Permalänk

Driva fläktar från PSU

Hej, jag har skaffat ett nytt chassi men mitt moderkort hänger inte med, chassit har plats för 6 st fläktar och mitt moderkort har bara plats för 3 st chassifläktar. Jag har funderat på att koppla upp några av fläktarna till PSU:n istället vilket inte verkar vara något problem. Men jag tror inte att man kan kontrollera hastigheten då? Kan man kanske splita en 3 pin till 2 st 3 pin? Hur blir det med strömförsörjningen då?

Vad skulle ni har gjort?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | Sapphire R9 280

Permalänk
Medlem

Hmm går kanske direkt att splitta, tänker bara att varvsignalen kanske blir missvisande lr disrupted om två signaler går i en kabel?
Men båda måste ändå snurra med samma hastighet så kanske skitsamma?
Ev splitta o klippa varvindikatorkabeln från ena fläkten så den bara får matning utifrån vad den andra fläkten lämnar för varv?
Men som sagt är kanske en icke fråga. Men fläktarna får köra i samma hastighet.

Liten kul notis, i båda mina chassit har jag 1st chassifläkt i vardera.
Tänker lite i vilket scenario jag skulle behöva 6st chassifläktar

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

Du borde kunna köra splitters på moderkortet för några fläktar (se dock till att kolla up hur mycket belastning portarna på moderkortet orkar med först.)

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb