Jakten på en handkontroll med ett bra styrkors

Permalänk

Jakten på en handkontroll med ett bra styrkors

Hej på er. Jag försöker få ihop ett bra system för spelande via min TV, antingen med Steam in home streaming, eller via min laptop, en surface pro 3. Mitt största problem här är att jag vid TV:n vill spela spel där ett styrkors är den primära styrmetoden, spel som The Binding of Isaac, Super Meatboy eller helt enklelt emulerat Nintendo/Super Nintendo. Jag vill helt enkelt spela lite enklare, snabbare spel vid min TV, och de mer komplicerade kan sitter jag gärna vid min stationära dator med mus och ett bra tangentbord. Jag vill också kunna spela spel tillsammans med min flickvän vid TV:n, och hon saknar fingerfärdigheten som behövs för att hantera ett modernt spel med alla knappar och spakar man behöver kunna för att spela ett modernt spel, det blir mest skrik och panik.

Ett av de problemen jag har stött på är att många tillverkare av handkontroller helt enkelt inte kan designa ett funktionellt styrkors. De känns svampiga och slöa, de känns också väldigt oprecisa. Handkontroller jag har erfarenhet av är:

XBOX 360
De facto standard PC-handkontroll. Den har också det sämsta styrkorset jag har prövat, någonsin. Den saknar nästan helt feedback för om jag gör en diagonal eller horisontell/vertikal rörelse. Det känns otroligt klumpigt och oprecist. En fördel är att alla spel fungerar, men bara i teorin. Styrkorset gör att spel som ställer krav på snabbhet och precision nästan blir ospelbara. I övrigt är kontroller bra, när styrkorset står för t.ex. val av vapen och dylikt. Inga fulhax behövs för att få saker att fungera, vilket jag ser som väldigt positivt.

Playstation 3, Dualshock 3
Enligt mig ett bättre alternativ, just för att styrkorset känns bättre. Inte riktigt bra, men bättre än 360. Jag har dock bara prövat denna till just Playstation 3, jag har inte försökt att koppla den till en dator. Om det går på ett smidigt sätt att ansluta med Bluetooth och kanske ev. emulera en Xbox 360-kontroll så är detta ett gott alternativ för mig. Frågan är bara om det inte finns bättre alternativ bland kontrollerna, just för att få ett bättre styrkors? Har någon här på forumet prövat att använda en Dualshock 3 till sin dator, hur fungerar det?

Wiimote
Här har vi den kontroll som jag har prövat som här bäst styrkors i modern tid. Vad jag vet så ska det vara möjligt att få den att fungera med dator, men vissa fulhax krävs. Ytterligare ett problem är att den bara har två knappar som fungerar i stridens hetta. Plus och minus-knappen sitter för osmidigt. Detta är för få knappar för väldigt många spel, och går därför bort.

Det är dessa tre som är de moderna kontroller jag har erfarenhet av. Alternativ jag kan tänka mig fungera följer nedan.

Xbox One
Här ser i alla fall styrkorset ut som att det ska fungera och kännas bra. Jag vänder mig till er på forumet som har prövat den, hur fungerar anslutning och kompatibilitet med spel? Fungerar styrkorset så bra som det ser ut?

Playstation 4, Dualshock 4
Denna kontroll verkar inte ha tillräckligt stor förbättring från dess föregångare för att motivera ett högre pris. Äger du en Dualshock 4 och tycker den är en bra idé att skaffa till en PC? Motivera gärna!

Logitech, eller liknande tredjepartstillverkare för PC
Jag har inte ägt en Logitech-kontroll sedan tidigt 2000-tal. Är dessa bra och kompatibla, eller är det bara skräp?

Dela gärna med er av era erfarenheter av olika handkontroller! Håller ni med min kritik av dagens design på styrkors, eller tycker ni att styrkorset på 360-kontrollern är ett fullgott alternativ?