Prestanda: Linux vs Windows & nVidia vs AMD @ Linux

Permalänk
Medlem

Prestanda: Linux vs Windows & nVidia vs AMD @ Linux

Dagens läge håller kvar att året 2013 går till nVidia när det gäller drivrutin prestanda i Linux.

http://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=nvidia_gtx...
Test 1-6 nVidia Window vs Linux implementation
Test 7-11 nVidia & AMD

AMD FGLRX test
http://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=amd_r9290_...

I stort sätt ser det ut att AMD hamnar som vanligt på efterkälken. Allt från 80% till 50% prestanda gentemot nVidia rivaler. Känns som man är fortfarande låst till nVidia när det kommer till fungerande och stabila drivrutiner även framöver. Hoppades personligen att AMD skulle på allvar börja släppa bättre drivrutiner. Hoppen var ännu större när AMD faktiskt snabbade upp release inför nya kernel men ack så förtvivlad av ovanstående ännu :/

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Förutsatt att man kör proprietära drivrutiner. Föredrar man open source blir resultaten annorlunda. Då får man sämre prestanda med AMD radeon men ännu sämre prestanda med nvidia noveau.

Citat:

If you do end up purchasing a NVIDIA GeForce GTX TITAN, the results show in this article that the performance between Windows 8.1 Pro x64 is right in line with Ubuntu 13.10 Linux when using the binary NVIDIA drivers. As I outlined in the NVIDIA GeForce GTX 780 Ti review, I highly recommend the GeForce 700 series if you don't care whether the GPU driver is open or closed-source.

If you are concerned about using open-source GPU Linux drivers, the Intel driver is completely open-source or there's the AMD Radeon open-source driver that complements the Catalyst driver. For the open-source AMD driver you really need a Radeon HD 5000/6000 series graphics card for the best open-source OpenGL performance and feature-set at this point.

Nu köper man väl knappast heller ett Titan eller GTX 780 Ti för att köra open source drivrutiner i Linux antar jag. Kör själv ett HD6670 med open source radeon. Men är inte särskilt intresserad av spel direkt heller. Funkar med hårdvaruacceleration av video och hårdvaruaccelererade skrivbordseffekter samt enklare 3D-spel vilket duger åt mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Förutsatt att man kör proprietära drivrutiner. Föredrar man open source blir resultaten annorlunda. Då får man sämre prestanda med AMD radeon men ännu sämre prestanda med nvidia noveau.

Nu köper man väl knappast heller ett Titan eller GTX 780 Ti för att köra open source drivrutiner i Linux antar jag. Kör själv ett HD6670 med open source radeon. Men är inte särskilt intresserad av spel direkt heller. Funkar med hårdvaruacceleration av video och hårdvaruaccelererade skrivbordseffekter samt enklare 3D-spel vilket duger åt mig.

Jo det är ju sant, öppna drivrutiner till nVidia ligger fortfarande länge långt bak. Intel är den enda som har nått långt fram med OpenGL supporten. Men fortfarande bara 3.3 om jag minns rätt nu.

Iris Pro från intel är något jag blir intresserad för då kommer prestandan att kunna tömma lätta nVidia och AMD kort och med intels drivrutiner som flyger fram så kan detta bli en bra konkurrent.

Sen 3.12 kerneln så är öppna Radeon ett bra val nu när de skalar bättre, fast deras switchero har jag ingen aning om. Har en AMD GPU i laptopen där batteriet tankade så fort jag testade radeon.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Nu har de visserligen sagt att fokus ligger på windows men Mantle lär ju hitta in i Linux ganska snabbt om det slår någorlunda.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Å andra sidan är nvidias proprietära drivare ganska smärtfri att installera och underhålla i de flesta linuxdistar så med nvidia är valet ganska lätt att man väljer den istället för noveau. I AMD-fallet hade jag tröttnat på att de alltid låg efter med den proprietära drivaren vad gäller stöd för nyare linuxkärnor och xorg-versioner så där blev det mer smärtfritt att köra den fria drivrutinen om man kan acceptera något sämre prestanda.

Man kan ju hoppas att det blir mer fokus på Linux om SteamOS slår igenom framöver, vi får se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Dagens läge håller kvar att året 2013 går till nVidia när det gäller drivrutin prestanda i Linux.

http://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=nvidia_gtx...
Test 1-6 nVidia Window vs Linux implementation
Test 7-11 nVidia & AMD

AMD FGLRX test
http://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=amd_r9290_...

I stort sätt ser det ut att AMD hamnar som vanligt på efterkälken. Allt från 80% till 50% prestanda gentemot nVidia rivaler. Känns som man är fortfarande låst till nVidia när det kommer till fungerande och stabila drivrutiner även framöver. Hoppades personligen att AMD skulle på allvar börja släppa bättre drivrutiner. Hoppen var ännu större när AMD faktiskt snabbade upp release inför nya kernel men ack så förtvivlad av ovanstående ännu :/

Tycker rätt synd om AMD som helt enkelt inte verkar ha resurser så de kan hänga med (hade ju dock lösts med open source så jättesynd är det inte) i slutändan drabbas dock vi som konsumenter...

Visa signatur

"Be not afraid of life. Believe that life is worth living, and your belief will help create the fact." - William James

Permalänk
Inaktiv

Jag skiter fullständigt i om det är de proprietära eller opensource drivrutinerna som fungerar bäst. Just nu fungerar ingen av AMDs drivrutiner särskilt bra utan är fyllda av låg framerate, inputlagg trasig V-sync , ljudproblem över HDMI etc. Vissa kort fungerar faktiskt ganska bra (270 är en av dom) medan andra är helt värdelösa.

Nvidia proprietära drivrutiner är nästintill perfekta! cirka +/-10% av prestandan jämfört med windowsdrivrutinen och bra kompatibilitet med nya OpenGL och X server verisoner. Intels har bara open sourcedrivrutiner och inget proprietärt alternativ. Det är väl skoj men de flesta på Sweclockers spelar väl så det kanske inte är så intressant med intels slöa kort :).

fumpeds toplista över drivrutiner för Linuxkärnan!

1. Nvidias proprietära
2. AMDs proprietära
3. AMDs Open source
4. Min röv
..
..
..
99. Nvidia Nouveau

stavfel
Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Å andra sidan är nvidias proprietära drivare ganska smärtfri att installera och underhålla i de flesta linuxdistar så med nvidia är valet ganska lätt att man väljer den istället för noveau. I AMD-fallet hade jag tröttnat på att de alltid låg efter med den proprietära drivaren vad gäller stöd för nyare linuxkärnor och xorg-versioner så där blev det mer smärtfritt att köra den fria drivrutinen om man kan acceptera något sämre prestanda.

Man kan ju hoppas att det blir mer fokus på Linux om SteamOS slår igenom framöver, vi får se.

Jo jag hoppas det. nVidia storsatsar ser det ut som numera. Jag ser nästan dagligen nVidia devs på Valves github som tar upp drivrutinproblem etc. Tittar vi sedan också vad Michael på Phoronix fick prata med nVidia rep från geforce software där de lägger lite antydan om överclockning för fermi/kepler kort är en möjlighet även om det känns lite kryptiskt.

http://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=MTUyNjU

Skrivet av anon228747:

Jag skiter fullständigt i om det är de proprietära eller opensource drivrutinerna som fungerar bäst. Just nu fungerar ingen av AMDs drivrutiner särskilt bra utan är fyllda av låg framerate, inputlagg trasig V-sync , ljudproblem över HDMI etc. Vissa kort fungerar faktiskt ganska bra (270 är en av dom) medan andra är helt värdelösa.

Nvidia proprietära drivrutiner är nästintill perfekta! cirka +/-10% av prestandan jämfört med windowsdrivrutinen och bra kompatibilitet med nya OpenGL och X server verisoner. Intels har bara open sourcedrivrutiner och inget proprietärt alternativ. Det är väl skoj men de flesta på Sweclockers spelar väl så det kanske inte är så intressant med intels slöa kort :).

fumpeds toplista över drivrutiner för Linuxkärnan!

1. Nvidias proprietära
2. AMDs proprietära
3. AMDs Open source
4. Min röv
..
..
..
99. Nvidia Nouveau

Vart hamnar Broadcom eller RaLINK drivrutinerna Nouveau håller på dock att förbättras, med tanke på att nVidia har öppnat upp sig för att hjälpa utvecklarna så tror jag att de kan börja snabbt att komma igen och kanske nå upp till samma nivå som Radeon gör idag. Who knows.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Commander:

Nouveau håller på dock att förbättras, med tanke på att nVidia har öppnat upp sig för att hjälpa utvecklarna så tror jag att de kan börja snabbt att komma igen och kanske nå upp till samma nivå som Radeon gör idag. Who knows.

Får hoppas det. Dock är nog läget inte särskilt akut för nvidia då dom har en fungerande proprietär drivrutin och det är väl framför på Steamboxar som de ser en chans att tjäna pengar.