Ställe för att få "plate" till tangentbord tillverkad (billigt)

Permalänk
Medlem

Ställe för att få "plate" till tangentbord tillverkad (billigt)

Jag har lite planer på att göra ett "handvirat" tangentbord. Någon som har ett tips på var kan man få en metallplatta utskuren till ett vettigt pris? Då det endast är 2-3 plattor som ska göras så antar jag att man bör hitta någon som är lite hobbyist/prototyp-inriktad? Jag har aldrig gjort något liknande förut, men då swill på GH har gjort ett verktyg (URL) för att göra CAD-filerna så tänkte jag att det vore kul att göra ett försök. Tänkte mig något liknande detta.

Permalänk
Rekordmedlem

Det är inte ett direkt svar på din fråga men du har väl läst denna tråden ?
http://www.sweclockers.com/forum/5-modifikationer-och-egna-ko...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är inte ett direkt svar på din fråga men du har väl läst denna tråden ?
http://www.sweclockers.com/forum/5-modifikationer-och-egna-ko...

Det har jag, väldigt stiligt bygge (mitt blir nog betydligt simplare), men såg aldrig var han beställde ifrån. Har även kollat in detta bygget, tänkte göra något liknande fast mer standard 60% layout och med matias-"silent click" brytare.

Permalänk
Medlem

Om du har en PCB ritning så finns flera svenska bolag där man kan framställa PCB'er.

T.ex http://www.electrokit.com/monsterkort-kundspecifikt.48155
(maila eller ring dem om du vill ha en offert.)

Om du letar efter en täck-platta för att dölja PCB'n så had jag tagit kontakt med ett bolag som säljer akryl, de har oftast laserskärare som kan lösa utskärningar i akryler och annan plast, ibland även aluminium.
T.ex http://www.plexiglas-shop.com/SE/en/application/applications-...

Men smakar det så kostar det och du får leverera själva ritningen själv.
Oftast kan du komma undan billigare om du skaffa material och ritning själv och hör av dig till en högskola, gymnasier med hantverkslinje eller universitet. De ställer oftast upp på att hjälpa till med mindre projekt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Om du har en PCB ritning så finns flera svenska bolag där man kan framställa PCB'er.

T.ex http://www.electrokit.com/monsterkort-kundspecifikt.48155
(maila eller ring dem om du vill ha en offert.)

Om du letar efter en täck-platta för att dölja PCB'n så had jag tagit kontakt med ett bolag som säljer akryl, de har oftast laserskärare som kan lösa utskärningar i akryler och annan plast, ibland även aluminium.
T.ex http://www.plexiglas-shop.com/SE/en/application/applications-...

Men smakar det så kostar det och du får leverera själva ritningen själv.
Oftast kan du komma undan billigare om du skaffa material och ritning själv och hör av dig till en högskola, gymnasier med hantverkslinje eller universitet. De ställer oftast upp på att hjälpa till med mindre projekt.

PCB har jag tillgång till utrustning för att tillverka själv, men är mer inne på att vira det själv för tillfället, då jag inte har några behov av belysning eller liknande och det vore kul att testa. Då jag (eventuellt) inte kör något PCB så vore det bra med en ganska stadig metallplatta att fästa switcharna i, så akryl går tyvärr bort, men aluminium skulle nog kunna funka. Att höra med ett gymnasium/högskola är ingen dum idé, men skulle föredra att ha och göra med ett företag, känns som att det blir lättare så.
EDIT: La till quote bla

Permalänk
Medlem
Skrivet av Applet:

PCB har jag tillgång till utrustning för att tilverka själv, men är mer inne på att vira det själv för tillfället, då jag inte har några behov av belysning eller liknande och det vore kul att testa. Då jag (eventuellt) inte kör något PCB så vore det bra med en ganska stadig metallplatta att fästa switcharna i, så akryl går tyvärr bort, men aluminium skulle nog kunna funka. Att höra med ett gymnasium/högskola är ingen dum idé, men skulle föredra att ha och göra med ett företag, känns som att det blir lättare så.
EDIT: La till quote bla

Om du vill jobba med aluminium så är oftast lättast med företag ja, googla och se om du hittar något företag som erbjuder cnc eller laserskärning i din omnejd.
men ibland behövs inte aluminium, finns en anledning till plast är det vanligast materialet i ett tangentbord trots allt. Men prisskillnaden är inte så stor för hemma fixare, så jag hade själv kört på aluminium i detta fallet.

Jag hade kolla med maskinuthyrare, plåtslagare, svetsare och andra firmor i närheten och se vad du hade hittat. Ring och hör med dom om de är intresserade. Men var redo att få betala lite extra för bördan.

Lycka till i jakten.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det finns annonser på Elektronikforumet.com där olika hobbyister och mindre firmor erbjuder tjänster för att skära i aluminiumplåt.

Akryl är helt OK även i 1.5 mm om det finns ett PCB under. Det gäller enligt min erfarenhet för Cherry MX i alla fall.
Jag beställde såna plattor från Ponoko.com för ungefär ett år sedan. Det kostade mig strax över 500 kr, varav det mesta gick till frakten från Italien. (Surt dyrt porto ... för det damp ändå ner som ett vanligt brev i brevlådan.)

Ett annat alternativ kan vara att ta en platta från ett annat tangentbord och modifiera det. Jag håller på att bygga ett tangentbord enligt den idén. (Bygglogg)

Skrivet av Applet:

Har även kollat in detta bygget, tänkte göra något liknande fast mer standard 60% layout och med matias-"silent click" brytare.

Har du kollat in tangentbordet "V60"? Det är 60%-layout och finns i en version för Cherry MX och i en version för Alps/Matias-brytare.

Matias ska göra ett eget 60%-tangentbord också, med piltangenter. Det ska stödja både Cherry MX och Alps blandat i samma tangentbord.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Googla och hör dig för efter firmor med laser/vatten. De har säkert lite aluminiumplåt liggandes också. Kanske har du någon kompis-kompis som jobabr på verkstad.
Någon skola i närheten med industriprogrammet eller dylikt lär ha utrustning samt material också. En bra elevövning kanske så lite win-win :).

Om du har en riktig ritning men får problem med att skapa en skärfil så skulle jag kunna hjälpa dig med den biten. Av det du länkade ovan så är det inte särskilt många minuters jobb.

Edit: Din builder skapade ju faktiskt filer i dxf-format. Då behövs det ingen CAD-expertis^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Applet:

Tack

Hittade några lokala ställen som jag ska höra med och be om prisförslag. Tänkte mest om det fanns någon här som använt något företag som är billigt och bra i tidigare projekt.

Jag har inte varit i kontakt med några i sverige och mina projekt att oftast varit lite mer avancerad än bara en platta. Så de jag använt hade jag inte rekommenderat till det här.

Men jag har arbetat med http://www.protolabs.co.uk/ och http://www.modushop.biz/ecommerce/index_l2.php för jobb på diverse projekt, men det har handlat om lite större projekt där jag byggt förstärkare och till ett projekt på jobbet jag jobba på innan. Båda dessa var väldigt duktiga men det tog lite tid att få sakerna.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Det finns annonser på Elektronikforumet.com där olika hobbyister och mindre firmor erbjuder tjänster för att skära i aluminiumplåt.

Akryl är helt OK även i 1.5 mm om det finns ett PCB under. Det gäller enligt min erfarenhet för Cherry MX i alla fall.
Jag beställde såna plattor från Ponoko.com för ungefär ett år sedan. Det kostade mig strax över 500 kr, varav det mesta gick till frakten från Italien. (Surt dyrt porto ... för det damp ändå ner som ett vanligt brev i brevlådan.)

Ett annat alternativ kan vara att ta en platta från ett annat tangentbord och modifiera det. Jag håller på att bygga ett tangentbord enligt den idén. (Bygglogg)

Har du kollat in tangentbordet "V60"? Det är 60%-layout och finns i en version för Cherry MX och i en version för Alps/Matias-brytare.

Matias ska göra ett eget 60%-tangentbord också, med piltangenter. Det ska stödja både Cherry MX och Alps blandat i samma tangentbord.

Ja, jag va inne och kollade på Matias 60%-tangentbord, men är inget fan av hans layout. Anledningen till att V60 går bort är att jag vill ha ett som jag kan programmera själv (gärna TMK-firmware), samt så är det kul att göra ett eget. Jag har väntat på detta projektet ett tag, men börjar tro att det inte kommer att bli av (Nerd60 med Alps stöd).
Jag är inget fan av akryl, så skippar det gärna, speciellt då det eventuellt inte är något PCB under. Elektronikforumet ska kollas in. Schysst bygglog Då jag skulle behöva Alps-platta att utgå ifrån så känns det lite omständigt, men det är ju absolut ett alternativ men känns klurigt att få tag i. (någon som har lite defekta alps-tangentbord )

Skrivet av Barra85:

Googla och hör dig för efter firmor med laser/vatten. De har säkert lite aluminiumplåt liggandes också. Kanske har du någon kompis-kompis som jobabr på verkstad.
Någon skola i närheten med industriprogrammet eller dylikt lär ha utrustning samt material också. En bra elevövning kanske så lite win-win :).

Om du har en riktig ritning men får problem med att skapa en skärfil så skulle jag kunna hjälpa dig med den biten. Av det du länkade ovan så är det inte särskilt många minuters jobb.

Edit: Din builder skapade ju faktiskt filer i dxf-format. Då behövs det ingen CAD-expertis^^

Hittade några lokala firmor som jag ska kontakta och be om prisförslag etc (hittade via den fantastiska sidan lasersvetsning.com). Precis, då buildern klarar att skapa dxf så bör till och med jag kunna fixa beställningsfärdiga filer, men tack för erbjudandet

Skrivet av Arazand:

Jag har inte varit i kontakt med några i sverige och mina projekt att oftast varit lite mer avancerad än bara en platta. Så de jag använt hade jag inte rekommenderat till det här.

Men jag har arbetat med http://www.protolabs.co.uk/ och http://www.modushop.biz/ecommerce/index_l2.php för jobb på diverse projekt, men det har handlat om lite större projekt där jag byggt förstärkare och till ett projekt på jobbet jag jobba på innan. Båda dessa var väldigt duktiga men det tog lite tid att få sakerna.

Okej, ska kolla in dom också, skadar ju inte att höra med dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Applet:

Okej, ska kolla in dom också, skadar ju inte att höra med dom.

Notera att båda dessa är utomlands bara.
Så du måste räkna med ganska högfrakt och eventuella importkostnader.

Men om du vill svarva ut ett helt nytt chassi kan jag verkligen rekommendera proto labs.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Notera att båda dessa är utomlands bara.
Så du måste räkna med ganska högfrakt och eventuella importkostnader.

Men om du vill svarva ut ett helt nytt chassi kan jag verkligen rekommendera proto labs.

Ja, lite väl serriöst för mitt lilla projekt kanske.

Hittade även en liknande tråd på elektronikforumet, ska kolla in deras tips också.