Fixa till strandhögtalaren, med spänningsmätare och ciggplugg. Hur ska jag koppla?

Permalänk

Fixa till strandhögtalaren, med spänningsmätare och ciggplugg. Hur ska jag koppla?

Hej! Nu när solen verkligen kommer igång så åker min strandhögtalare fram igen. När jag byggde den så satte jag också in ciggplugg samt en spänningsmätare, men kopplade snett och sladdar började ryka. Därför sket jag i allt överflödigt och körde utan. Nu skulle det vara kul att koppla in saker ordentligt, men jag vet inte hur jag ska göra. Kan någon hjälpa mig?

Rent spontant tänker jag såhär: (det var inte så jag kopplade när röken kom ut)

Permalänk

Först o främst, ryker det så har du inte säkrat tillräckligt. Det är steg ett. Säkra iaf Ciggpugg o förstärkare. Spänningsmätaren kör du rätt på batteriet, parallellkopplat som allt annat. Så du har ritat nu kommer spänningsmätaren inte ge något utslag alls.

/s

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Skrivet av Saandberg:

Först o främst, ryker det så har du inte säkrat tillräckligt. Det är steg ett. Säkra iaf Ciggpugg o förstärkare. Spänningsmätaren kör du rätt på batteriet, parallellkopplat som allt annat. Så du har ritat nu kommer spänningsmätaren inte ge något utslag alls.

/s

Okej, hur säkrar jag på ett vettigt sätt? Förstärkaren har gått massa timmar utan säkring, men det kanske behövs ändå?

Det som rök när jag kopplade var just spänningsmätaren som jag parallellkopplade, alltså isoleringen på kablarna smälte. Räcker det att säkra och byta kablarna mot grövre?

Permalänk
Rekordmedlem

En spänningsmätare ska parallellkopplas över +- men det låter som du kopplat i serie om kablarna brunnit upp.
Det finns även laddningsmätare billigt på Ebay.
http://www.ebay.com/itm/90V-30A-Volt-Amp-Battery-Capacity-Pow...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av I_KILL_HORSES:

Okej, hur säkrar jag på ett vettigt sätt? Förstärkaren har gått massa timmar utan säkring, men det kanske behövs ändå?

Det som rök när jag kopplade var just spänningsmätaren som jag parallellkopplade, alltså isoleringen på kablarna smälte. Räcker det att säkra och byta kablarna mot grövre?

Googla hur man säkrar, har inte jättekoll på det. Tänker att man sätter en säkring i serie med saken som drar ström. Beräkna säkringens storlek med hjälp av Effektförbrukning/12v = minsta säkringens värde.
Det som hände när det brann är förmodligen för att det gick för stor ström genom spänningsmätaren. Det följde inte med något slags motstånd att sätta i serie med mätaren? Egentligen skall man klara sig med ett ganska litet motstånd så att det inte påverkar mätvärdet.

/S

Edit, tips är att ha en brytare så att inte spänningsmätaren drar ström hela tiden.

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av I_KILL_HORSES:

Okej, hur säkrar jag på ett vettigt sätt? Förstärkaren har gått massa timmar utan säkring, men det kanske behövs ändå?

Det som rök när jag kopplade var just spänningsmätaren som jag parallellkopplade, alltså isoleringen på kablarna smälte. Räcker det att säkra och byta kablarna mot grövre?

En spänningsmätare borde inte ryka hur du än kopplar den pga att det är ett stort motstånd i den. Det är inte så att du hade den inställd på ström eller liknande? Har du det och det inte är seriekopplat så kortsluter du saker.

Visa signatur

Hugger man yxan i båten får man ro som fan!

Permalänk

En sån här spänningsmätare har jag: http://www.kjell.com/sortiment/el/verktyg/matinstrument/panel...

Nu var det ju länge sen jag kopplade på den, men jag vad jag minns lurade jag ut vilka av ledarna som var plus och minus, och sen slängde jag på den på batteripolerna. Om jag minns rätt så började isoleringen inte smälta förrän jag satte på stärkaren, så någon kortis eller liknande måste det varit.

Permalänk
Medlem

Det är den röda som är + och den svarta som är minus iaf. Spänningsmätaren som tidigare har sagts så är det över + och - du ska koppla direkt på batteriet, fast man kan ju också koppla in den vid förstärkaren på + och minus där, samt sätta en strömbrytare mellan förstärkare och batteriet. Är do osäker på om det är fel på spänningsmätaren så kan du ju testa den över ett batteri med en glassäkring seriekopplad imellan så skulle de bli kortslutning så går säkringen.

Visa signatur

Hugger man yxan i båten får man ro som fan!

Permalänk

Har meckat runt med multimeter och batterier nu, och spänningsmätaren har gett vika verkar det som. Får köpa en ny.

Så då kopplar jag helt enkelt spänningsmätare samt ciggplugg rätt på polerna på batteriet, och säkrar ciggpluggen? Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Precis, fast så jag hade gjort är att sätta en liten kabel ifrån + polen, sedan en strömbrytare, sedan samtliga saker efter strömbrytaren. Före strömbrytaren hade jag nog satt en säkring, nu vet jag inte vilken storlek som är lämplig då jag inte vet effekt eller hur mycket ström din krets tar och vad du ska koppla in i cigguttaget. Se också till att inte använda trådtunna kablar så att dom klarar av belastningen.

Visa signatur

Hugger man yxan i båten får man ro som fan!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av I_KILL_HORSES:

Har meckat runt med multimeter och batterier nu, och spänningsmätaren har gett vika verkar det som. Får köpa en ny.

Så då kopplar jag helt enkelt spänningsmätare samt ciggplugg rätt på polerna på batteriet, och säkrar ciggpluggen? Tack för hjälpen!

Det är bra att säkra så nära batteriet som möjligt utifall det händer nått med kablaget, du bör ha ett kortslutningsskydd.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Så här är de jag hade gjort, ritade en liten snabb mall.

Den första klumpen som du kopplar innan allting är då säkringen såklart!

Visa signatur

Hugger man yxan i båten får man ro som fan!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jerkaaaa:

Så här är de jag hade gjort, ritade en liten snabb mall.

Det är rätt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av jerkaaaa:

Så här är de jag hade gjort, ritade en liten snabb mall.

Den första klumpen som du kopplar innan allting är då säkringen såklart!

Tack så mycket!

Permalänk
Medlem
Skrivet av I_KILL_HORSES:

Tack så mycket!

Glömde dock volt mätaren, men den paralellkopplar du också bara

Visa signatur

Hugger man yxan i båten får man ro som fan!