Inaccessible_boot_device

Permalänk
Medlem

Inaccessible_boot_device

Hej!

Jag har en dator här som skall uppgraderas. Det befintliga moderkortet är ett MSI 694D Pro med VIA chipset & Promise IDE controller. Ett nytt mobo är inhandlat med nödvändiga tillbehör. Det nya mobot är ett MSI GNB MAX-L med Intel chipset.

OSet är W2K PRO SP3.

Det som skall göras är att byta hårdvaran så som MB, CPU, RAM, HDD, Nätagg. Befintlig OS installation skall behållas då där finns en installation av ett CAD program med dess inställningar som inte görs i en handvändning. Så ominstallation av datorn är absolut sista åtgärden.

Hårdvaran har bytts, HDDn har ghostats & allt startar upp. Under uppstart så kommer en Bluescreen som säger:
STOP: 0x0000007B (0xEB41B848, 0xC0000034, 0x00000000, 0x00000000) INACCESSIBLE_BOOT_DEVICE

Jag har letat och kommit fram till att det beror på att det beror på inkompatibel hårdvara av något slag. Antagligen är det väl IDE controllern som spökar. W2K försöker väl (kanske?) ladda drv för den gamla Promise controllern och pang så stannar det. Felsäkertläge går ej heller att köra, samma sak. Bootlogging funkar inte heller då logfilen antagligen inte hinner sparas. Den ny ghostade HDDn funkar om man återmonterar den gamla hårdvarukonfigen ihop med den nya HDDn.

Nu så vet jag inte vart jag skall börja för att komma kring detta problem. Snälla hjälp mig med info om vidare felsökning. Jag vet att det skall kunna kringå, men frågan är hur.

MVH
Fredrik

Visa signatur

// Fredrik

Permalänk
Medlem

Det är nog smidigast att installera om hela skiten, går säkert att spara inställningarna för cad-program.

Permalänk
Medlem

Jag har lyckats lösa det!

Först körde jag reparationsförfarandet från W2K installations cdn. Då försvann 7B bluescreenen. Då kom en 1E bluescreen istället med cdr4_2k.sys som felkälla. Tog bort denna sysfil från drivers katalogen med hjälp av recoveryconsole. Staratade om och windows startade upp. Lade in Sp3, IE6, m.m. igen som försvunnit vid W2K reparationsförfarandet. Så visst går det att lösa bluescreens.

Visa signatur

// Fredrik