Tele2 fiber och Netgear WNDR3700 = Problem

Permalänk

Tele2 fiber och Netgear WNDR3700 = Problem

Jag har kört tele2 fiber i cirka 11 månader med en WNDR3700 utan några problem. För 1½ vecka sedan slutade min router att förnya IP-adressen (leasetiden är 24h). Efter ett antal omstarter och tester har jag kommit fram till följande:

Den får en ny IP-adress ungefär var 10:e-20:e försök
Jag blir tilldelad en ny IP-adress så fort jag kopplar kabeln "från väggen" till min dator.

Jag ringde Tele2 som säger att de inte har någon form av maclåsning eller liknande på sin tjänst och därför trodde det var fel på routern. Jag ringde då netgear och fick min router utbytt. Den utbytta uppvisar EXAKT samma problem. Jag har testat med olika firmwares, jag har resettat alla inställningar, stänga av all form av brandväggstjaffs, bytt nätverkskabel, testat dd-wrt. Ingenting hjälper. Har WNDR3700 helt plötsligt blivit inkompatibel med Tele2 fiber? Vad är oddsen för att få en utbytt router som har samma fel (om det nu är ett routerfel)?

Någon som har några idéer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av raketmaskinen:

Jag har kört tele2 fiber i cirka 11 månader med en WNDR3700 utan några problem. För 1½ vecka sedan slutade min router att förnya IP-adressen (leasetiden är 24h). Efter ett antal omstarter och tester har jag kommit fram till följande:

Den får en ny IP-adress ungefär var 10:e-20:e försök
Jag blir tilldelad en ny IP-adress så fort jag kopplar kabeln "från väggen" till min dator.

Jag ringde Tele2 som säger att de inte har någon form av maclåsning eller liknande på sin tjänst och därför trodde det var fel på routern. Jag ringde då netgear och fick min router utbytt. Den utbytta uppvisar EXAKT samma problem. Jag har testat med olika firmwares, jag har resettat alla inställningar, stänga av all form av brandväggstjaffs, bytt nätverkskabel, testat dd-wrt. Ingenting hjälper. Har WNDR3700 helt plötsligt blivit inkompatibel med Tele2 fiber? Vad är oddsen för att få en utbytt router som har samma fel (om det nu är ett routerfel)?

Någon som har några idéer?

Finns det någon logg du kan se på själva routern?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Tack för ditt svar, loggarna ger tyvärr inget särskilt.

Nästa steg i felsökningen blir att testa min router på en annan plats med en annan ISP, samtidigt ska jag försöka få hit en annan router och testa i mitt uttag för att isolera felkällan. Återkommer när jag hunnit testa vidare!

Permalänk

Prova att klona din dators MAC-adress i routern för säkerhets skull även om Tele2 hävdar att det inte skall behövas.

Jag hade liknande problem med Bredbandsbolaget för ett par år sedan efter att kopplat in en dator direkt till adsl-modemet utan att gå via routern. Efter det fick inte min router någon IP-adress. Det började fungera igen när jag klonade min dators MAC-adress i routern. Innan jag insåg att det nog var MAC-adresslåsning som orsakade problemet fick jag routern utbytt och någon sorts temporär lösning av Bredbandsbolaget som gjorde att det fungerade i ett par veckor varje gång efter att jag ringt supporten. Supporten bedyrade upprepade gånger att de inte hade någon MAC-adresslåsning. Men det tror jag vad jag vill på. När jag väl klonat MAC-adressen fungerade allt bra igen.

Permalänk
Skrivet av Datoristen:

Prova att klona din dators MAC-adress i routern för säkerhets skull även om Tele2 hävdar att det inte skall behövas.

Jag hade liknande problem med Bredbandsbolaget för ett par år sedan efter att kopplat in en dator direkt till adsl-modemet utan att gå via routern. Efter det fick inte min router någon IP-adress. Det började fungera igen när jag klonade min dators MAC-adress i routern. Innan jag insåg att det nog var MAC-adresslåsning som orsakade problemet fick jag routern utbytt och någon sorts temporär lösning av Bredbandsbolaget som gjorde att det fungerade i ett par veckor varje gång efter att jag ringt supporten. Supporten bedyrade upprepade gånger att de inte hade någon MAC-adresslåsning. Men det tror jag vad jag vill på. När jag väl klonat MAC-adressen fungerade allt bra igen.

Hej tack för ditt svar. Har testat att klona mac-adressen (både själv och på rekommendation av netgear-supporten), tyvärr utan någon nytta.

Har nu utfört ett par tester till. Min WNDR3700 fungerade klockrent på en annan plats med Bahnhof fiber. Den kopplar upp som den ska och jag har testat att låta den förnya IP och starta om flera gånger utan problem.

Byt-lånade min router mot en DLINK DIR-655 som fungerar bra hos mina föräldrar men som uppvisar precis samma fel som netgear-routern i min lägenhet. Den får en IP en gång för att sedan, efter omstart vägra. "Cable disconnected" på WAN-porten även fast kablaget är orört och det enda som gjorts är en omstart av routern.

Det jag märkt är att både dlink & netgear-routern får en IP-adress en gång om jag gör följande:
1. Har min ordinarie nätverkskabel ipluggad mellan vägguttaget och routern (utan wan-adress).
2. Stänger av routern
3. Byter kabel till en tidigare oanvänd kabel
4. Startar upp routern igen.

Notera dock att den ändå får samma fel efter ännu en omstart (med orört kablage).

Vad i H-E kan vara fel? Och hur ska jag förklara för tele2? Eftersom det fungerar som det ska till min stationära (med samma kablage) så anser de att felet ligger hos mig.

Router-inkompatibelt bredband (sedan 1½ vecka) eller vad är det frågan om?

Permalänk
Medlem
Skrivet av raketmaskinen:

Hej tack för ditt svar. Har testat att klona mac-adressen (både själv och på rekommendation av netgear-supporten), tyvärr utan någon nytta.

Har nu utfört ett par tester till. Min WNDR3700 fungerade klockrent på en annan plats med Bahnhof fiber. Den kopplar upp som den ska och jag har testat att låta den förnya IP och starta om flera gånger utan problem.

Byt-lånade min router mot en DLINK DIR-655 som fungerar bra hos mina föräldrar men som uppvisar precis samma fel som netgear-routern i min lägenhet. Den får en IP en gång för att sedan, efter omstart vägra. "Cable disconnected" på WAN-porten även fast kablaget är orört och det enda som gjorts är en omstart av routern.

Det jag märkt är att både dlink & netgear-routern får en IP-adress en gång om jag gör följande:
1. Har min ordinarie nätverkskabel ipluggad mellan vägguttaget och routern (utan wan-adress).
2. Stänger av routern
3. Byter kabel till en tidigare oanvänd kabel
4. Startar upp routern igen.

Notera dock att den ändå får samma fel efter ännu en omstart (med orört kablage).

Vad i H-E kan vara fel? Och hur ska jag förklara för tele2? Eftersom det fungerar som det ska till min stationära (med samma kablage) så anser de att felet ligger hos mig.

Router-inkompatibelt bredband (sedan 1½ vecka) eller vad är det frågan om?

"Cable disconnected" är iofs en stor skillnad mot att du bara inte får/lyckas förnya IP-adress via DHCP.
Kan det vara autonegotiation som går fel? Om du kollar vad din stationära dator kör för hastighet/duplexinställning när den är inkopplad och fungerar och sedan jämför med routern/tvingar routern att köra det som din stationära körde, blir det bättre då?

Känns ju lite som att det är Tele2 som ändrat något på sin sida som orsakat något slags inkompatibilitet med vissa enheter.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

"Cable disconnected" är iofs en stor skillnad mot att du bara inte får/lyckas förnya IP-adress via DHCP.
Kan det vara autonegotiation som går fel? Om du kollar vad din stationära dator kör för hastighet/duplexinställning när den är inkopplad och fungerar och sedan jämför med routern/tvingar routern att köra det som din stationära körde, blir det bättre då?

Känns ju lite som att det är Tele2 som ändrat något på sin sida som orsakat något slags inkompatibilitet med vissa enheter.

Bra idé! Testade sätta WAN-speed till 100Mbit istället för auto. Någon inställning för full/half duplex på WAN-porten finns inte i dir-655. Det verkar faktiskt FUNGERA!!!! Den har klarat en omstart och en IP-release / Renew. Vågar inte riktigt ropa hej än (peppar peppar ta i trä osv), men om detta fungerar ska du ha en stor internet-kram!

Återkommer imorgon hur det fungerar och om jag får igång det på min vanliga netgear-router.

Här är några andra trådar jag hittade med snarlika problem:
http://www.sweclockers.com/forum/14-internet-uppkoppling-och-...
http://eforum.idg.se/topic/330715-routerproblem-med-tele2-bre...
https://www.flashback.org/t1503870

Snackas om ipv6 i de andra trådarna, men verkar ju snarare vara något sorts negotiation/konfigurations-problem hos tele2.

Permalänk

WNDR3700 visar sig inte ha någon inställning för att sätta WAN-port speed. Så nu har jag kopplat in en gammal switch med 100Mbit portar mellan vägguttaget och routern, allting fungerar perfekt på direkten. Undrar vad Tele2 har gjort för konstig konfiguration som gör att inga gigabit-routrar i auto-negotiate-läge fungerar?

Permalänk

Kanske något fel på nätverksuttaget? Glapp eller nåt sånt? Gigabit-uppkoppling använder alla trådparen i uttaget. 100 Mbit gör det inte och det kanske är därför 100 Mbit funkar bra.

Permalänk
Skrivet av Datoristen:

Kanske något fel på nätverksuttaget? Glapp eller nåt sånt? Gigabit-uppkoppling använder alla trådparen i uttaget. 100 Mbit gör det inte och det kanske är därför 100 Mbit funkar bra.

Mycket möjligt eftersom det fungerar någon gång då och då även på gigabit-porten!

Permalänk

Om någon är intresserad så visade det sig vara fel på uttaget i min lägenhet, det byttes ut mot ett nytt och nu verkar allt fungera som det ska! (Ta i trä). Kan för övrigt säga att Netgear hade riktigt bra, kunnig och hjälpsam support, plus i kanten!

Permalänk

Alltid intressant att få veta vad det var för fel!