kunna urskilja enskilda pixlar?

[I]"At a normal working distance, a user shouldn't be able to distinguish individual pixels on the screen."[/I]

I övrigt så är det väl bara trevligt att utvecklingen går framåt och att vi får högre pixeltäthet i skärmarna.

Visa signatur

Nature uses as little as possible of anything.
- Johannes Kepler

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Tv är nog det som sjunkit mest i pris och ökat mest i kvalitet, monitorer har snarare backat i upplösning och till viss del även i kvalitet, men inte på alla punkter, Jag hade 4/3 monitorer med 1600x1200 för ca 15 år sedan och de har bättre färger och svärta än det mesta som är överkomligt att köpa idag, de flesta sitter och harvar på fullhd tn paneler och enligt andra trådar så gillar många när man reducerar upplösningen på monitorerna tex debatten när det kom 2560x1440 och även då 1080 istället för 1600, själv så vill jag upp rejält i upplösning, inte ner.

Ne enda fördelen idag mot dåtidens skärmar är att de inte väger 10kg+ och är stora som en flyttlåda.

Men vet att jag hade högre upplösning på samma yta för ca 10-15 år sedan mot vad man har idag.

Visa signatur

//The Mighty Spawn Of Lille Skutt

Permalänk
Entusiast

När jag inte längre kan urskilja pixlarna med telefonen uppkörd i ansiktet så är jag nöjd. Och på 10cm avstånd ser jag ojämnheter på sneda sträck på iPhone 4.

Dock är ju 10cm ett ganska jobbigt avstånd, men det är lite som 60 vs 120 hz skärmar. Man märker inte precis när man har 120Hz men så fort du går ner till 60 så känner man hur det går knagligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av multicore:

Det handlar mycket om vad skärmen skall användas till. För att kunna bedöma om det går att urskilja enskilda pixlar så måste man alltid ta med avståndet för vilket skärmen är anpassad till, i beräkningen. Att det sedan har blivit ett populärt marknadsföringsknep med hög pixeltäthet är det ingen som förnekar.

Om det finns praktiska fördelar eller inte, beror mycket på användaren och anpassningen av mjukvara. Vissa program kan te.x. dra nytta av att visa bilder i full upplösning samtidigt som man låter texten skalas upp.

Apple har väl aldrig påstått att man inte skulle kunna urskilja enskilda pixlar?

[I]"At a normal working distance, a user shouldn't be able to distinguish individual pixels on the screen."[/I]

I övrigt så är det väl bara trevligt att utvecklingen går framåt och att vi får högre pixeltäthet i skärmarna.

Jag menar på ett normalt användningsavstånd precis som det står där och inte med skärmen uppkörd till näsan. Det är Apple som påstår det men det är inte alla överens om utan en del menar att det måste vara högre pixeltäthet än så. I vilket fall som helst så är 1920x1080 som vi ser på majoriteten av dagens datorskärmar för lågt och högre upplösning vore trevligt.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Aleshi:

Jo, kan du inte urskilja en pixel ens på nära håll med blotta ögat så är antialiasing onödigt.

Så en linje som, utan anti-aliasing, går från (0,0) till (1,959) på en iPhone 4S ser helt perfekt ut, dvs som en helt rak linje utan några hack?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Så en linje som, utan anti-aliasing, går från (0,0) till (1,959) på en iPhone 4S ser helt perfekt ut, dvs som en helt rak linje utan några hack?

Har jag någonsin påstått det? Läs min mening igen, det fanns ett villkor för påståendet. Diskussionen gäller om man inte kan urskilja en enskild pixel. Jag säger inte att det är fallet med iPhone 4. Hela diskussionen handlar ju om varför upplösningar höjs, när tillverkare påstår att man inte längre kan se skillnad. Jag hävdar ju att man fortfarande kan se skillnad på nära håll. Men OM tillverkarnas påstående stämmer så kan du inte se några hack.