Styrdon för att spela på laptop i säng eller dylikt?

Permalänk
Medlem

Styrdon för att spela på laptop i säng eller dylikt?

Har återupptäckt charmen med bärbart spelande efter att jag skaffade en PSP för ett par spel jag var sugen på. Det är så lätt och smidigt att bara lägga sig i sängen och spela ett par timmar innan man sover och dylikt, medans jag väldigt ofta drar mig för att köra igång spel på datorn eller stationära konsollerna för det känns som ett större projekt.

Har en hel del spel på datorn dock som jag är sugen på att komma igång med, t.ex. Inquisitor och The Witcher. The Witcher är ju lite mer action-orienterat så det kanske inte passar för chill-lir men Inquisitor känns ju som ett lir man kan lira i mer lugn takt. Problemet är ju att det sällan är särskilt smidigt att lira på en trackpad på en laptop. Har en superbra sådan på min laptop men ställningen för armen blir ju grymt obekväm. Det bästa vore ju att ha något slags smidigt separat styrdon för musen, och kom att tänka på såna där presentationsmöss som man typ styr pekaren i luften med. Finns det något i likande stil, eller något annat som fungerar för ändamålet att helt enkelt kunna ha laptopen i knät/på magen och smidigt kunna styra åtminstone musbaserade spel?

Måste vara fler än jag som gillar denna typ av bekväma spelande, är nyfiken på hur ni gör. Eller är man dömd att endast lira på små bärbara konsoller?

Permalänk
Medlem

Mus/musmatta på en hård bok funkar fint (alternativt xboxkontroll, men det suger ju för många sorters spel).

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte vad det är för typ av spel och hur mycket som krävs av musrörelserna, men med en sådan mus kan jag inte tänka mig att det går att lira någon fps-shooter i sängen direkt Jag har själv en Logitech Performance Mouse MX, vars laser kan läsa på alla ytor även tunnare glasbord och dylikt, fungerar även utmärkt att använda t.ex. i sängen för lättare grejer, den läser på ojämna underlag utan problem. Det kan vara något att kolla upp om du är intresserad. Annars är ju alternativet någon form av trackball istället för en vanlig mus.

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX

Permalänk

Har kört trackball i flera år nu, tycker det är awesome. Fungerar också på alla sorts ytor. Rekommenderar Logitechs varianter där man INTE använder tummen för att styra med.

Permalänk
Entusiast

Jag skulle säga xbox kontroll, då kvittar det hur eller var du sitter.

Dock kan jag inte förstå hur det skulle vara bekvämt att spela med laptop i knät i sängen?
En stekhet klump som är lite awkward placerad. Det om något skulle jag dra mig för.

Permalänk
Medlem

Track ball?

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av HawkHo:

Nu vet jag inte vad det är för typ av spel och hur mycket som krävs av musrörelserna, men med en sådan mus kan jag inte tänka mig att det går att lira någon fps-shooter i sängen direkt Jag har själv en Logitech Performance Mouse MX, vars laser kan läsa på alla ytor även tunnare glasbord och dylikt, fungerar även utmärkt att använda t.ex. i sängen för lättare grejer, den läser på ojämna underlag utan problem. Det kan vara något att kolla upp om du är intresserad. Annars är ju alternativet någon form av trackball istället för en vanlig mus.

Shooters var ju inte aktuellt dock, exkluderade ju till och med The Witcher som potentiellt "sängspel". ^^ Utan det är mest slow paced single player spel som jag tänkt mig. Men MX-musen verkar vara ett intressant alternativ faktiskt, kanske framför allt "MX Anywhere" då som är storleken mindre än MX Performance. Har du någon koll på MX Anywhere i jämförelse med Performance?

Skrivet av boomhowler:

Har kört trackball i flera år nu, tycker det är awesome. Fungerar också på alla sorts ytor. Rekommenderar Logitechs varianter där man INTE använder tummen för att styra med.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=38938 är det denna du tänker på då eller? Har faktiskt aldrig testat en trackball vad jag vet. Känns nästan som man måste ta sig ett rejält test innan man vågar köpa en sådan. Såg att det finns en trådlös modell fast den är slut överallt vad jag kan se.

Skrivet av Blargmode:

Jag skulle säga xbox kontroll, då kvittar det hur eller var du sitter.

Dock kan jag inte förstå hur det skulle vara bekvämt att spela med laptop i knät i sängen?
En stekhet klump som är lite awkward placerad. Det om något skulle jag dra mig för.

Fast en modern laptop idag är ju varken särskilt tung eller varm. Har både en dugligt fräsch laptop och en Transformer Prime som man kan remote desktopa till stationära och spela på.

Permalänk
Medlem

Denna har jag, scrollringen är guld värd. Efter en dags träning har man faktiskt riktigt bra precision på muspekaren/siktet, kan definitivt rekommendera den.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=543427

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem

Jag tror dock inte att MX anywhere har samma sorts läsare som performance, men jag kan ha fel.

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX

Permalänk
Medlem
Skrivet av HawkHo:

Jag tror dock inte att MX anywhere har samma sorts läsare som performance, men jag kan ha fel.

Det har den faktiskt, kikade på Logitechs hemsida vilka möss som hade deras "dark reader" eller vad de kallade den.

Skrivet av Ekner:

Denna har jag, scrollringen är guld värd. Efter en dags träning har man faktiskt riktigt bra precision på muspekaren/siktet, kan definitivt rekommendera den.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=543427

Kikade faktiskt på den med, den eller Logitech 570 skulle kunna vara intressanta. Tumme vs pekfinger+långfinger alltså, svårt att föreställa sig vilket som är bekvämast när man testat ingetdera. Tummen på sidan kan ju lätt dra åt alla håll, känns lite konstigare att dra pekfingret+långfingret i en sned rörelse. Undrar om de har några sådana möss på Elgiganten/Siba/Media markt, kanske får ta mig en sväng och kika.

Edit: Hur i hela fridens namn klickar man på med en trackball i mitten när man använder pekfingret för bollen? Med tummen? Det skulle kunna vara en riktig dealbreaker, för det känns ju som att man måste lära sig gå igen om man inte vänsterklickar med pekfingret. Eller är det meningen att man ska använda långfingret?

Editmaster: Verkar som att en trackball i mitten är ganska överlägset ändå, bör nog fungera fint att använda pekfringret i vanliga fall att styra med och långfingret när man vill klicka med pekfingret. Men Kensington Orbit är ju dock trådad! Tar bort mycket av friheten jag var ute efter. Kikar lite på denna istället:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=45067
Någon som har någon koll på den? Tråkigt att den inte har ett scrollhjul dock. Ingen tredje knapp att ersätta scrollen med heller.

Permalänk
Skrivet av JockeII:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=38938 är det denna du tänker på då eller? Har faktiskt aldrig testat en trackball vad jag vet. Känns nästan som man måste ta sig ett rejält test innan man vågar köpa en sådan. Såg att det finns en trådlös modell fast den är slut överallt vad jag kan se.

Ah nä, det är "cordless"-varianten jag kör med. Köpte på mig två stycken hemma och en på jobbet när jag såg att de höll på att ta slut. Finns att köpa i utlandet, svenska logitech verkar inte ta in dem mera.. Tror dock att den du länkade skulle funka bra, hade gärna haft den modell jag har fast utan trådlöst. En trackball ska ju ligga still så där gör det inte lika mycket om man kör med sladd. Logitech använder ju ändå inte så ofta blutooth så då måste man ju ändå använda deras usb-donglar.. Letar febrilt efter ersättare, är rädd för att mina ska gå sönder Har haft dem ett par år.. kollar på kensingtons varianter men de är inte lika bra (vill ha kombinationen tre knappar OCH scrollhjul också.. kanske går att lösa på annat sätt.. )

Permalänk
Skrivet av JockeII:

Det har den faktiskt, kikade på Logitechs hemsida vilka möss som hade deras "dark reader" eller vad de kallade den.

Kikade faktiskt på den med, den eller Logitech 570 skulle kunna vara intressanta. Tumme vs pekfinger+långfinger alltså, svårt att föreställa sig vilket som är bekvämast när man testat ingetdera. Tummen på sidan kan ju lätt dra åt alla håll, känns lite konstigare att dra pekfingret+långfingret i en sned rörelse. Undrar om de har några sådana möss på Elgiganten/Siba/Media markt, kanske får ta mig en sväng och kika.

Edit: Hur i hela fridens namn klickar man på med en trackball i mitten när man använder pekfingret för bollen? Med tummen? Det skulle kunna vara en riktig dealbreaker, för det känns ju som att man måste lära sig gå igen om man inte vänsterklickar med pekfingret. Eller är det meningen att man ska använda långfingret?

Klickar med tummen. Jag personligen gillar inte de där man styr med tummen, tycker man måste sträcka den väldigt onaturligt ofta. Styra med pek+långfinger is teh shite enligt mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av boomhowler:

Klickar med tummen. Jag personligen gillar inte de där man styr med tummen, tycker man måste sträcka den väldigt onaturligt ofta. Styra med pek+långfinger is teh shite enligt mig

Editerade min post precis efter att du skrev. ^^ Skulle nog helt klart kunna tänka mig en mittboll ändå. Problemet verkar istället vara att hitta en mus som har följande egenskaper:

  • Trådlös

  • Trackball i mitten

  • Bra kvalité

  • Scrollhjul/Tredje knapp som kan hållas inne för scroll

Att den ska vara trådlös har ju mer med att jag vill kunna slänga med den enkelt, jag kommer inte ersätta min vanliga mus vid den stationära datorn. Om jag nu inte mot förmodan skulle bli totalt hookad på att använda trackball.

Edit:
Prisjakt ljög! http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=45067 har en touchscroll runt hjulet. Tror jag är såld på en sådan nu.

Permalänk
Skrivet av JockeII:

Prisjakt ljög! http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=45067 har en touchscroll runt hjulet. Tror jag är såld på en sådan nu.

Kollade på den där, tycker den verkar lite liten. Men köp den gärna, testa, och skriv om den här så kan du säga om du tycker att den är för liten

Den har blåtand också, vilket är jättefint, då kan man slippa extra donglar osv. om laptop:en har det inbyggt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boomhowler:

Kollade på den där, tycker den verkar lite liten. Men köp den gärna, testa, och skriv om den här så kan du säga om du tycker att den är för liten

Den har blåtand också, vilket är jättefint, då kan man slippa extra donglar osv. om laptop:en har det inbyggt.

Tänkte också det, men storleken blir nog en fördel när man vill ha det smidigt. Beställde en nu, om jag blir förtjust i den så köper jag nog en rejäl trackball till stationära också, typ en Kensington Expert.

Får återkomma när jag fått den, påminn mig om jag glömmer av.

Permalänk

Fick precis hem en http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=543427 och en http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=127841 idag för att testa som eventuell ersättare till min trådlösa Logitech-trackball.

Båda modellerna har märkbart mindre kula än Logitech:en, får se hur det känns om man spelar med dem (kanske blir sämre precision i typ CS) men på kontoret kändes det bara konstigt i typ 10 minuter, nu känns det helt ok. Jag gillar nog 127841 bättre överlag förutom att scroll-ringen på den andra är riktigt fin. Saknar lite ett scrollhjul eller en tredje knapp på 127841:an. I vissa vinklar har modellen med scrollring lite för långt mellan knapparna för min smak också.

Skulle vilja testa Kensingtons "pro"-version också med fyra knappar och scrollring, men den var lite dyrare än dessa två så jag kände inte direkt för att chansa

Permalänk
Medlem

Jag har en plutteliten Logitech nånting, trådlös och sen en mycket tunn skiva från en gammal bokhylla i knät, så står laptopen där och man har plats för musen. Har även xbox 360 controllers för spel som funkar bra med dem.

Jag har aldrig lyckats gilla trackballs för FPS. Funkar säkert efter några timmars träning, men då hade man ju lika gärna kunna träna upp sig på handkontrollen.