Gått in i väggen [Uppgraderat hårdvara — lyckas nu inte installera Windows — mod]

Permalänk
Medlem

Gått in i väggen [Uppgraderat hårdvara — lyckas nu inte installera Windows — mod]

Hej Sweclockers

Jag anser att jag har någorlunda koll på datorer då jag har X-antal byggen bakom mig, men häromdagen gick jag in i väggen så att säga. har sökt på forumet här och testat några saker folk har förelsagit på liknande porblem jag har.

Jag har uppgraderat min dator med nytt chassi, ny kylning och en SSD hårddisk samt mer ramminne.

Problemet är att jag inte kan installera Windows(testat med både W7 och W8)

Problemet inträffade efter att jag kopplat ihop allt och vill boota från CD/DVD enheten. Bios(visas i Post Bios) hittar både mina två vanliga hårddiskar samt SSDn, men när jag går in i BIOS för att välja att bootable HDD ser jag inte min SSD(Den har jag kopplat in i en annan dator för att "initializesa" den).

När jag sedan då försöker boota från en Windows installations CD så första gången fungerade det bra jag kom in i Windows installationsmenyn och skulle välja hårddisken jag vill installera det på. Alla hårddiskar utom min SSD kommer upp. Testar då att installera på en av mina vanliga tomma hårddiskar. Allt fungerar bra och när installationen börjar med att kopiera över windows filerna så går det på mindre än två sekunder(what?!), steg två som är att "göra filerna redo för installation" så går det till 23% sedan rebootar datorn och systemet säger att det blev något fel på windows installationen och den ber en boota från CDn och göra om allt. Om jag gör det händer bara samma sak.

Detta har jag testat göra

  • Enbart kört på en Master Disk - Både enbart SSD eller vanlig HDD

  • Återställt BIOS till standardinställningar

  • Ändrat SATA inställning från IDE till AHCI

  • Kopplat ur Ram minne och enbart testat med ett åt gången.

Vad jag inte testat än

  • Resetat BIOS/CMOS

  • Kopplat ur några av fläktarna(om det skulle göra skillnad)

  • Testat att installera Windows på en av hårddiskarna i en annan dator och sedan montera in i min dator.

  • Kört memtest86 på mina minnen

Mitt System
Operativsystem: Windows 7 / Windows 8 - Försöker installera något av dem
Processor: Intel Core i5 Dual Processor i5-660
Processorkylare: NZXT HAVIK 140
Moderkort: EVGA P55 LE, Socket-1156 ATX
Minne: 2x Corsair Dominator DHX DDR3 1600MHz 4GB / 2x Corsair XMS3 DDR3 PC3-12800 1600MHz 4GB
Grafikkort: ASUS GTX 760 OCII
Hårddisk: WD 500 / Samsung SSD 840 120GB / Toshiba 3TB
Nätaggregat: Corsair VX 550W PSU
Övrig kylning: 4 x200mm insug och 2x140mm utblås i lådan
Övriga komponenter: Lite-On DVD+RW burner IHAS124-19
Temperaturer: 55C processor med full belastning, kring 25C i lådan

Tror ni att något av det jag INTE testat än kan vara problemet eller är det något annat jag missat?

Tack på förhand från en lite lätt frustrerad datorbyggare.

Bättre trådrubrik, se §3.1 i reglerna
Visa signatur

Gaming/workstation | i5-4690K | Corsair VX 550W | ASUS STRIX GTX1060 6GB | ASUS Z97 | Corsair Vengence DDR3 1600MHz 2x8GB | NXZT H630W
Xbox One - Xanser

Permalänk
Medlem

Sämst tråditel 2013?

Verkar ju vara något fel på sata-kontrollern. Testa med ett annat moderkort. Tanka även ner Ultimate Boot CD, med den kan du köra en jävla massa tester.

Tilägg:
Du kan nog inte installera Win7/8 i en annan burk och sedan föra över den, licensen binds till moderkortet i fråga.

Tilägg 2:
Kontrollera dina minnen med Ultimate Boot CD, för om det är fel på dom kan väldigt skumma fel uppstå. Stannar den alltid på 23% innan reboot?

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Boota datorn från någon live-linux eller nåt i stil med Hiren's boot CD och använd ett diskhanteringsprogram, där raderar du partitionerna på SSDn och sedan startar Windows-installationen igen med endast SSDn inkopplad. Låt installationsprogrammet skapa nya partitioner.

Jag har fått problem under Windowsinstallationen flertalet ggr där partitioneringen har varit problemet. Senast i helgen

Visa signatur

Cooler Master MasterCase 5 || Asrock X99M Extreme4 || i7-6800K || Antec KÜHLER H1200 PRO || 16GB Corsair Vengence DDR4 3000MHz || Samsung 840 EVO 1TB || Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 || Antec 620w High Current Gamer

3 st HP LP2475w || Logitech G710+ || Razer Diamondback

Permalänk
Medlem

Har du testat att installera från en USB istället? Skivan eller dvd läsaren kanske är trasig?

Permalänk
Medlem

Har du skadat något? Om det inte är några djupa sår eller dylikt så ska du nog bara vila & försöka kyla bulan så blödningen stoppar.

ps. Hur gick det med väggen?

Visa signatur

Fractal Design R4 Titanium | Fractal Design Newton R3 | Intel i7 3770K
Corsair Vengeance 16 GB | Asus 1060 Strix | ASRock Z77 Extreme4
Samsung 840 | Seagate 3 TB | Acer XB270HU
Samsung P2450 | Steelseries Sensei Raw | Steelseries Siberia 650
Ducky Shine II Tenkeyless MX Red

Permalänk
Medlem

Nivv: Tack ska testa med den CDn :), du har rätt med att det binder, men Samsung var så snälla och inkluderade en CD som för över Windows från en HDD till en SSD så det hade kanske funkat. Hehe ja titeltråden var ju lagom bra
Stannar alltid på 23%

DeeJay1: Allright! Skall testa även detta och hoppas på det bästa

Återkommer när detta är testat!

Visa signatur

Gaming/workstation | i5-4690K | Corsair VX 550W | ASUS STRIX GTX1060 6GB | ASUS Z97 | Corsair Vengence DDR3 1600MHz 2x8GB | NXZT H630W
Xbox One - Xanser

Permalänk
Medlem
Skrivet av kex:

Har du testat att installera från en USB istället? Skivan eller dvd läsaren kanske är trasig?

Har inte W7/W8 på USB, har testat att installera Windows på andra datorer med dessa skivor och det fungerar bra.(tack för tipset iafl)

Skrivet av Mixe:

Har du skadat något? Om det inte är några djupa sår eller dylikt så ska du nog bara vila & försöka kyla bulan så blödningen stoppar.

ps. Hur gick det med väggen?

Haha Ja väggen mår sådär, ganska stort håll till grannen...

Visa signatur

Gaming/workstation | i5-4690K | Corsair VX 550W | ASUS STRIX GTX1060 6GB | ASUS Z97 | Corsair Vengence DDR3 1600MHz 2x8GB | NXZT H630W
Xbox One - Xanser

Permalänk

Går visst att installera windows på en hårdisk i en dator och flytta över den, gjort det flera gånger.

Visa signatur

APB: Reloaded <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeeJay1:

Boota datorn från någon live-linux eller nåt i stil med Hiren's boot CD och använd ett diskhanteringsprogram, där raderar du partitionerna på SSDn och sedan startar Windows-installationen igen med endast SSDn inkopplad. Låt installationsprogrammet skapa nya partitioner.

Jag har fått problem under Windowsinstallationen flertalet ggr där partitioneringen har varit problemet. Senast i helgen

Detta går även att göra med diskpart via CMD Se här!

Kommandon i diskpart.

Visa signatur

Rolig signatur

Permalänk

Tycker absolut du ska prova med en annan CD eller installera från USB. Speciellt med tanke på att du har provat det mesta.

Visa signatur

Citera om du vill få svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av waspen123:

Går visst att installera windows på en hårdisk i en dator och flytta över den, gjort det flera gånger.

Okej, funkar det med lagliga kopior av W7/W8?

Skrivet av discodns:

Detta går även att göra med diskpart via CMD Se här!
Kommandon i diskpart.

Cool! tack

Skrivet av Dreadwood:

Tycker absolut du ska prova med en annan CD eller installera från USB. Speciellt med tanke på att du har provat det mesta.

Yeah! tack för alla tipsen, skall testa när jag är ledig i helgen och sätta mig ned ordentligt med detta problemet.

Visa signatur

Gaming/workstation | i5-4690K | Corsair VX 550W | ASUS STRIX GTX1060 6GB | ASUS Z97 | Corsair Vengence DDR3 1600MHz 2x8GB | NXZT H630W
Xbox One - Xanser

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xans:

Har inte W7/W8 på USB, har testat att installera Windows på andra datorer med dessa skivor och det fungerar bra.(tack för tipset iafl)

Haha Ja väggen mår sådär, ganska stort håll till grannen...

Är du säker på att cd-läsarn är okej? Jag har haft liknande symptom vid win installation och då var det en trasig cdläsare som ställde till det.

tycker du bör testa usb iaf!

Permalänk
Medlem

En polare hade exakt samma problem som dig och det löste sig genom att koppla bort ett av RAM-minnena. Stannade också vid 23 % dock med USB inst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av waspen123:

Går visst att installera windows på en hårdisk i en dator och flytta över den, gjort det flera gånger.

Det _kan_ gå, men är inte rekommenderat.
Brukar sluta i BSOD eller andra problem då det är olika drivrutiner, särskilt chipset.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Testa att byta SATA port med någon av discarna som du vet återfinns vid instalation.

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk
Medlem

Testa med endast ssd ikopplad, ingen annan hårddisk samt achi läge. Alternativt testa en nya skiva/usb av operativsystem.

Visa signatur

"De som fattar, fattar."

Permalänk

Hur länge har du låtit datorn stå och tugga? Jag hade också samma problem, trodde att datorn låst sig. Jag provade att köra om installationen flera gånger. Satte mig och försökte att leta efter svar under en installation och efter någon timme eller så började datorn helt plötsligt att komma vidare under installationen från att stanna på ungefär samma ställe varje gång. Hände samma sak gången efter jag skulle installera om windows också. Då lät jag den stå över natten och sen var den klar när jag kikade på morgonen igen.

Visa signatur

[Bärbar1]: Steam Deck | SteamOS
[Bärbar2]: Macbook Air | M2 | Sonoma
[Stationär1]: i5 4590s | RTX3060 | Win10
[Stationär2]: MacMini | M1 | Sonoma
[Foto]: FreakyLeo on Flickr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xans:

Haha Ja väggen mår sådär, ganska stort håll till grannen...

Jag tolkade det mer som att du hade det stressigt i livet

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av kex:

Är du säker på att cd-läsarn är okej? Jag har haft liknande symptom vid win installation och då var det en trasig cdläsare som ställde till det.

tycker du bör testa usb iaf!

Har ej testat annan DVD-läsare, skall kolla detta med. Tack!

Skrivet av Kraknoff:

En polare hade exakt samma problem som dig och det löste sig genom att koppla bort ett av RAM-minnena. Stannade också vid 23 % dock med USB inst.

Ja jag börjar tro att det är något av mina minnen som gör detta, har dock testat ett minne åt gången(har 4st moduler). Blev samma på alla(testat på olika kortplatser med).

Skrivet av SirMacke:

Det _kan_ gå, men är inte rekommenderat.
Brukar sluta i BSOD eller andra problem då det är olika drivrutiner, särskilt chipset.

Ok! Då skall jag inte testa det

Skrivet av Rocklets:

Testa att byta SATA port med någon av discarna som du vet återfinns vid instalation.

Testat utan att det fungerar, tack ändå!

Skrivet av running_wild:

Testa med endast ssd ikopplad, ingen annan hårddisk samt achi läge. Alternativt testa en nya skiva/usb av operativsystem.

Första har jag testat, skall testa med ny DVD/USB

Tack alla för er input, kommer troligtvis att lösa mina problem, kommer som sagt att återkomma med vad som löste problemet så vi alla blir klokare av detta

Skrivet av FreakyLeo:

Hur länge har du låtit datorn stå och tugga? Jag hade också samma problem, trodde att datorn låst sig. Jag provade att köra om installationen flera gånger. Satte mig och försökte att leta efter svar under en installation och efter någon timme eller så började datorn helt plötsligt att komma vidare under installationen från att stanna på ungefär samma ställe varje gång. Hände samma sak gången efter jag skulle installera om windows också. Då lät jag den stå över natten och sen var den klar när jag kikade på morgonen igen.

Porblemet är att datorn stänger av installationen och rebootar och kommer in i "Windows Diagnostics System" som ber en sätta in ett installationsmedium och sedan starta om datorn manuellt.. så det går inte att låta den stå och tugga så att säga

Visa signatur

Gaming/workstation | i5-4690K | Corsair VX 550W | ASUS STRIX GTX1060 6GB | ASUS Z97 | Corsair Vengence DDR3 1600MHz 2x8GB | NXZT H630W
Xbox One - Xanser

Permalänk
Medlem

När du skriver att du testat annan SATA port har du då flyttat kabeln på moderkortet till annan SATA kontakt?

Jag slösade flera timmar med att felsöka och så visade det sig att SATA kabeln som följde med SSDn var kass. Och då hade jag också gjort en massa tester med att koppla ur andra HDD:s och byta portar på MB. Det löste sig först sedan jag bytte kabel.
Du kanske kan prova att köra en av kablarna som du vet fungerar med dina andra diskar till SSDn i en SATA port som du vet fungerar.

Att koppla bort de andra diskarna vid installation är något som jag också rekommenderar (såg att det hade nämnts i tråden) så när det väl börjar fungera så gör installationen utan att de andra diskarna är inkopplade.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Rekordmedlem

De flesta optiska sata enheter fungerar bara korrekt om sataporten står i ide mode, för att då kunna ha hdd/ssd i ahci mode brukar man ha nån port som är speciellt avsedd för optiska enheter och som individuellt går att ställa i ide mode, kolla manualen och/eller menyerna i bios och se till att dvdn går som ide och diskarna som ahci.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av running_wild:

Testa med endast ssd ikopplad, ingen annan hårddisk samt achi läge. Alternativt testa en nya skiva/usb av operativsystem.

Vanligaste felet enligt mina erfarenheter, brukar fungera om du bara har ssd och inga andra diskar i från början, känd bugg .....

Visa signatur

Intel Core i9 9900k@4.9Ghz | Gigabyte Z390 Aurus Pro Wifi | 16GB G.Skill Trident Z RBG 3200Mhz | Corsair 500D RGB SE | Corsair H150i Pro RGB| ASUS STRIX 3080ti OC | Samsung 970 EVO 500GB M.2 SSD | Seasonic Plus Gold 750W | Benq 2430T | Windows 10 Pro 64bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av völund:

Vanligaste felet enligt mina erfarenheter, brukar fungera om du bara har ssd och inga andra diskar i från början, känd bugg .....

Hade det problemet när jag skulle installera på min

Permalänk

Tja det är också rekommenderat att bara ha ssd inkopplad under installation för att windows kan lägga vissa delar av windows installationen på dina andra hårddiskar.. vilket brukar resultera i tar du ut den disken fungerar ej datorn.

+ att datorn brukar kännas jäkligt slö att boota upp eftersom den läser vissa filer från dina andra hårddiskar..

SSD = alltid ensam inkopplad under windows installationen. Lycka till

Permalänk
Skrivet av Xans:

Okej, funkar det med lagliga kopior av W7/W8?

Absolut!

Visa signatur

Citera om du vill få svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MindRipper:

Tja det är också rekommenderat att bara ha ssd inkopplad under installation för att windows kan lägga vissa delar av windows installationen på dina andra hårddiskar.. vilket brukar resultera i tar du ut den disken fungerar ej datorn.

+ att datorn brukar kännas jäkligt slö att boota upp eftersom den läser vissa filer från dina andra hårddiskar..

SSD = alltid ensam inkopplad under windows installationen. Lycka till

Källa på det? Det låter ju otroligt korkat om så vore fallet.

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Skrivet av nivv:

Källa på det? Det låter ju otroligt korkat om så vore fallet.

2.Anslut endast SSD-disken och koppla bort eventuellt extra hårddiskar eller äldre systemdisk (detta för att undvika att Windows installerar sin lilla dolda bootpartition på fel disk eller uppdaterar en befintlig på gamla disken). Koppla den till ert moderkorts bästa/primära SATA-kontroller och undvik de extra kontrollers som en del kort har. Intels eller AMDs egna kontroller är till exempel att föredra framför Marvell osv.

har dock ingen typ microsoft källa på de men när jag surfade runt OCZ forum varenda dag i typ 3 månader när ja skaffade min Maxiops som första ssd såg ja relativt många som fick de där problemet.

https://www.flashback.org/t1988034

http://bengansblogg.wordpress.com/2011/08/16/installera-och-optimera-en-ny-ssd-harddisk-pa-ratt-satt/

http://www.sweclockers.com/forum/22-microsoft-windows/1198763-boota-fran-ssd-med-windows-8-a/

http://www.sweclockers.com/forum/61-stationara-datorer-support-och-ovriga-tradar/1229898-datorn-vill-inte-starta-utan-en-av-mina-lagringsdiskar-och-gar-inte-att-formatera-heller-vad-ar-det-fel/

De kopplade ur en gammal hdd av en eller annan orsak och datorn ville ej boota eftersom den ej hittade alla boot filer..

Permalänk
Medlem

Testa att boota på en USB som är formaterad i FAT32 , Antingen Win 7 eller Win 8 , ta en iso och kopiera över innehållet till den rakt upp och ner!

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av MindRipper:

SSD = alltid ensam inkopplad under windows installationen. Lycka till

Spelar ingen roll om det är en SSD eller HDD man installerar på, det är alltid rekommenderat att endast ha den disken som man ska installera Windows på inkopplad under installation just för att installationsprogrammet kan få för sig att lägga bootfiler på annan enhet än den man installerar på om flera finns tillgängliga.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Vill bara tillägga att om du tvingas ta till lösningen att installera Windows på en annan dator för att sedan flytta disken så ska du så klart installera utan att skriva in produktnyckeln. Det gör du senare på den nya datorn OM det fungerar att flytta.

Hoppas det löser sig!

Visa signatur

| CPU : TR1950X | GPU :Powercolor RX6800 | PSU : EVGA Supernova G3 750W | MOBO : MSI X399 GAMING PRO CARBON AC | RAM : 32GB 3200mhz GSkill | Asus MG279Q |