Missa inte! Fyndchans i Månadens Drop

Den stora fototråden för vilsna nybörjare

Permalänk
Medlem

Den stora fototråden för vilsna nybörjare

Många trådar handlar om råd till nybörjare, vilken kamera, vilka objektiv och varför.

Så, varför inte en samlingstråd eftersom frågor från nybörjare brukar handla om samma saker.

1. Systemkamera eller kompaktkamera? För- och nackdelar?
2. DSLR eller spegellös? Skillnader? För- och nackdelar?
3. FF (FullFormat) eller APS-C. Skillnader?
4. Vilka objektiv behöver jag?
5. Zoom eller fast brännvidd. För- nackdelar?
6. Köpa nytt eller begagnat? För- nackdelar?
7. Bra nybörjarsajter där man kan lära sig grunderna, youtube mm.
8. Sajter med tester/omdömen.
9. Kringutrustning och tillbehör: filter, motljusskydd, stativ, väskor, batterier, minneskort mm.
10. Program för att redigera bilder på datorn

Tänkte tråden i första hand skall handla om allmänna råd, dvs. inlägg av typen "Köp xxx för den har jag å den e bra" är ju inte särskilt informativ.

Till den vilsne nybörjaren: Ju mer du beskriver dina erfarenheter och ambitioner desto bättre svar.

Permalänk
Hedersmedlem

Bra iniativ! Detta är något som kan vara till stor hjälp för många.

Tog bort ett par inlägg i tråden som inte riktigt passade jn eller förde tråden framåt.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Fotosidans skola är väl en bra början:
Del 0 - Grunderna
Del 1 - Bländaren
Del 2 - Slutaren
Del 3 - ISO
Del 4 - Öva ditt seende
Del 5 - Mät ljuset

Finns lite mer här men det är ganska gamla artiklar.

Visa signatur

En gammal cpu från AMD. Ett par äldre grafikkort i Cross-Fire. En del minne. Gamla slö-diskar. Antik nätdel. En ok kylare. Ett nedsuttet chassi. En del fungerande tillbehör.
Ett moderkort som brann upp. Ytterligare CPU och GPU från AMD. Mer minne. En SSD och ett par hårddiskar. En nyare PSU.

Permalänk
Permalänk
Medlem

En bra introduktion riktad mot datornördar är Bernie’s Better Beginner’s Guide to Photography.
En användbar sida för att jämföra storlek på olika kameror är Camera Size.
En blog för den som gillar optiska mätningar, grafer och nakna kameror är Lensrentals blog

Några sidor med bra recensioner:
Cameralabs
dpreview
Imaging Resource

Och så kan jag väl passa på att nämna Digiflora också. Det är inte en fotosida, men jag brukar använda den sidan för att identifiera växter jag fotat.

Permalänk
Keeper of Traditions

Angående nummer 6, hur brukar det vara med garantier när man handlar begagnat?

Med datordelar funkar det ju sällan för en andrahandsköpare att få någon garanti, är det likadant med kameror?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Vi har ett års garanti i Sverige från inköpsstället, därutöver kan det finnas ytterligare garanti från tillverkaren. Garantin följer produkten - inte förstaköparen.

Är man tveksam går det att kolla med den som utfärdat kvittot.

Permalänk
Medlem

Här kommer en länk som jag sparat, och som hjälpte mig mycket i början.

Spotmätning ger kontroll

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]