Permalänk
Medlem

Nätagg till 2xGTX570 SLI?

Har blivit sugen på att trycka in ett överblivet Gainward GTX570 Phantom i min maskin. Har ganska nyligen börjat vattenkyla och är nöjd med ljudnivå, dock inte temperaturerna men jag planerar in ytterligare en radiator i lådan.

Sitter idag med följande hårdvara:
Intel i7-2600k (standardklock än så länge)
Asus P8H67 utan stöd för SLI, men det får ju bytas ut.
Asus GTX570 DCII (även detta oklockat)
4 minnesstickor på totalt 16GB
Intel 520 SSD
2x WD 2TB i raid0
Corsair GS700-nätagg

Nuvarande nätagg saknar PCI-E-utgångar för ytterligare ett GTX570 så då undrar jag lite om vilket nätaggregat som räcker för min blivande maskin? Har använt lite olika webbsidor för att beräkna förbrukning och enligt de flesta landar jag på ~840W, men sedan är frågan hur mycket man kan lita på dessa. Ska man klocka och vara på säkra sidan kanske 850W inte räcker, utan då är nästa steg 1000W.

Är det någon som sitter på en rekommendation eller ännu hellre erfarenhet av liknande dator som kan säga vad som gäller?

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk

Jag har mätt energiförbrukningen på min dator, och GTX 580 drar ca 300 watt vid belastning. Den starkt överklockade 2500K som sitter där i drar ca 150 watt vid full belastning, och total förbrukning (vid full belastning på allt) är 450 watt exakt (jag kör på ett 450 watts agg dessutom). Lägg på 300 watt extra så får du 850 watt, vilket alltså skulle passa alldeles utmärkt. Du behöver absolut inte ha mer än vad som krävs (så länge du inte kör med ett agg som bara låtsas kunna leverera 850 watt).

Jag rekommenderar något från Corsair.

Permalänk
Medlem

Jag har 850W på min och kör med GTX570 SLI samt i5-2500k

Enligt sweclockers test så drar GTX 570 SLI max runt 625W

http://www.sweclockers.com/recension/13087-nvidia-geforce-gtx...

Permalänk
Medlem
Skrivet av whisky:

Har blivit sugen på att trycka in ett överblivet Gainward GTX570 Phantom i min maskin. Har ganska nyligen börjat vattenkyla och är nöjd med ljudnivå, dock inte temperaturerna men jag planerar in ytterligare en radiator i lådan.

Sitter idag med följande hårdvara:
Intel i7-2600k (standardklock än så länge)
Asus P8H67 utan stöd för SLI, men det får ju bytas ut.
Asus GTX570 DCII (även detta oklockat)
4 minnesstickor på totalt 16GB
Intel 520 SSD
2x WD 2TB i raid0
Corsair GS700-nätagg

Nuvarande nätagg saknar PCI-E-utgångar för ytterligare ett GTX570 så då undrar jag lite om vilket nätaggregat som räcker för min blivande maskin? Har använt lite olika webbsidor för att beräkna förbrukning och enligt de flesta landar jag på ~840W, men sedan är frågan hur mycket man kan lita på dessa. Ska man klocka och vara på säkra sidan kanske 850W inte räcker, utan då är nästa steg 1000W.

Är det någon som sitter på en rekommendation eller ännu hellre erfarenhet av liknande dator som kan säga vad som gäller?

Det är bäst att ha lite marginal, varför inte detta?
http://www.inet.se/produkt/6911366/corsair-hx-1050w-80-gold-m...

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Medlem

Många klagar på coil whine från Corsair, men själv har jag inte direkt märkt av det. Siktar in mig på ~850W och ser om jag hittar ett modulärt agg som inte ruinerar mig.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem
Skrivet av olle_gamer98:

Det är bäst att ha lite marginal, varför inte detta?
http://www.inet.se/produkt/6911366/corsair-hx-1050w-80-gold-m...

Skulle gärna se att det ligger runt 1000-lappen då jag planerar in ett nytt moderkort, extra radiator och så småningom ett gpu-block till Gainward-kortet.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem
Skrivet av whisky:

Många klagar på coil whine från Corsair, men själv har jag inte direkt märkt av det. Siktar in mig på ~850W och ser om jag hittar ett modulärt agg som inte ruinerar mig.

Skrivet av whisky:

Skulle gärna se att det ligger runt 1000-lappen då jag planerar in ett nytt moderkort, extra radiator och så småningom ett gpu-block till Gainward-kortet.

Om du köper 850 watt så kan hx 850W vara ett alternativ, det kostar 1200 så NÄSTAN 1000 ^^

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av whisky:

Många klagar på coil whine från Corsair, men själv har jag inte direkt märkt av det. Siktar in mig på ~850W och ser om jag hittar ett modulärt agg som inte ruinerar mig.

Det beror på att Corsair är överrepresenterade på Sweclockers, samt att det oftast är de missnöjda kunderna som hörs mest.

Angående 570 SLI så kör jag med ett Corsair AX 750W utan några problem. Däremot så har jag inga jättehöga överklockningar precis, och jag brukar inte belasta datorn maximalt heller (typ Furmark+Linpack) eftersom jag egentligen inte ser någon vits med det. Om datorn skulle dra lika mycket som i Sweclockers test så skulle mitt nätaggeregat ligga på ca 75% belastning, vilket ger en hel del marginal till överklockning ändå, eftersom man aldrig kommer upp i dessa siffror vid normal användning. Om du vill ha riktigt stor säkerhetsmarginal så skulle jag nog rekommendera ett 850W aggregat. Allt större än 850W är overkill.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

Jag körde med 650w på:
I7 - 2600k
16GB ram
5 HDD's olika storlekar
Hade 2st GTX 560 OC TOP, men har nu mer ett GTX 680 4GB.
P8P67 Deluxe

Har inga som helst problem att köra detta. Dock har jag inte klockat CPUn då jag inte tycker att det är nödvändigt.

Visa signatur

PC: ASUS PRIME Z370-A - I7 8700K @ 4.5 GHz - ASUS GTX 1080Ti - 32GB DDR4 G.SKILL - M.2 Samsung 970 EVO x2 RAID -

Hemserver: Proxmox - PfSense - ASUS X99-A - I7 5820K @ 4.5GHz - 32GB DDR4 G.SKILL - RAID10 4x4TB HDD - 120x2 SSD -

Permalänk
Medlem

Har snöat in lite på ett Corsair AX860W men upptäckte att det kostar som ett Fractal Design Newton R3 1000W. Vilket skulle ni rekommendera av dessa två? Corsair verkar bygga på ett Seasonic och det jag har sedan tidigare är jag väldigt nöjd med.
Newton R3 har fått rätt ok kritik och verkar tyst.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Entusiast
Skrivet av whisky:

Har snöat in lite på ett Corsair AX860W men upptäckte att det kostar som ett Fractal Design Newton R3 1000W. Vilket skulle ni rekommendera av dessa två? Corsair verkar bygga på ett Seasonic och det jag har sedan tidigare är jag väldigt nöjd med.
Newton R3 har fått rätt ok kritik och verkar tyst.

Personligen så skulle jag välja Corsair för jag tycker att deras produkter osar kvalitet och deras nätagg (I alla fall Corsair AX 850W som jag köpte) har 7 års garanti och den stämpeln sätter man inte om man inte är riktigt säker på att man har en bra produkt!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av whisky:

Har snöat in lite på ett Corsair AX860W men upptäckte att det kostar som ett Fractal Design Newton R3 1000W. Vilket skulle ni rekommendera av dessa två? Corsair verkar bygga på ett Seasonic och det jag har sedan tidigare är jag väldigt nöjd med.
Newton R3 har fått rätt ok kritik och verkar tyst.

Jag skulle också ha tagit Corsair av två aledningar. För det första så är det 7 års garanti, vilket få andra tillverkare har. För det andra så är AX 860 passiv upp till ca 50-60 % belastning.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

Det blev ett Corsair AX860W, anländer under dagen så får man se när man orkar byta. Har även beställt ett moderkort med stöd för SLI och så ska jag möblera om lite i chassit så att jag får plats med en radiator i fronten på Arcen... Alltid lika roligt med nya prylar

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster